Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Jeg savner sådan min MOR"  (Læst 444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 938
"Jeg savner sådan min MOR"
« Dato: 02 Juni , 2018, 22:42 »
Mine kyllinger er pt fordelt 5 og 5 og 1. Den ene med fem er en slet mor. Hun går i hønsehuset hver aften og sover på pinden som hun plejer. Men hun glemmer at få de små med. Så de seneste uger har de puttet sig sammen under en stor Brændenælde om natten overladt til skæbnen. Det er gået, men nok kun fordi vi er i sådan en varm periode uden regn.
Hver morgen genforenes de så med deres mor og tilbringer dagen med at spise alt godt fra haven og lidt fra min hånd.

Men så her til aften, for ca en ½ time siden, kunne jeg høre en hjerteskærende kalden fra en af de fem. Det kan jeg ikke lade være med at gå ud og se, hvad der er galt. Og ganske rigtigt - der sad den lille pige og kaldte på sin mor og sine søskende.  Jeg var ikke ene om at være tilkaldt af den kalden, en af mine katte var også med i undersøgelsen af hvad der foregik. Hvilke tanker den gjorde sig, ja det kan vi jo kun gætte os til.


Men nu kommer det der gør at jeg vil fortælle Jer om hvad der skete. På gårdspladsen har jeg en hønsefræser, som bebos af min ynglings dværg høne skruk og hende 5 unger. Hun går pligtskyldig ind i buret og ind i det tilhørende hus, hver aften, for at tilbringe natten der med de små.

Nu stod den kaldende kylling på brættet der fører op det hende og de 5. Den var meget usikker på, hvad den skulle - den kunne høre en hønemors hyggelige natte klukkende og se andre kyllinger kikke frem under  deres mors varme skørt.

Men hvad skulle den nu gøre ?. Jeg tog mit fiskenet, som jeg bruger hvis jeg skal fange små kyllinger eller myggelarver. Jeg ville ikke kunne fange den lille pige, men kunne markere at det var min intention ved at placere det (nettet) på hønsefræsernettet . Det fik kyllingen til at flytte sig væk fra fangstnettet. Nu forsøgte jeg så at lede kyllingen op af indgangs brættet.

Og det lykkedes mig af få den op foran indgangshullet - spændt var jeg, for ville min ynglings skruk hakke hende hvis hun kom for tæt på ? - og pludselig kunne jeg se kyllingen få øje på den seng hun så meget længtes efter, hun så at skrukken havde løftet sig og at der var fri bane til at hoppe i seng og VUPS med lynets hast smuttede den ind under skrukken - og var straks tavs, for dette er himmeriget for en lille kylling der så frygteligt savner en mors varme skørt at putte sig under.
Ynglingsskrukken - hun sagde vist "velkommen", for hun lagde sig forsigtigt ned over de nu 6 små kyllinger.

Jeg blev sku helt glad for denne oplevelse,  :'(

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: "Jeg savner sådan min MOR"
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2018, 05:17 »
Sikke en sød historie  *p
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: "Jeg savner sådan min MOR"
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2018, 08:33 »
Ja, det var en sød historie.

Her går der også en dårlig mor. Hun sidder på pinden, mens hendes kyllinger ligger i skrukhuset. Heldigvis er de mange og kan varme sig hos hinanden.

De første par aftener jagede jeg hende af pinden og ind til kyllingerne, men hun lægger allerede æg igen, så nu lader jeg hende være.
Hun er også ligeglad med kyllingerne om dagen.

Men en af kyllingerne, faktisk den mindste, ville ikke undvære hende. Så den sidder oppe på pinden ved siden af sin mor, mens de andre roder rundt i en stor levende bunke.

Denne mor er fra sidste år, og de 'dårlige' mødre jeg havde sidste sommer var også de unge. Indtil hun ikke gad kyllingerne mere, var hun en løvemor.
Er det sådan det fungerer?

Den dårlige mor er også frygtelig skrap og har bl.a. næsten revet kammen af en anden mor, ganske vist for at passe på sine kyllinger, men alligevel.
Jeg vil nødig af med hende, for hun er meget smuk og den eneste jeg har, der lægger brune æg.

På den anden side gider jeg ikke aggressive høns.

Skal hun til Doktor Øxe?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: "Jeg savner sådan min MOR"
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2018, 08:42 »


Skal hun til Doktor Øxe?

Nej, det synes jeg bestemt ikke. Hun er ung og har udvist stor dygtighed som mor. Hun kan meget vel være en mere erfaren og mild skruk næste år
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: "Jeg savner sådan min MOR"
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2018, 10:53 »
@ Hans Kurt
Hvor er det sødt at reservemor træder ind. Sikrer artens overlevelse uden at spørge om ID og hudfarve.

Havde engang en Orpington der lå på en vildkats killinger når kattemor var ude - der var noget hun havde misforstået.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: "Jeg savner sådan min MOR"
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2018, 12:05 »
Nej, det synes jeg bestemt ikke. Hun er ung og har udvist stor dygtighed som mor. Hun kan meget vel være en mere erfaren og mild skruk næste år

Åh hvor godt, det er jeg glad for.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 938
Sv: "Jeg savner sådan min MOR"
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2018, 21:46 »
Denne mor er fra sidste år, og de 'dårlige' mødre jeg havde sidste sommer var også de unge. Indtil hun ikke gad kyllingerne mere, var hun en løvemor.
Er det sådan det fungerer?
Sådan tror jeg unge mødre kan opfører sig, så nej, slagt hende ikke. Min er også fra sidste år, så mon ikke de lærer at blive bedre mødre.

I dag så jeg for øvrigt, at hun har fået sine små med ind i hønsehuset og at de sidder ved siden af hende og ned under hende på s....brættet  :P, så det lysner.  Den lille pige der ellers sov under den anden skruk sidste nat, var eller ind og kikke efter sovemulighed samme sted igen, men har så åbenbart ombestemt sig  /o