Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken farve og hvorfor  (Læst 13367 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #15 Dato: 18 April , 2013, 09:00 »
Av det var et helt nyt bud Tanja - spændende  :)

Jeg tror ikke der ligger noget perlegrå umiddelbart i de her sorte split vildfarvede høner, så skal det nok ligge langt tilbage.
De er fra Susanne som har krydset sort ind i vildfarven for at forbedre dun farven.

Men hvis det er noget der ligger langt tilbage, så kan det vel også dukke op ind imellem  :o

Jeg fik tidligere et hold kyllinger hvor hønerne var hvide og hanen sort split vildfarvet. Der kom bl.a. 3 hvide kyllinger ud af det, og de var gule med en grå farve "undertone" i mere eller mindre grad hos de forskellige.

Hvordan ser dine isabell farvede kyllinger normalt ud Tanja??

Ja undskyld alle mine spørgsmål, men synes det er møg spændende det her farve noget, og man lærer noget nyt konstant  :D

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #16 Dato: 18 April , 2013, 09:07 »
Det vil osse næsten være snyd, hvis de er isabell, sådan bare vupti!  ;D
Jeg kender som sagt ikke hvide silkekyllinger, så jeg er da rigtig spændt på at se om disse osse bliver det, synes bare det lød ulogisk, med brunt og gråt i dunene.  :)
Jeg vil lige prøve at få taget et par billeder. ;)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #17 Dato: 18 April , 2013, 09:18 »
Ha ha, ja det ville vist være lidt tarveligt hvis de isabell bare kom dumpende her  ;D

Det grå kan godt være i de hvide har jeg fundet ud af, så den er god nok men det brune skær især den ene har lurer jeg lidt på  :o

Glæder mig til at se billeder af Isabell kyllinger  :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #18 Dato: 18 April , 2013, 09:27 »
Ja, det ser faktisk ud til at to af dem jeg havde dømt isabell, bliver vildtfarvede, kun en eneste er der. :'(
Det er den midt i madsskålen og den ser vel nærmest ud som en hvid..  :-\
..Måske den bliver hvid, så kører det da rigtigt.  ;D
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #19 Dato: 18 April , 2013, 09:30 »
Iiihhh så yndige og fine *p

Jeg havde gættet på den der står først i billedet ville blive Isabell??
Den i midten ville jeg tippe hvid.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #20 Dato: 18 April , 2013, 09:35 »
Det troede jeg så osse i starten, men der er vist kommet for meget vildtfarve i vingerne til at den er særligt super isabell, men den kan sikkert lave gode børn med den rette.  ::) De kyllinger jeg fik sidste år, som blev til rigtige isabell, var meget lyse - jeg krydser fingre. :P
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #21 Dato: 19 April , 2013, 00:31 »
i forhold til hvide silker og vildfarvede. Har jeg flere vildfarvede kyllinger efter 2 hvide forældre. Endvidere har jeg også en guldvildfarvet høne som har anlæg for hvid så sammen med en hvid hane giver hun mig gerne hvide kyllinger. dog har jeg 3 komplet nedarvede vildfarvede og ud fra det teori jeg har læst mig til så bør de IKKE kunne give mig hvide kyllinger. dog om jeg parrer dem med hvid hane så vil deres afkom måske kunne give hvide om de så får anlæg for hvid. De 3 kyllinger jeg har fået fra min vildfarvede høne med anlæg for hvid er alle 3 hvide. :) så jo den holder skam ikke kun i teorien ;)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #22 Dato: 19 April , 2013, 00:33 »
Janni jeg tror dine kyllinger bliver nogle smukke hvide nogle :) men spændende at se. Og som jeg har lært af Marita Kristensen så kan man som regel se når de er små om de er guldbaserede eller sølvbaserede :) tillykke med dem :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #23 Dato: 19 April , 2013, 09:11 »
Stine - det du siger er, at der skal have været hvid ind over på et tidspunkt, for at der kommer hvid nu.... er det korrekt forstået?? :o

Jeg er rigtig spændt på den med brunligt skær over sig... den skiller sig lidt ud fra de andre, også i forhold til de andre hvide jeg fik tidligere på året.

Uanset hvad, så er top sød  *p
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #24 Dato: 19 April , 2013, 23:16 »
begge forældre dyr bør have et gen for hvid for at der kommer hvide ...så mon ikke de har det , men om kyllingerne ikke bliver hvide men vildfarvede så er det en anden snak, uanset hvad er du jo sikkert super glad for dem og de  bliver smukke uanset hvad sikkert ;) håber du lige poster billeder igen senere ;) og tillykke med dem, bare skønt med kyllinger
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #25 Dato: 20 April , 2013, 13:35 »
Stine - det er vel det samme som Marita skriver så ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #26 Dato: 21 April , 2013, 19:30 »
Omkring avl er der jo også altid den joker, at der på et eller andet tidspunkt kan have været en anden farve/race ind over, så man ikke har helt tjek på arveegenskaberne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #27 Dato: 22 April , 2013, 13:12 »
Kan man sige noget om hvor langt ud i arverækken man skal, før man kan være sikker på der kun kommer den specifikke farve, eller vil der altid være chancen for at der dukker noget "sjovt" noget op ind imellem??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken farve og hvorfor
« Svar #28 Dato: 24 April , 2013, 18:38 »
Nej, det kan man faktisk ikke, hvis det er et recessivt gen kan det ligge skjult i mange, mange generationer, og så pludselig dukke op, hvis begge forældredyrene har det samme recessive gen.
Det kan f.eks. være grunden til, at der pludselig dukker en "forkert" farve eller kam op. Der kan dukke f.eks. en enkeltkammet høne op i en race, som normalt har rosenkam f.eks. wyandotter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk