Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brækkede brystben hos æglæggende høner  (Læst 2352 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Brækkede brystben hos æglæggende høner
« Dato: 02 November , 2021, 18:09 »
Jeg jan ikke lade være at tænke på, hvorfor man ikke har racehøns inde i undersøgelsen,  som for nylig blev publiceret.
De skriver at uanset produktionsform, er der et problem,  altså også hos producenter af øko æg.
Bruddene på dyrenes brystben er der, uanset om der er tale om høns i bure, økologiske, fritgående eller skrabehøns.
Men når man læser diverse artikler, ses det at øko producenterne jo også har æglægningshybrider, der nævnes bl.a.  Lohmann Lite.
Jeg tror og håber, at mine høns (marans) ikke har det samme problem, men jeg mangler viden og har ikke umiddelbart kunne finde oplysninger.
Ved nogen noget?
« Senest Redigeret: 02 November , 2021, 20:58 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Brækkede brystben hos æglæggende høner
« Svar #1 Dato: 03 November , 2021, 22:10 »
Ifølge denne artikel https://avisendanmark.dk/artikel/br%C3%A6kkede-brystben-kris-er-bekymret-for-sine-h%C3%B8ns-i-haven er man nødt til at skære hønsene op for at kunne se de små brud. Det vil sige, at det ikke er realistisk at tjekke levende høns.

Men i forbindelse med slagt kunne det være oplagt at undersøge sine egne høns' brystben, så man kan få en fornemmelse af, om problemet også findes/er udbredt hos ens egne racehøns eller blandingshøns. På denne side https://ivh.ku.dk/nyheder/2020/brystbenbrud-hos-aeglaeggere-skyldes-ikke-udefrakommende-traumer/ kan man se nogle tegninger eller skanninger, der viser, hvor man skal kigge.

Forskningen ser ud til udelukkende at dække industrihøns. Det virker rimeligt nok, når langt, langt størstedelen af vores æggeforbrug kommer derfra. Forskning er dyr, og det er nok årsagen til, at man ikke undersøger andre typer høns. Både fordi der er så mange forskellige hønseracer, men også fordi det er jo trods alt et fåtal af befolkningen, der har overskud, lyst eller mulighed for at holde høns i haven, så det ville ikke løse problemet. Og der er ifølge denne artikel https://avisendanmark.dk/artikel/senere-%C3%A6gl%C3%A6gning-kan-redde-brystben-brancheorganisation-afviser-at-%C3%A6ndre-%C3%A6gpraksis-forel%C3%B8big en teori om, at tidlig æglægning kan være en væsentlig faktor. Det er næppe noget, vi private udsætter høns for.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Brækkede brystben hos æglæggende høner
« Svar #2 Dato: 04 November , 2021, 19:38 »
Jeg har læst de artikler, du henviser til. Jeg har aldrig observeret tegn på at brystben har været brækket, når vi har slagtet høner. Hønerne har har haft en vis alder, det er jo altid haner, der slagtes unge.
Min teori er, at racehøns i modsætning til æglægningshybrider starter senere med at lægge æg; og selvom de ikke kun lægger nogle få æg i lighed med f.eks. kalkuner, gæs og påfugle, så lægger de ikke 300+ æg om året.
Det ville bare være dejligt, hvis det kunne bekræftes. De udsagn, der er kommet, antyder jo at problemet forekommende uanset produktionsform.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brækkede brystben hos æglæggende høner
« Svar #3 Dato: 08 November , 2021, 08:20 »
Jeg slagter mange haner om året siden 1998, og det er og har været af mange forskellige racer høns. både de lette og svære. Og nej jeg har ikke oplevet at nogen af dem havde brud på brystbenene.
Så det er et hybrid fænomen. Hvilket et eller andet sted også er logik i og med at de igennem mange årtier er blevet indavlet mindre og mindre og mere og mere højtydende, fordi flertallet af folk helst vil have så meget som muligt (store og mange æg) og det så billigt som muligt dvs. producenter skal hele tiden optimere dyrene mere og mere, da de selvfølgelig gerne vil tjene penge, da høns ikke er en hobby for dem, men barsk business (for dyrene i hvert fald).
endvidere skal hybrider bruge enormt meget kalk for at kunne leve op til forbrugerne og producenternes krav om ydelse og får de ikke det, så tærer de på sig selv i stedet for eller smager lidt på naboerne.
« Senest Redigeret: 08 November , 2021, 08:26 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Brækkede brystben hos æglæggende høner
« Svar #4 Dato: 09 November , 2021, 10:23 »
Nu tror jeg ikke, problemet vil ses hos slagtede haner..
For såvidt jeg har forstået, opstår det brækkede brystben, når hønen presser et (for) stort æg ud.
Og det gør haner jo som bekendt ikke  ;)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)