Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Findes der mon et særligt gen for påskekyllinger?  (Læst 733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Findes der mon et særligt gen for påskekyllinger?
« Dato: 10 April , 2019, 17:28 »
Nu nærmer påsken sig og som bekendt er påskekyllinger gule. Jeg har altid troet at det var sådan et reklamepåhit, men er ikke så sikker mere. I min hønsegård går kyllinger fra købte rugeæg af sølv-sortrandede wyandotter - og der er kyllingerne normalt hvid/sorte. Det er der også een der er, men resten får mere og mere gulligt/brunt på issen og det tiltager dag for dag efterhånden som påsken nærmer sig. Gad vide hvad det ender med?

 Der er måske alligevel mere mellem himmel og jord???
« Senest Redigeret: 10 April , 2019, 17:30 Fra Lene Skelmose »

Kasey00

  • Gæst
Sv: Findes der mon et særligt gen for påskekyllinger?
« Svar #1 Dato: 25 November , 2019, 19:36 »
Nu nærmer påsken sig og som bekendt er påskekyllinger gule. Jeg har altid troet at det var sådan et reklamepåhit, men er ikke så sikker mere. I min hønsegård går kyllinger ipage fra købte rugeæg af sølv-sortrandede wyandotter - og der er kyllingerne normalt hvid/sorte. Det er der også een der er, men resten får mere og mere gulligt/brunt på issen og det tiltager dag for dag efterhånden som påsken nærmer sig. Gad vide hvad det ender med?

 Der er måske alligevel mere mellem himmel og jord???

That might be the case.

But hatching eggs of silver-black-striped wyandots - and there are the chickens usually white / black.

Regards,
Kasey.
« Senest Redigeret: 30 November , 2019, 10:36 Fra Kasey00 »

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Findes der mon et særligt gen for påskekyllinger?
« Svar #2 Dato: 26 November , 2019, 14:47 »
Kyllingerne endte som sølv-sortrandede. Jeg har ikke stor erfaring med farven - og ej heller med Wyandotter -  så kunne jo heller ikke vide om det er normalt med den farveafvigelse, men det så lidt besynderligt ud.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Findes der mon et særligt gen for påskekyllinger?
« Svar #3 Dato: 26 November , 2019, 21:19 »
Ja "påsketransformationen" var ellers sjov. Gule kylllinger "optændt" af den hellige ild ;D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Findes der mon et særligt gen for påskekyllinger?
« Svar #4 Dato: 27 November , 2019, 09:23 »
Der er lidt forskellige i dun farven på hane og høne kyllinger indenfor sølv sort/randet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Findes der mon et særligt gen for påskekyllinger?
« Svar #5 Dato: 28 November , 2019, 16:55 »
Der er lidt forskellige i dun farven på hane og høne kyllinger indenfor sølv sort/randet.

Der kom forklaringen - sket ingen mystik. Tak Lene så blev jeg lidt klogere.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Findes der mon et særligt gen for påskekyllinger?
« Svar #6 Dato: 28 November , 2019, 21:09 »
Og hvis du vil have helt påskegule kyllinger er det nem nok. Alle helt hvide høns bliver født gul uden aftegninger.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Findes der mon et særligt gen for påskekyllinger?
« Svar #7 Dato: 01 December , 2019, 10:10 »
Og hvis du vil have helt påskegule kyllinger er det nem nok. Alle helt hvide høns bliver født gul uden aftegninger.

Det har jeg nu ikke noget specielt ønske om. I virkeligheden kan jeg bedst lidt naturfarvede - brunlige med diverse striber og pletter. Det er bare ikke lige dem jeg er endt op med i denne omgang.