Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vores hane hænger med næbbet og to høns er døde  (Læst 1998 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hallelevhønsene

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Vores hane hænger med næbbet og to høns er døde
« Dato: 15 ſeptember , 2014, 14:55 »
Der er noget på færde i hønsegården og vi kan ikke finde ud af hvad det er.

I august fandt vi pludselig flokkens ældste dame (på 4-5 år) død udenfor i hønsegården. Vi tillagde det alderen, selvom vi syntes at det dog var lidt tidligt.
God vægt, intet utøj, fine fjer og intet synligt tegn på at noget var galt - altså ud over at hun nu lå og var død. For 3 dage siden finder jeg så pludselig en af vores helt unge høns (fra foråret 2013) død på reden. Igen en fin høne og ikke skyggen af utøj, læsioner eller andet. Vi har hele denne sæson fået flere store æg om ugen (meget store og med dobbelt blomme) og andre dage bittesmå æg med kun hvide i. Jeg frygtede at hun måske havde fået "ægge-forstoppelse" og var død af det.

Men ak - nu i går står vores han (han er af racen Maran) og hænger. Selvom de var på havevandring stod han bare ofte og hang og sov. Og det gør han igen i dag.
Da de var gået på pind i aftes, gik vi ud og kiggede på ham. Der er ikke utøj og han er i fin stand. Fjerskifte synes påbegyndt. MEN AK han havde ligesom noget pus ved den ene øreflap.

Til det skal siges at de æg som vores skrukhøne har ruget på i sommers IKKE blev til noget som helst. Ikke et eneste.
Samme problem havde vi i foråret, hvor en høne lå på æg, og vi også havde en flok æg i rugemaskinen. Ikke et eneste kom der noget ud af!! På det tidspunkt havde vi en stor flot hjemmeudruget hane (halv australops, halv sussex) og vi valgte af samme årsag at "skifte hane" i sommers til en lille frisk Maran, der var i overskud, hvor han kom fra. Vi tænkte at vores hane var blevet gold, selvom han kun var 2 år gammel.

Så alt i alt er jeg i vildrede. Hvad sker der i hønsegården?!

Vi får masser af æg. Der er ingen utøj at se. Hønsene har masser af plads i hønsegård og hønsehus og lukkes også ud og går helt frit på de tilstødende arealer (vores have og markerne omkring vores grund) flere gange om ugen.
Vi har haft høns siden 2002 og har aldrig prøvet noget som det her. Vores eneste problem i alle de år har været ræven (som heldigvis ikke har været forbi i år), utøj et par gange...

Gode råd modtages gerne. Især mht. vores lille fine hane som jeg så gerne vil kunne hjælpe? Kan den have en slags mellemørebetændelse. Og hænger det mon sammen med 2 mystiske hønsedødsfald i den seneste måned?

Mange hilsner fra Linda

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Vores hane hænger med næbbet og to høns er døde
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2014, 16:33 »
Når I har haft høns så længe, så har I jo en klar føling med hønseadfærd, fodring, hygiejne og årstidernes påvirkning på hønsene, så det vil jeg slet ikke komme ind på.

I første omgang så ville jeg få kigget godt på det haneøre - er der en betændt rift, som er årsag til den pus ved øret, i så fald er det jo nemt, for så skal det renses - hvis ikke det er tilfældet, så kan han godt have raget en mellemørebetændelse til sig. En sådan ville jeg behandle med et antibiotikum.

En hårdt ramt fældeh*ne kan sagtens stå at sove midt i flokken mange gange om dagen, men når han nu har det øreproblem, så skal det i hvert fald forsøges afhjulet.

Umiddelbart så synes jeg ikke, der kan være sammenhæng mellem de to dødsfald og hanens nuværende tilstand - til gengæld så er to pludselige dødsfald uden forudgående sygdom på så kort tid lidt usædvanligt.

Pøj pøj med hanemanden
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14