Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: nye racer i hønsegården  (Læst 6102 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
nye racer i hønsegården
« Dato: 08 Marts , 2020, 10:04 »
Jeg kan bedst lide, at min hønseflok består af mange forskellige racer. Sidste år fik jeg 1 Lakenfelder, 2 Sort Sumatra, 2 Orloff og en enkelt Cream Legbar. Forrige år var det Skånske Blomsterhøns.
De er så forskellige og smukke allesammen, og æggebakkerne er et helt kunstværk.
I år vil jeg gerne have nogle meget brune og nogle meget hvide æg. Jeg har tænkt på Italienere til de hvide og Barnevelder eller Maran til de mørke.

Barnevelder og Maran hører vel ind under de tunge racer. Vil de kunne komme op på pinden til de andre?

Er der andre forslag, er de meget velkomne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: nye racer i hønsegården
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2020, 19:23 »
Barnevelder har desværre ikke rigtig brune æg mere. Det er blevet avlet væk - man har mere satset på udseende end at beholde de brune æg med endnu mørkere pletter. I dag er de meget lysebrune med brune pletter - som er meget svage.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: nye racer i hønsegården
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2020, 11:40 »
Det var en skam, jeg havde netop tænkt på de fine brunplettede æg.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: nye racer i hønsegården
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2020, 22:15 »
Der er måske forskel på hvor brunt Barnevelderens æg er. Jeg har de gamle brunsort og brunblå dobbeltrandede og de kommer nemt op i farveskalaens 5 eller 6 farve (mælkechokolade). Jeg har også de nye farve blå, som er laved ved hjælp af min brunblå dobbeltrandede dyr og de har samme farve. De nye sølv sort dobbeltrandede har desværre kun ægfarve 3 (kaffe med fløde) lige som de helt hvide og helt sorte dyr. Dværge har aldrig haft mørkebrune æg og jeg tror ikke der bliver lagt vægt på ægfarve ved dem. Det er en skam for det er faktisk slet ikke så svær af få en bedre farve hvis man avler lidt efter det. Maran har en meget mørkere farve end Barnevelder, men det er en farve som bliver lagt på hel til sidst, og kan nem skrabes af. Der er meget forskel på deres farve også. De kan komme op på farve 7-9 på skalaen(pur chokolade), men de har svært ved at holde farven når de er lidt længere hen i æglægning. Maran har ikke plettede æg, Barnevelder kan have pletter, her har 30% af dem pletter.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: nye racer i hønsegården
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2020, 09:28 »
Tak for dit grundige svar.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: nye racer i hønsegården
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2020, 21:00 »
Æggets nuance (lys/mørk) hos maran kan jo også variere alt efter antal æg, fodring, årstid, hønens alder osv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub