Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: wyandotter, fjer/dun på løb?  (Læst 6758 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
wyandotter, fjer/dun på løb?
« Dato: 24 August , 2012, 17:38 »
 er det normalt der indimellem kommer høner med fjer/dun på løb og imellem tæerne?


har selv mange wyandotter i store og kyllinger og kun en enkelt høne har haft en smule dun på løbene.


jeg hentede så her den anden dag to nye høner. de var 5 fra samme søskende flok og de fleste havde ret meget dun/fjer på løbene. blev ret overrasket over at se det. valgte selvfølgelig de to uden ret meget, den ene kun få dun på det ene ben, helt øverst oppe. hvor den anden havde en lille smule mere og også en lille smule mellem tæerne. de resterende havde ret meget.

disse høner skulle komme fra et sted hvor de bestemt ikke burde have disse fejl!


de ser ellers fine ud, udover det.


Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #1 Dato: 24 August , 2012, 19:28 »
Det forekommer, men er helt klart en fejl.
Mvh Marianne

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #2 Dato: 24 August , 2012, 21:40 »
okay, ja jeg syntes det er mærkeligt det var SÅ udpræget. (de skulle stamme fra en i bestyrelsen fra wyandotte klubben, derfor endnu mere undren) havde regnet med at se bedre/gode høns.


når jeg nu sætter dem med min hane. som bestemt har fine ben. er det så 50/50% chance for lidt dun på kyllingerne eller får nogle mere end hønerne har nu, og andre slet ikke?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #3 Dato: 24 August , 2012, 22:19 »
Hej Maja 1981
det sker ganske ofte at der kommer fjer på løb og dun mellem tæer,det er dog ikke noget problem,de skal bare pilles af,det gøres nemmest i tør tilstand.
Hvis de kommer på udstilling,giver det 0,men den samme høne med pillet løb ,vil blive præmieret.
Fjer på løb er dominerende i avlen-så forældredyrene kan have været uden fjer på løbene,og så alligevel give kyllinger med dun/fjer på løbene,hvis der er gener for det på begge forældrene.
vh bjarne m

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #4 Dato: 25 August , 2012, 00:14 »
Vi har godt nok kun dværge og der oplever vi det når vores er ved at blive indavlet og derfor går vi langt uden om det og får noget nyt blod på stammen.

I dit tilfælde lyder det måske som noget hvor man måske har taget chancen med en der havde en smugle og den har så givet mere videre til afkommet. Det er noget man skal passe meget på med i avlen, da det er dominant når det først er der og hurtigt kan brede sig igennem avlen. Så sorter hårdt blandt de kommende kyllinger for at det ikke kommer til at tage overhånd.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #5 Dato: 25 August , 2012, 12:03 »
tusind tak for jeres svar.
nu skal jeg ikke bruge dem til udstilling, men derfor må de jo gerne være så rigtige så muligt. også fordi jeg gerne vil sælge kyllinger. men rart at høre at det ikke er helt unormalt de kan få lidt på løbene.

at pille dunene af løbene syntes jeg jo er snyd og ikke viser hønerne som de er. men hvis man gør det når man udstiller er det jo bare sådan  :) jeg ville da blive skuffet hvis jeg købte en høne der havde fået fine point  (aner ikke hvordan der gives point) og der så senere voksede en del fjer ud på løbene.


nu har de meget lidt dun dem jeg fik. og hanen er rigtig fin, på det punkt. så håber der bliver flest gode kyllinger af dem. og resten må så sælges.


den hane og de to høner jeg først fik er højest sandsynligt indavlede (sælges havde ikke haft nyt blod ind) men de har ikke fjer på løbene, overhovedet. købte de nye høner for at få nyt blod ind da jeg ikke fik kyllinger fra de to høner, for æggene gik i stå under rugningen. og det samme har dem jeg lige har hentet høner hos også oplevet med høns fra samme stamme som mine. jeg fik så fine kyllinger ud af de æg hvor hønerne slet ikke var beslægtet med hanen.

det bliver spændende hvordan kyllingerne bliver  :)


Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #6 Dato: 26 August , 2012, 18:46 »
hej Maja 1981
det er ikke rigtigt at føle ,at det er snyd at pille lidt dun/fjer af løb,men det er bedst at de ikke har den store indflydelse i din kommende avl,vælg dem som er uden dun/fjer på løb.
Racen er bl.a. fremkommet af indkrydsning af Brahma 0g Kochin m.fl
hvor de først nævnte er fodbefjerede.Så det vil komme sporadisk,og vil sandsynligvis aldrig forsvinde helt.
Er det også snyd ,hvis en kvinde fjerner hår på ben m.m?
Racen er blevet lavet ca 1880 og en sølv /sortrandet er den først godkendte farve.
vh bjarne m

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #7 Dato: 30 August , 2012, 17:18 »
jeg tænker snyd i den forbindelse at man jo fejlagtigt tror dyret ikke har fjer på løbene, da de er fjernet. men hvor den i virkeligheden har.

altså kan man risikere at købe (hvis vi tager et eksempel) en høne som man vil bruge til avl for den har jo fået gode point.(hvis vi siger avler har sat sine dyr til salg) men hønen er jo egentlig uegnet til videre avl da fjer/dunene jo avles videre.

derfor ville jeg da blive skuffet hvis jeg havde givet x antal kroner for en fin avlshøne, hvis den så er mere eller mindre uegnet pga. "forkert" point da dommer ikke har kunne se den som den i virkeligheden er.

det var sådan jeg tænkte det er snyd  :)

om man fjerner hår diverse steder som kvinde kan slet ikke sammenlignes. der får man ikke flere point for det eller betyder at man bliver kasseret som videre avls dyr, hvis man ikke gør det  ;D

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #8 Dato: 30 August , 2012, 17:39 »
Nu er der nu forskel på om det er lidt dun det drejer sig eller om det er fjer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #9 Dato: 31 August , 2012, 23:02 »
ja nu er disse kun lidt dun/meget små fjer. men havde det været en af de høner med mest på benene var det større fjer.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #10 Dato: 02 ſeptember , 2012, 07:35 »
Og hvad er de købt som :

Udstillings/ avlshøns eller hyggehavehøns ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #11 Dato: 04 ſeptember , 2012, 20:28 »
tja nu ved jeg ikke hvad de selv har købt dem som, dem jeg købte dem af, som så har købt af en avler. men da de selv vil avle videre med dem har de nok ikke bedt om de dårligste (havehøns)

de vidste vidst ikke så meget om race standarten. selv om de havde haft wyandotter nogle år (de vidste bla. ikke de ikke burde have fjer/dun på løbene)

jeg spurgte ikke så meget ind til hvordan de så ud i tlf. tænkte at de jo nok var ok, da de er købt af den de er. og der er jo ikke så mange der har wyandotter at man ligefrem kan vælge og vrage.


jeg ved hvad de selv tog i pris fra daggamle til dem på 19 uger jeg købte. 
og ud fra annonce/pris så det ud til at være pæne/avls høns.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #12 Dato: 04 ſeptember , 2012, 20:32 »
Selvom forfædene måske i tidernes morgen er købt som avlshøns, så skal der ikke mange generationer til for at "ødelægge" dem, hvis man ikke er opmærksom på fejl eller avler på ret og kravl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: wyandotter, fjer/dun på løb?
« Svar #13 Dato: 05 ſeptember , 2012, 20:59 »
nej det kunne jeg sagtens forestille mig. når de så nemt avler fejl videre.

lige disse høner som jeg fik af er dog købt direkte af den avler, og er ikke nogle de selv har lavet. men det vil de så gøre med de resterende høner og haner de har af anden stamme. så de kyllinger de får ud af det skal der nok sorteres en del i.

men tak for hjælpen. er ihvertfald blevet klogere når jeg skal købe nye dyr ind.  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.