Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Katte"  (Læst 931 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
"Katte"
« Dato: 26 Marts , 2008, 19:21 »
Hmm. Samtalen ved aftenbordet udviklede sig lidt og min (påstår han selv) intelligente søn på 14 spørger: Hvorfor hedder det abekat??? Hvor kommer katten fra???
Jeg har bedt om betænkningstid da jeg godt vil formulere mit svar ordentligt. ;D ;D ;D

Mvh   Jørgen

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: "Katte"
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2008, 19:58 »
Ja, den var værre, måske pga. hale :D ;)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

helle skøtt

  • Gæst
Sv: "Katte"
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2008, 21:11 »
Hi hi. Det kan jeg godt forstå, han spørger om.
Ifølge nudansk ordbog er det en person, der opfører sig fjollet.
Og så står der noget, man lige skal læse et par gange...
abe+kat sidste led kat - vist påvirket af marekat, folkeligt opfattet som sammensat af mare+kat, men i virkeligheden vist af oldindisk markaja 'edderkoppeabe'
...
ok - forklar mig så, hvad der står!
 ;D
 

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: "Katte"
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2008, 22:52 »
Mon ikke det er et ord, der er opstået på samme måde som "søløve" (som angiveligt hedder det fordi den har en manke og brøler som en løve, og derudover lever i havet=søen)?

For alt for længe siden boede jeg i Afrika med min familie, og når vi var ude at se på dyr kom min mor ofte til at bytte rundt på ordene, så det blev til flodhorn og næsehest - her over 15 år efter kan jeg stadig grine ved tanken om det mentale billede af de to alternative dyrenavne - og hvordan de måtte se ud, hvis de fandtes!  ;D

Spøg til side, kender I www.biblioteksvagten.dk? Den er et besøg værd, synes jeg. Bl.a. har jeg fået svar på hvad den nominelle spænding i vores stikkontakter er, og hvad elselskaberne ifølge vores leveringsaftale har forpligtet til at holde den indenfor (ja, sådan nogle ting kan man også få lyst til at vide! ::))
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: "Katte"
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2008, 21:09 »
Nu har jeg så spurgt biblioteksvagten.
Men i andre må jo stadig komme med svar.

mvh   Jørgen

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: "Katte"
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2008, 10:39 »
Hmm. Selv biblioteksvagten gir op.
Hælder også lidt til den der mare-kat. Ved ikke om det er fordi den ligner lidt en kat i ansigt??? Mener ordet første gang er nævnt omkring 17hundrede tallet. "Du må nok fortælle ham at det er et a de ord der ikke er en forklaring på, hvis han så vil acceptere det."
Tvivler ;D

Mvh    Jørgen

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: "Katte"
« Svar #6 Dato: 05 April , 2008, 14:04 »
Må jeg tilføje den seneste (abe-)kattestreg her i huset?
Forestil dig at komme træt hjem fredag aften og bare glæde sig til en weekend uden børn og en kage til kaffe. Men straks du kommer ind i huset, ved du , der er noget galt: LUGTEN!
Den allermest langhårede kat har været i bakken - og det kan der vel normalt ikke være noget galt i - men det er lykkedes den at få sat 'kagen' grundigt fast bagi, så kattebakken er lige så ren som før, det er resten af huset bare ikke.. ::)
Som det renlige dyr en kat er, forsøger han at tørre skidtet af. Og han prøver og prøver og prøver.. Først på badeværelsesgulvet, det er for glat - duer ikke! Så på gulvtæppet på 1. salen, det hjalp lidt - på katten altså, ikke på tæppet.. :-\ Så videre ned af trappen og prøve på klinkegulvet i entreen, heller ikke specielt vellykket. Videre ind i køkkenet og forsøge både klinkegulvet der og parketgulvet i spiseafdelingen. Tilsidst havde han dog opgivet og lagt sig tilrette på det dertil indrettede håndklæde i vindueskarmen, med klump og det hele.
Heldigvis har en kat et glimrende håndtag, kaldet halen. Og jeg har et glimrende redskab, kaldet håndbruseren. Så med et fast greb i begge dele blev katten ren igen. Og efter 2 timer med gulvmoppe, spand, klud og rodalon var huset nogenlunde rent igen.
Aldrig har jeg været så tæt på at kvæle en kat med de bare næver!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Katte"
« Svar #7 Dato: 05 April , 2008, 16:11 »
Ud over at jeg ikke misunder dig rengøringen Lone, så har jeg altså mest ondt af katten  ::) der forøvrigt ser Søøøøøøød ud ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: "Katte"
« Svar #8 Dato: 05 April , 2008, 16:20 »
Puha Lone, det er netop en af grundene til at min mand ikke var glad for mine persere. For når de havde dårlig mave havde hele huset det  :-X
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: "Katte"
« Svar #9 Dato: 05 April , 2008, 17:20 »
Stakkels Mikey - og dig!!

Håber du alligevel nyder din fri weekend - nu uden rengøring ;)

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: "Katte"
« Svar #10 Dato: 05 April , 2008, 20:41 »
Føj for den - der findes ikke mange ting, der hørmer værre end "katte-hømmer"  <R Og så i en langhåret kattepels  :o Alting bliver så besværligt og det er netop en af grundene til, at jeg efter min første perser lovede mig selv: "ALDRIG MERE"!!!!!

Stakkels lille misser, han har jo forgæves forsøgt at komme væk fra "sig selv" - godt du kom og reddede ham Lone  <M Nyd du nu din weekend - det har du fortjent  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: "Katte"
« Svar #11 Dato: 05 April , 2008, 20:49 »
hov hov. Glem nu ikke mine abekatte, som vi startede med.  ;D