Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning af gåseæg i maskine  (Læst 13176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Udrugning af gåseæg i maskine
« Dato: 21 Marts , 2009, 23:44 »
Jeg har jo min fantastiske Danki A120 som virker perfekt til at udruge hønseæg, men nu har jeg fået tilbudt nogle gåseæg om ca. 10-14 dage.

Er der nogen som har erfaring i at udruge gåseæg?

I rugevejledningerne står der, at de skal dyppes i vand og luftes/afkøles osv, men er det nødvendigt eller kan man få et godt resultat ved at lade maskinen klare arbejdet på samme måde som ved hønseæg? Altså kan man nøjes med at flytte dem til klækkebakken 2-3 dage før og så hæve fugtigheden eller SKAL man dyppe og lufte dem?

Håber meget, at der er nogen der selv har prøvet og vil dele ud af erfaringerne.

På forhånd tak. ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2009, 13:43 »
Hej Søs
Der var en tråd med henvisning til et hjemmeside der hedder Bollervej.dk de skriver at de har erfaring med bla. gåseæg
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #2 Dato: 22 Marts , 2009, 15:04 »
Dem har jeg også skrevet til, men ville gerne høre, om der er andre, der har noget erfaring, de vil dele ud af?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #3 Dato: 23 Marts , 2009, 12:29 »
Jeg skrev til Danki og spurgte om de havde nogle gode råd og som sædvanlig er Danki utroligt hurtige til at svare og meget hjælpsomme.

Jeg har modtaget en rigtig god og detaljeret gåse-rugevejledning fra Torben hos Danki. Der er nogle oplysninger deri, man ikke har brug for med en lille hobby rugemaskinen, men også rigtig rigtig mange nyttige oplysninger.

Jag har fået lov af Torben, at gengive den her med kildeangivelse, som jo så altså er Danki.

Den er vedhæftet som fil.

Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #4 Dato: 23 Marts , 2009, 12:39 »
Jag har fået lov af Torben, at gengive den her med kildeangivelse, som jo så altså er Danki.

Den er vedhæftet som fil.



Tak for det Søs. Jeg snupper den til vores artikel  <E
Hilsen Susanne

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #5 Dato: 23 Marts , 2009, 17:21 »
Hej Søs


Ved rugning af gåse æg er luftning og vand en afgøren faktor for om du får noget ud af det, du kan vente til 14 dagen med at dyppe dem i vand og ved 14 dagen kan du godt lade dem lufte i 30-45 minutter og lade det stige til 1 timer når de har ruget i 23-25 dage, de må gerne blive kolde.

Jeg gjorde det et når jeg kom hjem fra arbejde og gik i hønsehuset, så tog jeg gåseægge ud af maskine og satte dem på bordet, så den tid der gik med at fodre og give vand passe i starten med hvorlang tid de blev luftet, dette blev gjort fra 6-20dagen, på 20 dagen lod jeg dem så stå lidt længere, det passede med at jeg fik sat kartofler over til aftensmaden og gjort klar til vi skulle spise, så blev de lagt tilbage i maskinen, da de skulle til at klække "glemte" jeg dem til jeg skulle i seng og på det tid punkt havde de være ud i 2-3 timer og det var ved de rugning at jeg fik det bedste resultat, jeg dyppede dem altid i vand når jeg tog dem ud og når de skulle tilbage i maskinen.
Jeg rugede æg efter touluse og alm grå slagte gæs, jeg fik indlevet 6 grågæs (vilde) æg det ene år og  af dem lagde jeg 3 i maskine og 3 under en høne og dem i maskinen kunne jeg ikke få til at klække, men dem under hønen de kom helt af sig selv, uden de hvade fået eller noget andet væde.

Tommy         


Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #6 Dato: 23 Marts , 2009, 18:35 »
Tak for det Tommy.

Er godt nok spændt på, om jeg får et godt resultat, men jeg vil helt sikkert gøre mit yderste for det.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #7 Dato: 23 Marts , 2009, 20:41 »
Jamen jeg er også ved at ruge gåse æg ud for første gang. Så jeg takker da søs mange gange for lidt god læsning.

Tommy:
Hvor mange gange i døgnet vendte du æggene?

I den vejledning fra America-Thisted står der 3 gange i døgnet men i den fra Danki står der "oftest muligt men mindst 5-7 gange om dagen"
Jeg er nødt til at vende dem manuelt og er altså ikke lige hjemme så jeg kan vende dem 7 gange om dagen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #8 Dato: 24 Marts , 2009, 05:24 »
@Danny. Tænkte nok at der var flere, som kunne få glæde af det ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #9 Dato: 10 Juni , 2009, 06:42 »
@Danny
Hvordan gik det med dine gåseæg?

Jeg puttede 14 æg mere i maskinen d. 24 Maj og 10-11 stk er befrugtet, så nu håber jeg bare det går ligeså godt som sidst.

De første 5 har hele tiden haft det rigtig rigtig fint og vokser helt vildt, men af en eller anden mystisk grund lå den ene og var død igår morges - øv
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Skovsprydgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
  • de første gæs
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #10 Dato: 10 Juni , 2009, 09:02 »
Det er lidt sent nu, men alligevel: Vi fulgte AmericaThisteds anvisning til vores rugemaskine (kan findes på deres hjemmeside) og fik fint resultat: Af 12 æg fik vi 8 gæslinger. vi måtte aflive den ene, da dens ben stak vinkelret ud fra kroppen. De øvrige 7 er nu 1½ måned gamle og stortrives. De æder og vokser og møger sig og har det dejligt. I mellemtiden har 2 gæs endeligt fundet ud af selv at ville ruge, så vi kan ende med at få rigtigt mange gæs. Spændende!
1 gase, 3 gæs, 7 gæslinger, 1 hane, 5 høns, 17 kyllinger, 1 drage, 3 ænder, 2 katte og Mille springer spaniel

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2009, 20:40 »
@Danny
Hvordan gik det med dine gåseæg?


Det har desværre været et laaaaangt og sejt forløb.
Første rugning: 0 befrugtede.
Anden rugning: 0 befrugtede
Tredje rugning: 7 befrugtede men kun 3 gæslinger.
Fjerde rugning: 8 befrugtede og lige nu er de ved at klække. Der er 6 stykker tilbage men den ene ser ikke ud som om at den er færdig udviklet. Der er endnu en del æggehvide i ægget.

Det er lidt mærkeligt... De 2 gange det har givet gæslinger er de først begyndt at klække på 31. dagen.
Jeg ruger hønseæg ud i samme maskine og de klækker som de skal. Og endda også med acceptable procenter.
Der har været flere termometre i maskinen og det jeg bruger fast, er dobbelt tjekket.
Så jeg fostår det ikke lige. De skulle jo klække omkring 28. dagen...
Det eneste jeg måske har at sige til det er at avlsgæssene (det er ikke mine) lever hovedsageligt at svinepiller og lidt hvede. Derudover lidt græs og ukrudt. Det kan godt være at det ikke er den perfekte kost men det burde da være ok.

Nu har jeg så yderligere 2 hold gåseæg igang. Det ene "hold" er der 14 befrugtede (fra et sted jeg ikke før har fået æg fra) og det andet hold er der 8 med liv i.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #12 Dato: 10 Juni , 2009, 22:32 »
mht de 28 dage, så står der i Dankis vejledning:

30 dage, men 31 dage, hvis æggene er over 8 dage gamle.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #13 Dato: 11 Juni , 2009, 17:17 »
Okay. Det var måske en stor del af forklaringen. Tak.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Udrugning af gåseæg i maskine
« Svar #14 Dato: 11 Juni , 2009, 18:06 »
Hej


Jeg har overset dette indlæg siden jeg fik svaret sidst, men jeg har også gåse i maskinen i år, det er en lokal der har en gås der ikke vil ruge, men blev ved med at lægge æg, så jeg har fået 10 æg og de er alle befrugtet, de ligger i maskinen samme med mine hønse æg og de vender hele tiden da jeg har auto vending, så de vender mange gange i døgnet, de har ruge i 14 dage nu og jeg er begyndt at lufte dem, med 10 minutter i denne uge og så øger jeg så der er ude i 1 timer den sidste uge så må vi håbe de klækker, det er første gang i denne maskine jeg prøver gåse æg.

Tommy