Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanerne er stoppet med at gale :(  (Læst 771 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Hanerne er stoppet med at gale :(
« Dato: 26 August , 2019, 11:02 »
Så er jeg her igen  :)
Jeg har to haner (3-farvet Sussex)
De har det fint sammen. Ingen problemer der.
MEN - de galer slet ikke mere  :-\

Da jeg fik dem hjem (fuldvoksne), galede de begge to højt og flot.
Nu hører jeg dem aldrig mere...
Jeg har set dem betræde hønsene i ny og næ. Men jeg synes ikke, de er særlig aktive hvad det angår  ??? De har 34 høner til deling  :)

Igår aftes så jeg, at den ene hane havde valgt at gå til ro lige ved siden af den ene redekasse, hvor min ene grünlegger høne ligger skruk. Om han lagde sig der, for at passe på hende, ved jeg ikke? Men det så meget sødt ud.

Dog savner jeg virkelig at høre deres smukke hanegal morgen, middag og aften  :-\

Hvad kan årsagen være til stop af hanegal?

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hanerne er stoppet med at gale :(
« Svar #1 Dato: 26 August , 2019, 12:57 »
tja det er der vist mange der godt kunne tænke sig at hanerne ikke galer. De har i snit hver 17 høns at træde, det er altså mange. Man siger omkring 10 pr. hane.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hanerne er stoppet med at gale :(
« Svar #2 Dato: 26 August , 2019, 16:29 »
tja det er der vist mange der godt kunne tænke sig at hanerne ikke galer. De har i snit hver 17 høns at træde, det er altså mange. Man siger omkring 10 pr. hane.

Tak for svar  :)
Synes jeg har hørt meget forskelligt. Har hørt helt ned til 5 høner til hver hane og op til 19 høner pr. hane (Altså en flok på 20 hvor der i blandt er 1 hane)
Måske jeg skal se, om jeg kan sætte en hane eller to mere sammen med flokken?

Men kan det have betydning for deres hanegal?
Altså at de har for mange høner at se til?

Jeg elskede deres hanegal fra morgen til aften  :) Så det vil jeg rigtig gerne have tilbage  :)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hanerne er stoppet med at gale :(
« Svar #3 Dato: 26 August , 2019, 16:37 »
Jeg ved ikke om det spiller ind. Men de har da noget at se til hvis de skal servicere alle de damer. Så jeg tænkte at de næsten ikke kunne få tid til at gale. Men hvis det virkelig er de ikke vil gale er jeg sikker på du kan tjene penge på dem
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hanerne er stoppet med at gale :(
« Svar #4 Dato: 26 August , 2019, 16:44 »
Jeg tror ikke, den manglende galen har noget med antal af høner at gøre. Min hane har 15 koner - han er en gammel dreng på 7½ år og han galer lystigt morgen og aften, MEN han galer slet ikke så meget, som han gør i det tidlige forår og sommer. I første halvdel af året er det naturlig formeringstid i dyreverdenen - også for vores domesticerede høns. Min hanes træde-aktivitet er også meget sparsom på denne tid og resten af dette år.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hanerne er stoppet med at gale :(
« Svar #5 Dato: 26 August , 2019, 16:55 »
Jeg ved ikke om det spiller ind. Men de har da noget at se til hvis de skal servicere alle de damer. Så jeg tænkte at de næsten ikke kunne få tid til at gale. Men hvis det virkelig er de ikke vil gale er jeg sikker på du kan tjene penge på dem

Jeg prøver at se, om jeg kan få en hane eller to godkendt i flokken :)
Så de to nuværende haner ikke bliver udmattede :)

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hanerne er stoppet med at gale :(
« Svar #6 Dato: 26 August , 2019, 17:00 »
Jeg tror ikke, den manglende galen har noget med antal af høner at gøre. Min hane har 15 koner - han er en gammel dreng på 7½ år og han galer lystigt morgen og aften, MEN han galer slet ikke så meget, som han gør i det tidlige forår og sommer. I første halvdel af året er det naturlig formeringstid i dyreverdenen - også for vores domesticerede høns. Min hanes træde-aktivitet er også meget sparsom på denne tid og resten af dette år.

Måske det så bare er årstiden  ???
Og måske jeg skal se, om jeg kan få en hane eller to mere i flokken... Så de nuværende ikke bliver udmattede...
Vi bygger også snart flere hønsehuse med store gårde, hvor vi vil dele dem op. (De har p.t. et meget stort hønsehus og en rigtig stor hønsegård.

Men vi har talt om at dele dem lidt op i de forskellige racer og hybrider...
Således at Sussex er for sig selv, Isa Warren for sig selv, Grünlegger for sig, Brahma for sig osv. osv.
Og så kan man jo sige, at så bliver der i al fald også en del færre høns til hver hane, da vi vil have en hane i hver gård...  :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hanerne er stoppet med at gale :(
« Svar #7 Dato: 26 August , 2019, 17:39 »
Det vil nok være en god ide at dele flokken op, hvis I vil anskaffe flere haner. Det der med at sætte flere haner ind i en flok, er ikke ikke bare noget, man automatisk kan gøre med held hver gang - langt fra. I har nu to haner, som kan finde ud af at deles om den store flok høner, men det er langt fra sikkert, at de vil acceptere en eller flere nye rivaler i flokken
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hanerne er stoppet med at gale :(
« Svar #8 Dato: 27 August , 2019, 11:40 »
Det er jo heller ikke lige årstiden mere for kyllinger, så hormonerne står ikke så højt.
Og så er det jo også to haner, som kender hinanden godt og måske dermed ikke behøver at stature deres status morgen, middag og aften.

Eller man selv er blevet "døv" og hører ikke mere galene, da det bare er en almindelig hverdags lyd.  ;)

Og så er det hanner af svær race, og de galer i forvejen ikke altid helt så meget som de lette gør det.

At sætte flere haner ind til voksne haner vil nok give en del ballade. Og kampe om hvem der så skal bestemme. Så måske vil de to "gamle" haner også begynde at slås. Og det ligeledes hvis der kommer nye høner til flokken.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hanerne er stoppet med at gale :(
« Svar #9 Dato: 27 August , 2019, 21:35 »
Det vil nok være en god ide at dele flokken op, hvis I vil anskaffe flere haner. Det der med at sætte flere haner ind i en flok, er ikke ikke bare noget, man automatisk kan gøre med held hver gang - langt fra. I har nu to haner, som kan finde ud af at deles om den store flok høner, men det er langt fra sikkert, at de vil acceptere en eller flere nye rivaler i flokken

Vi vælger at droppe planen om flere haner, før vi har fået gjort flere hønsehuse og hønsegårde klar. Vil jo bare det bedste for dem... Og blev usikker på, om hanerne måske ikke var helt okay, eftersom de er stoppet helt med at gale... :)

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hanerne er stoppet med at gale :(
« Svar #10 Dato: 27 August , 2019, 21:50 »
Det er jo heller ikke lige årstiden mere for kyllinger, så hormonerne står ikke så højt.
Og så er det jo også to haner, som kender hinanden godt og måske dermed ikke behøver at stature deres status morgen, middag og aften.

Eller man selv er blevet "døv" og hører ikke mere galene, da det bare er en almindelig hverdags lyd.  ;)

Og så er det hanner af svær race, og de galer i forvejen ikke altid helt så meget som de lette gør det.

At sætte flere haner ind til voksne haner vil nok give en del ballade. Og kampe om hvem der så skal bestemme. Så måske vil de to "gamle" haner også begynde at slås. Og det ligeledes hvis der kommer nye høner til flokken.

Manden har heller ikke hørt dem. Heller ikke vores medarbejdere  :-\ Håber, det kommer lidt igen. Og ellers skal der nok komme noget igen, når vi får sat flere hønsegårde og huse op, hvor der skal være 1 hane til hver hønsegård/hus  :) Vi har nemlig besluttet os for at vente med flere haner, før vi begynder at dele hønsene lidt op i de forskellige racer og hybrider  :)

Hvad angår nye høns i flokken, så er det indtil videre gået godt, og de er blevet accepteret fint hver gang... Fik 10 nye høns i flokken for lidt over to uger siden, og det fik så godt :)
Og de andre gange hvor der er kommet 3-4 nye, er det også gået rigtig godt :)

Men tør ikke tage chancen med hanerne. Så lader være med at få flere haner p.t.
Så længe de bare har det godt, så er det jo også det vigtigste. Savner bare deres galen  ;D