Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange høns tager Ræven om året i DK?  (Læst 583 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Hvor mange høns tager Ræven om året i DK?
« Dato: 07 Maj , 2019, 15:45 »
På en uge har min nabo mistet 4 høns i Rødovre og en kollega 3 i Bagsværd  :-X

Har man et gæt på hvor mange høns rævene tager i DK om året?

Selv mistede jeg 7 høns for 8-10 år siden og så er der gået frem til nu hvor vi ikke har set ræve i området lige til forleden hvor det altså gik ud over min nabo.

John

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hvor mange høns tager Ræven om året i DK?
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2019, 09:20 »
Sørme et godt spørgsmål, men i takt med at rævene mister naturlige levesteder og at antallet af vildt, bl.a. vilde kaniner og harer, samt agerhøns m.fl., er for drastisk nedadgående, primært pga. mangel på habitater og enorme arealer med monokultur (store marker dyrket med samme afgrøde, korn, majs, kartofler, som de vilde dyr ikke kan æde), således at antallet af føde til deres unger er faldet dramatisk siden 1960'erne. Tja, så kan man desværre ikke fortænke Mikkel Ræv i at finde måltiderne et andet sted  :-\

Vi har indhegnet hønsegården med 110 cm havehegn (maskestr. 5*10 cm) og yderst 3 tråde med strøm i højden 10 cm, 25 cm og 90 cm. Siden vi fik strøm op, har vi ikke haft problemer med ræven. Som ellers var på besøg det første år 2 gange  :'( Vi bor på landet og ræven ser min mand og hunden næsten hver aften når de går aftentur. Sidste år legede ræveungerne på marken lige nedenfor huset hver aften. Men høns har vi ikke mistet 7-9-13...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Hvor mange høns tager Ræven om året i DK?
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2019, 11:36 »
Så har ræven været hos mig selv - alle 7 høns er taget kl. ca 9:45 :'(

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hvor mange høns tager Ræven om året i DK?
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2019, 15:12 »
Fra marts og til efteråret skal du være særlig på vagt i forhold rævene. Det er cirka i det tidsrum at tæverne først får deres hvalpe,  som de skal finde mad til, hvorefter de store hvalpe nu begynder at dukke op i haverne for selv at gøre indhug i hønsebestanden.

Jeg har ikke noget romantisk forhold til det dyr og ser derfor frem til at jagtsæsonen gør sit indhug. Den er på ingen måder truet, men tværtimod stærkt opformeret i boligtætte områder, hvor maden er rigelig. For år tilbage har jeg sågar set en ræv spadsere roligt hen over Rådhuspladsen i København kl 3-4 om natten.

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvor mange høns tager Ræven om året i DK?
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2019, 16:53 »
Lige præcis i Rødovre, er der tamme ræve,, de går på den ene side af fortovet mens du går på den anden side med din hund.
De bor ganske godt på Vestvolden, og når de får unger der eller i et nærliggende villakvarter, så ser man dem lege med deres unger på græsplænen og nogle steder får de mad hos borgerne, så de føler sig lige så meget hjemme som du..
Da jeg boede i Rødovre kom ræven, så snart det begyndte at blive lidt mørkt, for at se
 efter om jeg havde lukket, og selvom jeg havde to dobeman jeg lod gå i haven, så ventede den bare til vi var gået ind, og så kom den slentrende ned gennem haven,,
Om det er ligesådan Bagsvær ved jeg ikke, men det kan det faktisk godt være, da der jo også er gamle grønne områder,,,
Man er nødt til at tage sine forholdsregler når man tager ansvaret for at holde fjerkræ, og her er det nemmeste at have strøm omkring hønsegård eller have, alt efter hvordan man bor og hvilke muligheder man har

Venlig hilsen INA....
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hvor mange høns tager Ræven om året i DK?
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2019, 21:08 »
Enig, de hører ikke til i byen! Jeg mener dog bestemt ikke at det er rævens skyld... hverken at den bliver tam, fordi den bliver fodret og vokser op tæt på mennesker, eller at den finder levesteder i byen🤔. Det et jo fordi det ikke er levesteder nok i naturen til dem. Så måske by-tamme ræve ikke er truede, men det er vilde ræve faktisk! Og det er da ikke rævens skyld, at vi mennesker fylder så meget!

Derfor, tager jeg forholdsregler - og hos os betyder det strøm om hønsegården/haven. Nemt, enkelt og det virker👍
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline thomsen33

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hvor mange høns tager Ræven om året i DK?
« Svar #6 Dato: 23 Oktober , 2019, 12:05 »
Vi bor på landet, hvor vi gerne vil have vores høns i fred, men det kan være svært.

Vi har strøm om hønsegården, som den primære indgangsbarriere for rævene, hvilket har virket rigtig godt, dog har vi en enkelt gang fundet forsøg på at undergrave tråden, så vi har lige igangsat et nyt forsøg med et kostume, som ser rigtig farligt ud. Det har vi så pyntet med hår nede fra frisøren med håb om at det afgiver en masse træls lugt for ræven. Vi har bare fundet et billigt kostume på en side som denne https://kostumeguiden.dk/

Nu må vi se om det virker.
Mvh Andreas