Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fra fritgående til hønsegård  (Læst 4599 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Fra fritgående til hønsegård
« Dato: 07 Oktober , 2016, 09:03 »
Min ene hanekylling skal snart flytte hjemmefra.
Den skal enten i fryseren eller have et nyt hjem, og jeg kender en, der gerne vil have den.

MEN, den har været vant til at være fritgående og skal i så fald til at gå i en hønsegård.

Er det synd?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fra fritgående til hønsegård
« Svar #1 Dato: 07 Oktober , 2016, 17:09 »
Tja - det kommer jo an på, hvor stor den hønsegård er - og hvad din mavefornemmelse siger dig  ;)
Personligt sender jeg aldrig mine høns videre til et liv i en lukket gård
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jumbojette

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Fra fritgående til hønsegård
« Svar #2 Dato: 07 Oktober , 2016, 18:27 »
Mine høns er også gået fra fritgående til hønsegård indenfor den sidste måneds tid. De står og plager ved lågen hver gang de ser mig. Men ræven er flyttet ind i min have og jeg bliver simpelthen mere ked af at de forsvinder en for en. Jeg tror det er som inde-/udekatte, de har svært ved at udholde indespærringen når de er bedre vant.
1  sort/kobber maraner, 1 blå/kobber maran, 1 gøgespættet maran, 1 araucana, 1 maran/araucanakryds, 2 hvide æglæggere (går under navnet hippohøns), 1 dejlig sort/kobber maran hane.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Fra fritgående til hønsegård
« Svar #3 Dato: 07 Oktober , 2016, 19:45 »
Det er også sådan, jeg har det med det. Men ville lige høre, om jeg er for pylret.  :P

Offline Susanne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Fra fritgående til hønsegård
« Svar #4 Dato: 08 Oktober , 2016, 17:59 »
Mine høns får lov at gå frit på hele matriklen fra september til marts. Men i køkkenhave-start-sæsonen og i terassehøjsæsonen (de skider på terassen) bliver de lukket inde i hønsegården.
Eller hvis det er streng vinter, og rovfugle og ræve kommer for tæt på.

Min erfaring er, at de vænner sig til frihedsberøvelsen i løbet af få dage (og jeg synes ikke det er synd for dem  ;D)
Indehaver af en lille flok hyggedværgsilkehøns, som dagligt fornøjer øjnene - samt en håndfuld maranhøner, som leverer glade blødkogte morgenæg :D

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Fra fritgående til hønsegård
« Svar #5 Dato: 02 November , 2016, 13:46 »
Vores høns går frit fra september til april/maj, men i køkkenhave sæsonen er de lukket inde i hønsegården. Jo de synes det er træls, men ellers får jeg jo ingen udbytte af køkkenhaven, så sådan må det være. De vender sig til det i løbet af et par uger.  Men men men - jeg vender mig nok aldrig helt til det.  ::) Så i år har vi indrettet ny indhegnet køkkenhave - så planen er egentligt næste år at have hønsene i haven og køkkenhaven bag hegn   ;D

Når de er lukket inde i hønsegården er jeg god til at smide alle former for haveaffald, køkkenaffald, græsafklip mm. Ind til dem, så har de noget at lave.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster