Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Tørskoet" morgenrutine?  (Læst 495 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sønderklit

  • Bruger
  • Indlæg: 58
"Tørskoet" morgenrutine?
« Dato: 19 December , 2013, 18:20 »
Hejsa

Har I andre indrettet jer sådan, at I kan klare morgenrengøringen / tjekke mad og vand og åbne for hønsene uden at få beskidte sko? Eller har I en smart måde, hvor man ikke får for meget møj med ind i huset igen?

Lige nu har jeg et par gummirøjser, som jeg tørrer af i en lille halmmåtte udenfor hønsenes værelse ude i staldbygningen og så forsøger jeg ellers at tørrer fødder i græsset hele vejen ind. Det er bare ikke optimalt. /d

Mvh Line

Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline Canarche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Sv: "Tørskoet" morgenrutine?
« Svar #1 Dato: 19 December , 2013, 18:31 »
HÆ! Jeg har et par brune gummirøjserer der burde være sorte. Desuden vader jeg rundt i 20 cm mudder, så det siger svup hvergang jeg tager et skridt. :(  Bortset fra det, har jeg overvejet at ligge havefliser som trædesten ud så man kan blive fri for al det mudder. Jeg har bare en bange annelse om at fliserne bare forsvinder ned til kineserne. :o
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: "Tørskoet" morgenrutine?
« Svar #2 Dato: 19 December , 2013, 19:32 »
Waueee....den idé med trædesten er da god...det tror jeg også at jeg vil lave  /o
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: "Tørskoet" morgenrutine?
« Svar #3 Dato: 19 December , 2013, 21:15 »
Det har jeg opgivet for længst. Her er morgenrutinen: på med kasketten med lys i, så jeg kan se noget, på med gummistøvlerne eller træskoene, og så over og lukke hønsene ud. Tilbage til huset, parkere skoene udenfor, i carporten, parkere kasketten inde i skabet. På med de pæne sko, og afsted til arbejde.

Det hænder af og til, at jeg prøver at liste ind i gården med pæne sko, men det ender altid med, at jeg sidder på kontoret og opdager mudder, hønsemøg, halm og andet godt på de fine sko midt i arbejdstiden ::).
« Senest Redigeret: 19 December , 2013, 21:24 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: "Tørskoet" morgenrutine?
« Svar #4 Dato: 19 December , 2013, 21:50 »
Uha, december-januar-februar er en killer-serie med hensyn til mudder, hvis ikke vi får en god tør frostperiode UDEN sne. Lige NU den 19. december 2013 går mine høns i Grimstrup, hvor bunden er meget, meget sandet - det betyder at fugt hurtigt drænes væk, og ankeldybt mudder kan ikke forekomme. Det er bare almindeligt øv-smattet, og i hønsenes område er der ikke et græsstrå tilbage, alt er plukket af.

På lørdag flytter hønerne til Guldager, mit nye domicil. Hansi må slutte sig til sine forfædre og gale julen ind i det hinsides (fryseren). Jeg er rigtig spændt på, om de nystartede æglæggere (2 barneveldere, 1 sussex, 1 faverolles) kan blive ved med æggene, eller om de går i strejke over at blive flyttet - det ser man jo... de vil helt sikkert savne Hansi, som absolut er en gentleman - en rigtig sød hane. Jeg er faktisk ret ked af at skulle af med ham, han er så køn og flot og statelig, og han behandler hønerne fint - og han er Barnevelder med stort B :-)
I Guldager er jorden en anelse leret, som den i øvrigt er i det 'rigtige' Esbjerg. Sidst jeg havde høns her, blev det til plæwwer og plyt under dem, men jeg håber at jeg kan få fikset nogle fikse løsninger - måske noget med, at hvor mennesker træde, skal der være risteunderlag... det er en ide, det er ikke udført endnu... sdet skal altså også vise sig at være nødvendigt, før jeg kaster mig ud i det.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
"Tørskoet" morgenrutine?
« Svar #5 Dato: 20 December , 2013, 07:04 »
Hmmm, jeg sidder og tænker, at jeg da egentlig burde anskaffe de der blå sutter fra børnehaven her. Sådan nogen til at sætte ud over skoene når man går ud og lige kan tages af når man går ind - så sidder smattet på dem. Så det bare lige med at finde et sted de kan tørre så smattet kan komme af og de måske kan genbruges.

Det kan sikkert fås andre steder, men det er sådan nogle her jeg tænker på:
http://www.grafical.dk/produkt/overtraekssko-50-my-blaa-15-cm-41-cm.html
« Senest Redigeret: 20 December , 2013, 07:12 Fra Jannick Christensen »
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: "Tørskoet" morgenrutine?
« Svar #6 Dato: 25 December , 2013, 20:53 »
Jeg tror ikke blå sutter holder mange gange til smatteturene i hønseriet.
 Gummistøvler af den åbne jolletype, som kan tages af og på 'uden hænder' er absolut at foretrække.

Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Tørskoet" morgenrutine?
« Svar #7 Dato: 25 December , 2013, 20:58 »
Jeg har et par gummistøvler som står i et rum i stalden og som jeg skifter til, når dyrene udenfor skal fodres og der skal muges ud også.
« Senest Redigeret: 25 December , 2013, 21:45 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Tørskoet" morgenrutine?
« Svar #8 Dato: 25 December , 2013, 21:20 »
Det kan sikkert fås andre steder, men det er sådan nogle her jeg tænker på:
http://www.grafical.dk/produkt/overtraekssko-50-my-blaa-15-cm-41-cm.html

Galocher er ikke nogen ny opfindelse. Og helt ærligt tror jeg den gammeldags slags har en bedre holdbarhed. De der engang 'plastikposer' holder vist ikke til meget i hønsehuset.

http://da.wikipedia.org/wiki/Galocher
Mvh
Erik Andersen

Offline Sys Vad

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 79
    • www.vovseriet.dk
Sv: "Tørskoet" morgenrutine?
« Svar #9 Dato: 26 December , 2013, 10:39 »
Her står de forede gummistøvler fra Harald Nyborg klar hver morgen - uden for døren - i læ af en gammel ølkasse så fødderne ikke blir våde....... De får ikke lov at komme ind, men hører livet i hønsegård, hus og hønsehaven til :-)

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: "Tørskoet" morgenrutine?
« Svar #10 Dato: 26 December , 2013, 11:17 »
Hej
vi har lagt en række trædefliser på vejen ned til hønsehuset. I hønse gården har jeg smidt en balle halm. Den har hønsene så sørget for at fordele. Når det regner bliver det selvfølgelig vådt . Men det bliver ikke mudret. Så jeg har faktisk rene sko
Vh Laila

Offline Sønderklit

  • Bruger
  • Indlæg: 58
Sv: "Tørskoet" morgenrutine?
« Svar #11 Dato: 28 December , 2013, 21:20 »
Tak for de mange spændende svar! :)

Jeg tror jeg må have et par ekstra støvler ude, da det ikke er mudder, der er det største problem her ;)  Og det skal helt sikkert være nogen man kan komme i og af uden at bruge hænderne.

Eneste problem er, at jeg er har flere forskellige veje, som jeg tager når jeg lige skal over og kigge til hønsene i løbet af dagen.
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde