Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fødevarestyrelsen blokerer for salg af danske kyllinger på usagligt grundlag  (Læst 54443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Fødevarestyrelsen blokerer for salg af danske kyllinger på usagligt grundlag


Hvis jeg som hobbyavler vil sælge en grydeklar slagtet kylling, så må jeg ikke! Men dyrlægekontrollerede kyllinger man ved er inficeret med ESBL og som skønsmæssigt slår 8 mennesker ihjel årligt i Danmark må gerne sælges.

 

Man kan sagtens helt lovligt sælge slagtet fjerkræ fra sin egen besætning uden at en dyrlæge har tjekket dem. Det sker hvis man er autoriseret til stalddørssalg af slagtet fjerkræ og det erforholdsvis ukompliceret. Det betyder at man må sælge et lille antal (500 stk) slagtet fjerkræ fra sin ejendom til slutbrugeren. Fjerkræet skal være opdrættet på ejendommen og der behøves så ikke dyrlægekontrol af det. MEN forudsætningen er at fjerkræet ikke er åbnet, det vil sige at indvoldene ikke er pillet ud. Det må gerne være plukket fri for fjer.

 

Argumentet for at indvoldene ikke må være pillet ud, er at det er købers garanti for at dyret ikke fejler noget, Hvordan det skulle kunne ses på indvoldene det ved jeg ikke og det er i hvert fald ikke nogen garanti for at der ikke er bakterier i dyrene... DR’s Kontant har netop påvist at både danske og udenlandske kyllinger i høj grad har ESBL-bakterier, men de er jo slagtet og dyrlægekontrolleret?? Ifølge Fødevarestyrelsen så burde det jo ikke kunne ske?

 

 Jeg tror snarere at det er for at sætte en begrænsning på dette salg. Det vil altid være nemmere at sælge en kylling eller and uden indvolde end en med. Men sådan er reglerne altså.  Samme regler gælder iøvrigt for kaniner og opdrættet fjervildt (gråænder, fasaner etc.) De må også sælges slagtet, uden dyrlægekontrol, men uåbnede.

 

Det ulogiske kommer når man ser på hvad jægere må. De må nemlig gerne sælge både harer, fasaner og gråænder der er afhudede, plukkede OG rensede. Jægere må altså gerne tage indvoldene ud på de dyr de skyder og sælge dyret.. Helt uden autorisation iøvrigt. (Autorisationen kommer igennem jagttegn) Samme antal som ved stalddørssalg. Her er der slet ingen dyrlægekontrol indblandet.  Hermed falder argumentet da om at forbrugeren skal kunne se indvoldene fuldstændig væk...  Skov og Naturstyrelsen regner med at ca halvdelen af de fasaner og gråænder som nedlægges i Danmark stammer fra opdrættede fugle. Så man må ikke tage en opdrættet gråand, slagte den og tage indvoldene ud og sælge. Men man må gerne tage den samme gråand, sætte den ud i en sø, skyde den og SÅ må man gerne sælge den lige til putte i ovnen.

 

Vores påstand er at ved at åbne op for at små hobbyavlere får lov til at sælge grydeklare kyllinger, så vil vi både få en bedre fødevaresikkerhed med mindre dødsfald som følge af ESBL bakterier og bedre dyrevelfærd  da de opdrættede kyllinger ved hobbyavlere har det langt bedre end de kyllinger som går i store intensive fjerkræopdrættere

 

Som det er nu, og som DR’s Kontant har påvist er der der overhovedet ikke nogen logik i Fødevarestyrelsens blokering for salg af slagtet fjerkræ fra små hobbybesætninger. Lad os få lov til at sælge slagtet fjerkræ på samme vilkår som jægerne
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Er det skrevet til pressen? Godt skrevet, de her mærkelige regler skal også laves om.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Godt gået Finn.  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Dejligt at der bliver åbnet op for tingene, som det er nu. Det andet er også fuldstændig vanvittigt.

Flot Finn  :D
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Kim Egmose

  • Bruger
  • Indlæg: 16
  • Stald Egmose
    • stald-egmose.dk
Ja, alle tiders og godt formuleret - Finn, det hjalp jo at bombardere ministeren med æg, så du siger bare til når vi skal sende uåbnede fjerkræ til Christiansborg ;D
vh. Kim
2,5,30 Jersey Kæmper sorte
1,3 Danske Landhøns sorte
1,1 Skånegæs
6,8 Dværgvædder madagascar
1,4 Dværggeder vildtfarvede

Offline Fru Andersson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
    • Visit Læsø
- Sådan Finn... jeg er også klar til kamp ... nu må der gøres noget...
1,6 Gul Orpington
1,7 sort/blå sølv Maran
2,12 sort/blå Australorps
1,6 sølvhalset Dorking
0,14 Faverolles, Wyandott, Araucana, Australorps
Ester - Beagle tæve på 5 år
Lucas - Golden Retriever kastrat på 7 år
Anna og Aksel - huskatte på 3,5 år
3 skønne islandske heste, Siggi på 19 år. Kiljan og Jörfi på 4 år
7 bifamilier af Den Brune Bi

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
vi er også interesserede i at støtte op omkring det.
Mvh
Jeanette

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
der er så meget ulogisk i den danske lovgivning :) godt set og brølt Finn...

Offline NPL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Helt enig i at disse regler bør laves om.
Godt skrevet Finn - håber at det hjælper.

Mange hilsner
Nete
0.1 Dejligt og kærligt barn
1.0 Kærlig og overbærende husbond 
1.1 Seje militaryheste
0.1 Flyder-kat
1.7.0 Blå/randtegnet dværg Orpington
0.1.0 Splash dværg Orpington
0.0.0 Gul/sortsømmet dværg Orpington
0.1.1 Sort dværg Orpington
4.5.11 Chokoladefarvet dværg Orpington
0.0.0 Røde dværg Orpington.
1.9.9 Røde dværg Silkehøns

Medlem af: DFfR, Sydvestsjællands Fjerkræklub og Specialklubben for Silkehøns.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Finn, er det ikke krav om at slagtedyrene skal stamme fra kontrolerede rugerier ved stalddørssalg?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Godt gået Finn, jeg har som mange andre her, tænkt det samme som dig :)
For det er da forrykt at min mand der er håndværker må brække et rådyr og sælge bare fordi han har jagttegn, mens jeg som levnedsmiddeltekniker ikke må slagte, rense og sælge en høne... Suk...

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Rigtig godt.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Tak for støtten og spred gerne budskabet

Finn, det hjalp jo at bombardere ministeren med æg, så du siger bare til når vi skal sende uåbnede fjerkræ til Christiansborg ;D
Ja, det ville helt sikkert vække opsigt. Afhuggede hoveder og hønsefødder. Det tror jeg dog nok hellere vi må undlade. Det ville jo nok skabe en lidt dårlig stemning.
Finn, er det ikke krav om at slagtedyrene skal stamme fra kontrolerede rugerier ved stalddørssalg?
Nej, Det kan heller ikke lade sig gøre for ænder (og fasaner). Der er ingen kontrollerede rugerier på samme måde som ved konsumæg
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026

Ja, det ville helt sikkert vække opsigt. Afhuggede hoveder og hønsefødder. Det tror jeg dog nok hellere vi må undlade. Det ville jo nok skabe en lidt dårlig stemning.

Sang telegrammer måske  med en lille kasse "hønsefødder og gulerødder og halsen af en svane"  /2 *e
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk