Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Seriøs avl- økonomien bag  (Læst 537 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frk. Hansen

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Seriøs avl- økonomien bag
« Dato: 27 ſeptember , 2019, 22:25 »
Hej, jeg er helt ny herinde, og selve tanken om seriøs avl er ret ny for mig :)

Så, mit første spørgsmål- kan det "løbe rundt" at avle høns?

Hvilke udgifter skal man regne med, i forbindelse med "seriøst" hønsehold, som ikke er der ved havehøns?
Tænker-medlemskaber, hønseringe, vaccinationer, udstillinger, køb af dyr fra udlandet osv...
Er det nødvendigt? Hvad koster det?

Skal man være heldig hvis man får et par hundrede for racetypiske dyr, er de dyrere, kan man komme af med "frasorterede" dyr osv?

(Flyt endelig mit oplæg hvis jeg er gal på den :p )

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Seriøs avl- økonomien bag
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2019, 07:41 »
Hej Frk.
Det er den nemmeste spørgsmål i hele verden, at svare på, du der stiller
Der skal lyde et stort JA, det kan nemt løbe rundt.
Det eneste det kræver er blot at du sælger for flere penge end det koster dig i samlede
omkostninger at producere hønsene.
Meget simpelt
Søren

Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Seriøs avl- økonomien bag
« Svar #2 Dato: 29 ſeptember , 2019, 11:56 »
Kommer jo helt an på hvad man vil. Men for mig er der røde tal på bundlinjen, når året er omme. Men jeg er også medlem af en del klubber, samt er udstiller, så der kommer jo udgifter til dette, og så har jeg heller ikke nogle af de mere talrige racer, så det er ikke altid lige nemt at skaffe nyt blod.
MEN til gengæld så køber jeg hverken æg eller kød i butikkerne mere, for der er jeg 100 % selvforsynet året rundt, så det skal jo også modregnes i regnskabet, men det får jeg ikke gjort.

Man kan sagtens få racerene gode dyr for 150-200 kr. For prisudviklingen på racehøns har ikke fuldt den samme stigning, såsom foder og el (rugemaskine / varmelamper) har gjort.

Om man kan sælge frasorterede dyr, tja det kommer nok meget an på hvilken racer det er, for nogen er mere populære og kendte hos havehønsefolket end andre er. Men høner af især store racer plejer at være nemme nok at komme af med. Og der er det gode at man netop som raceavler af dyr i fornuftig kvalitet har 2 slags "kunder" nemlig andre avlere (nye såvel som "gamle") samt havehønsefolket, som ønsker flotte, rolige og ikke mindst brugbare dyr til æglægning. Hvor i mod formere man diverse krydsninger, så er der kun havehønsefolk, som er køberen. 
Men jeg synes nu at man måske skal slagte de alt for dårlige dyr i følge standarden, og ja, så får man jo også noget dejligt kød i fryseren fra dyr, som man VED har haft et godt liv.

En anden ting er så pladsen, for det er altid godt med god plads, og ligeledes have flere stammer / haner, så man ikke lige pludselig løber tør, hvis uheldet er ude og man mister nogle dyr (sygdom, diverse rovdyr). Og så skal man også finde ud af hvad alle hanerne skal, for ca. ½ delen af kyllingerne bliver til haner. Meen det gør det jo selvfølgelig også, hvis blot det er diverse krydsninger. Og så er det endvidere også en fordel at beholde de gode dyr til 2. - 3. året, så man kan se om kvaliteten på dem stadig holder.

Og så vil jeg altid varmt opfordre og anbefale at man bliver medlem af en klub eller to, for der igennem kan man få megen hjælp og vejledning, samt hvem ved også få nye venner og bekendte.
Om man skal udstille, tja udstillingerne er jo mere end blot en konkurrence, for det er i høj grad også P.R for racerne og stedet, hvor alle kan komme og kigge på fjerkræ live, og så kan man også få vist sit eget fjerkræ (reklame / her er jeg) samt ikke mindst igen få snakket og mødt andre avlere.

Men regner man med at blive rig, så skal man ikke begynde på seriøs raceavl .... men igen det er en hobby, og hobby koster.

Og til slut racerent fjerkræ æder, skider og fylder det samme, som hybrider og diverse blandinger. Så hvorfor ikke vælge racefjerkræ. Som for øvrigt også er lavet i avlernes egne haver og ikke i lukkede haller i millionvis. Så derfor endnu en god grund til at støtte de private avlere, som holder dyrene, som en hobby og ikke som en big business.

Og avler man racerent fjerkræ efter standarderne for racerne, så er man jo også med til at bevare racerne, så vores efterkommere også kan få glæde af dem. Og så mangfoldigheden af fjerkræ også bevares, så de ikke uddør og forsvinder helt.

 
« Senest Redigeret: 29 ſeptember , 2019, 12:26 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Seriøs avl- økonomien bag
« Svar #3 Dato: 29 ſeptember , 2019, 12:10 »
https://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9264.0 her er lidt læsning om udstilling af fjerkræ.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frk. Hansen

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Seriøs avl- økonomien bag
« Svar #4 Dato: 29 ſeptember , 2019, 21:05 »
Tak for svarene... 

Det giver stof til eftertanke ;)