Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Køleskabskyllinger" en lille silkefortælling  (Læst 554 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
"Køleskabskyllinger" en lille silkefortælling
« Dato: 02 ſeptember , 2011, 22:18 »
MIn nærmeste nabo, en vuggestue, har fået et par silkehøns af mig i foråret - ingen hane....
I ferieperioden blev jeg ringet op af en hønsepasser, at en af hønsene havde lagt sig skruk - da jeg vidste at Vuggestuen gerne ville ha' et par kyllinger til fornøjelse for børn og voksne, puttede vi 4 æg under, fra min egne høns ( der går med hane)

Jeg kom i vuggestuen et par dage før forventet klækning, og blev mødt af den hønseansvarlige, der trist fortalte at hønen godt nok rugede endnu, men "dygtige og ihærdige" folk havde nok ødelagt æggene i ferien, for da var det forskellige, der skulle passe hønsene OG SAMLE æg.....og der var vældigt blevet samlet æg, transporteret 1 km i cykelkurv,  de var blevet rengjorte og sat i køleskabet - indtil en, der vidste noget om "projekt udrugning" hørte dette - fluks fandt æggene og fik dem puttet under hønen igen.
Vuggestuen åbnede efter ferieperioden, og hønsepasseren samlede ALLE æggene ind, vaskede dem og satte dem ind i køleskabet, indtil hun blev orienteret om at det altså var RUGEÆG.... hurtigt i køleren og ud under den tålmodige lille skruk høne, der IGEN måtte varme dem op....

Jeg mente nu, at æggene ligeså godt kunne få den sidste tid, og så måtte vi jo bare håbe det bedste.....

De sidste dage gik.... og jeg gik i vuggestuen en tidlig morgen - var simpelthen så spændt.... og der under hønen stak det sødeste lille kylle hovede frem...
og om eftermiddagen var der kommet yderliger 2

Så efter to gange vask og opbevaring i køleskab - så blev det til 3 ud af 4 der klækkede med fine små silker

Vi har lidt grin med at de må have navne som "Vestfrost" - "Gorenje" - "Aeg"

Men de er seje de små.....

ps:  for god ordens skyld - så bliver æggene ikke brugt i vuggestuen, men personalet må ta' dem, hvis de har lyst
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Sv: "Køleskabskyllinger" en lille silkefortælling
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2011, 22:20 »
 /o /o /o /o

SKØN historie.
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

Offline Ekliptika

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: "Køleskabskyllinger" en lille silkefortælling
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2011, 22:22 »
Åh hvor godt! Så kan mine små fidusser nok også godt overleve at de har været kolde en enkelt gang :D
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Fristed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
    • Fristedsgalleri
Sv: "Køleskabskyllinger" en lille silkefortælling
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2011, 22:24 »
Dejlig fortælling.. :D ja naturen er forunderlig... jeg har prøvet at optø en dybfrossen guldfisk som overlevede....
det var en dam der var frosset til og ejeren huggede guldfisken ud af isen, så optøede vi den under vandhanen og satte den ned i min dam som ikke var frosset og den overlevede og blev en superflot, gammel og stor guldfisk. ;D
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Køleskabskyllinger" en lille silkefortælling
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2011, 22:26 »
Skøn historie som viser at æg faktisk tåler ganske meget.

Så kan man spørge sig selv om vi hobbyfolk har behov for, at samlede rugeæg opbevares ved en given (konstant) temperatur og mens de venter på at blive lagt til rugning endvidere opbevares med spidsen nedad og vendes 1-2 gange dagligt.

Mvh
Erik Andersen

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: "Køleskabskyllinger" en lille silkefortælling
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2011, 22:32 »
Erik: Jeg tror simeplthen ikke det har den store betydning - min ringe erfaring taget i betragtning - men min æg samler jeg i 2 skåle (efter farver) og vi bruger af dem - de står på køkkenbordet... og hvis jeg har en skruk, tjaa så henter jeg de æg jeg skal bruge i skålene. og jeg må sige at i år har der været en klækningsprcent på ca. 85
SÅ jeg er faktisk ved at drukne i silker lige pt.... for jeg blev lidt overmodig først på året og puttede op til 10 stk under en høne.
Det gi'r altså en del kyllinger...

Men tak for tilbagemeldingerne  /o
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Køleskabskyllinger" en lille silkefortælling
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2011, 22:47 »
Berit

Jeg skal ikke kunne sige om du kunne have opnået måske 90 % klækning hvis æggene havde været opbevaret/håndteret som nogle foreskriver.
Det eneste jeg prøver at sige er, at for hobbyfolk, hvor det jo sjældent er væsentligt om man opnår 70, 80 eller 90 % klækning, er der ikke den store grund til at være hysterisk/fanatisk omkring indsamling/opbevaring/kælen for æggene.

Jeg forstår sagtens at mere professionelle avlere/producenter stræber after at øge klækningsprocenten. For dem der prøver at leve af det, er det måske der fortjenesten opnås.
Mvh
Erik Andersen

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: "Køleskabskyllinger" en lille silkefortælling
« Svar #7 Dato: 03 ſeptember , 2011, 09:16 »
og det har du helt ret i Erik

go weekend
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "Køleskabskyllinger" en lille silkefortælling
« Svar #8 Dato: 03 ſeptember , 2011, 10:12 »
Tak for en SKØN fortælling, Berit *l
Og til jer, der er bekymrede over rugeæg, der er blevet kolde: Fat mod ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: "Køleskabskyllinger" en lille silkefortælling
« Svar #9 Dato: 03 ſeptember , 2011, 17:10 »
 :D  :D  :D

Fantastisk dejlig beretning  /o