Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Volumen på en brahma hane?  (Læst 3690 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Volumen på en brahma hane?
« Dato: 12 Juni , 2013, 21:51 »
Er der nogle, der kan fortælle mig, hvor højt et brahmagal er sammenlignet med fx orpington eller maran. Og er der forskel på om det er en dværg eller stor?

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Volumen på en brahma hane?
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2013, 22:28 »
De brahmahaner jeg har haft i stor, har generelt haft en rimelig dyb "stemme", så det virkede faktisk ikke så højt. Dvæghanen (også brahma) jeg havde i år var mere skinger, men når han var i huset, blev lyden dog dæmpet meget. Så det har egentligt nok ikke været med så megen volumen endda. Ellers kan jeg dog kun sammenligne med mine store sussex. Og i forhold til dem, er der nok ikke den store forskel, med undtagelse af, at de store brahmaer som nævnt havde relativt dybere "stemmer"
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Tonnybager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Volumen på en brahma hane?
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2013, 14:10 »
Hej den dværg brahma hane jeg hade sidste år .var meget være en de 3 store brahma haner jeg hade på sammen tid.
HEJSA MED JEG .HILSEN TONNY

  2,3 cayga  ænder
Lahore duer sølv og sort og gammelhollanske tumlinger'

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Volumen på en brahma hane?
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2013, 14:21 »
Det er lidt sjovt hvordan man opfatter lydene :)

Her på matriklen har vi været langt mere generet af de store haner (brahma og faverolles) end af dværg hanernes galen.
Dog lige med undtagelse af nogle af silke hanerne, DE kan dælme have et skingert gal, men vores kochins synes jeg ikke er slemme.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Volumen på en brahma hane?
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2013, 15:27 »
Jeg er også på "de små galer højere end de store"-holdet! Vores Anton (stor brahma) er ikke nær så nem at høre som Blåskæg (britisk araucana) og Smalhans (silke) - og vi hører for den sags skyld også naboens mellemstore blandingshane meget tydeligere end Anton. Og Anton er altså pænt stor  ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Volumen på en brahma hane?
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2013, 17:50 »
Det kunne være man skulle overveje en brahma ;)