Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg skifter race  (Læst 539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Jeg skifter race
« Dato: 19 Februar , 2012, 14:02 »
Jeg har lagt billet ind på 20 daggamle kyllinger. Store tværstribede plymouth rocker. Befrugtningen er ikke så god endnu, men jeg får så hurtigt, det er muligt. Det er vigtigt at få dem tidligt, for jeg har samtidig bedt om at blive ringet op hver gang sælgeren skal:

- sætte ringe på
- sortere
- vaske
- have vaccineret

sine egne.

Jeg synes det er så fjern en verden for mig med udstilling, men jeg ELSKER at have høns for æg og kød og hyggelige lyde og selskab og en masse andre grunde. Så nu vil jeg gerne forstå det dér cirkus omkring udstillinger og være mindre overvældet. Og den eneste måde jeg kan se dét ske på er at komme i praktik og smøge ærmerne op.

Hvis det lykkes, skal der måske endda udstilles høns fra Juhulie på Bakken i år. Men lad os nu lige se først  ;)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Jeg skifter race
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2012, 14:07 »
Wow! Det var da godt nok dejligt at læse, det bliver da rigtig spændende for dig :D

Det er den helt rigtige måde du er ved at gøre tingene på, for så lærer du absolut mest af det og bliver på den måde klædt på på den aller bedste måde, super godt  /o

Jeg glæder mig til at høre mere.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Jeg skifter race
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2012, 14:11 »
Det lyder da strålende at du vil igang. Håber du får en masse hjælp og måske lærer noget nyt du kan bruge videre hen.
Du behøver jo ikke droppe glæden for kød og æg "bare" fordi man også vil udstille lidt. Det behøver jo ikke at være i den store skala og det glemmer folk tit. De tror enten eller somme tider. Derfor du bestemmer selv prioteringen af hvilke egenskaber du sætter højest. Så hvis det er god æglægning, så tager du feks. de bedste æglægger frem først og så derefter kan du kigge på det udstillingsmæssige og se hvem der lever bedst op til de kriteriger.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Jeg skifter race
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2012, 15:12 »
Dejligt for dig at du har fundet en læremester  :D . Uh, jeg blir helt midsundelig, men vi kender ikke nogen som har race høns, og går opi det . Men dejligt for dig.  /o Skriver du et lille indlæg når du har lært noget nyt og hvordan det var ?
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Jeg skifter race
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2012, 15:47 »
Skøn race du har valgt /o. Bliver spændende og følge.
Jeg har selv 1.2 til og gå.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Jeg skifter race
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2012, 16:29 »
Dejligt for dig at du har fundet en læremester  :D . Uh, jeg blir helt midsundelig, men vi kender ikke nogen som har race høns, og går opi det . Men dejligt for dig.  /o Skriver du et lille indlæg når du har lært noget nyt og hvordan det var ?

Berit, det er jo netop det lokalklubberne kan hjælpe dig med - jeg kendte heller ikke nogen før jeg ringede til formanden for den lokale klub. Behøvede ikke engang at være medlem for at få hjælp. Men til 100 kr. om året var det jo helt skørt ikke at støtte dem, der støtter mig  /o Jeg skal nok sige til, når jeg har fået mig lidt erfaring  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeg skifter race
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2012, 16:38 »
Det gælder om at komme ud af hullerne og vise interesse, for så er der hjælp at hente.

At udstille er hverken cirkus eller behøver store armbevægelse, man kan jo starte lokalt. og bliver man fanget og interessen øges, så gå videre til LU og specialudstillinger.

Udstilling er meget lærerigt og socialt samværd.

Så Julie og andre - go for it  /o
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2012, 16:53 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Jeg skifter race
« Svar #7 Dato: 19 Februar , 2012, 17:58 »
De første 2 år tror jeg det var udstillede jeg kun lokalt, fik masser af hjælp, og synes så jeg ville prøve LU, det har jeg nu gjort 3 gange.
Men der er jo også mange der KUN udstiller lokalt og aldrig på LU. Det er jo fuldstændig op til en selv.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Jeg skifter race
« Svar #8 Dato: 19 Februar , 2012, 20:09 »
Så må jeg nok overvinde, den side af mig som siger, at man ikke skal ulejlige folk, og så komme i kontakt med den lokale  /o Jeg har gået og kigget efter udstillinger ol, men der har ikke været noget i området. Og ja, jeg ved godt at det er " dødt" her om vinteren. Så jeg har heller ikke haft travlt  :D.
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg skifter race
« Svar #9 Dato: 19 Februar , 2012, 20:40 »
Pas på Julie, du er på vej ind i en verden, der er stærkt vanedannende. ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Jeg skifter race
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2012, 20:57 »
Så må jeg nok overvinde, den side af mig som siger, at man ikke skal ulejlige folk, og så komme i kontakt med den lokale  /o Jeg har gået og kigget efter udstillinger ol, men der har ikke været noget i området. Og ja, jeg ved godt at det er " dødt" her om vinteren. Så jeg har heller ikke haft travlt  :D.

Man kan altså ikke ulejlige en lokalklub  ;) Og hvis du ikke vil ulejlige den lokale, så er du velkommen hos os  ;D

Lene, jeg ved godt, at når først man er hjemme i alle forberedelserne, tilmeldelserne osv., så virker det sikkert ikke som et cirkus, men her på bakketoppen kan det godt virke overvældende.

Marianne ja ja lad os nu se - jeg er jo viklet ind i gud ved hvad hele tiden, så det giver lidt tid til meget og ikke meget tid til lidt  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Susanne

  • Gæst
Sv: Jeg skifter race
« Svar #11 Dato: 19 Februar , 2012, 21:05 »
Ja, det er spændende!

Jeg er lissom dig også viklet ind i en del andre ting - og indimellem alt for meget. Jeg har endda - i et meget svat øjeblik - overvejet at droppe hønsene.

Men som Marianne skriver er det vanedannende, for selvom det i perioder er tidskrævende er det bare SÅ svært at lade være med  :D

Jeg synes det var lidt uoverskueligt sidste år - det første år, jeg prøvede udstillings-"cirkusset". Men med hjælp fra lokalklub, fjerkræforum og silkeklub, gik det fint. og i år - jamen sikke da en forskel  8)

Jeg er helt sikker på, at det nok skal gå. Og vigtigst af alt: bliver der ingen udstillingsegnede dyr, lader jeg bare være med at udstille. Og prøver igen næste år. Jeg skal ikke længere "leve op til" mine egne forventninger om, at det SKAL lykkes - og det gør det meget nemmere at gå til :D

Held og lykke - og husk at vi allesammen er lige her for at hjælpe og for at blive hjulpet  /o

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Jeg skifter race
« Svar #12 Dato: 19 Februar , 2012, 22:00 »
Så må jeg nok overvinde, den side af mig som siger, at man ikke skal ulejlige folk, og så komme i kontakt med den lokale  /o Jeg har gået og kigget efter udstillinger ol, men der har ikke været noget i området. Og ja, jeg ved godt at det er " dødt" her om vinteren. Så jeg har heller ikke haft travlt  :D.

I vores lokalklub hjælper vi gerne andre og nye folk med deres spørgsmål og hjælp med anskaffelse og udvælgelse af dyr. Vi har også holdt et par aftener om sortering af kyllinger og senere hvordan de gøres klar til udstilling. Derfor skal du være mere end velkommen til at kontakte Hadsten Fjerkræklub hvis du ikke finder andet i nærheden.
Derfor kast dig ud i det og start eventuelt herinde eller skriv til mig. Jeg bider ikke og forlanger ikke du skal udstille på vores udstilling eller LU. Du behøver ingen gang betale medlemskab for vi vil gerne hjælpe dig uanset hvad. Det gør vi alligevel så mange gange om året med andre og de gider ikke udstille, så hvorfor skulle du ikke også kunne få noget hjælp.

Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen