Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race mhp slagt? Foder?  (Læst 9432 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Dato: 22 December , 2012, 17:30 »
Hej i kloge mennesker :)

Min veninde vil gerne have en ekstra hønsegård til høns mhp slagt. Hun har hyggehøns i forvejen.

Har i nogen gode forslag til hvilken race der ville være god?
De må jo gerne vokse lidt hurtigt, og få en god slagtevægt :).

Hvordan fodrer man bedst høns op der skal slagtes?

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Svar #1 Dato: 22 December , 2012, 19:13 »
Ud fra beskrivelsen ville jeg nok anbefale det der kaldes langsomtvoksende slagtekyllinger eller lignende fra fx Rosengaard:

http://www.rosengaard-friland.dk/10682/

Så undgår man formentlig de helbredsproblemer der er med de såkaldte plymouth rock-slagtekyllingere (disse er hybrider og ikke racehøns).

Man kan få særlige foderblandinger til slagtehøns. Men ellers skal de jo ha nogenlunde det samme som almindelige kyllinger. Altså startfoder, voksefoder, korn, grønt, madrester og skaller. Det samlede proteinindhold må ikke blive for lavt. Kødet bliver nok bedst, hvis de har mulighed for at røre sig og finde føde.

"Plymouth rock"-slagtekyllingerne har tendens til benproblemer, hjerteproblemer og dårlig mave fordi de vokser så hurtigt. De lugter mere og kan være et trist syn når de bare ligger dagen lang med hovedet i fodertruget. Men hvis man begrænser adgangen til foder, og giver dem adgang til at gå frit, så kan man godt få et langt bedre og mere dyreetisk produkt.

Hvis det er racehøns din veninde vil have, så må hun gå på kompromis med hvor hurtigt det skal gå, og med hvor stor foderudgiftten bliver. Men New Hampshire og Maran skulle vist vokse ret hurtigt.
« Senest Redigeret: 22 December , 2012, 19:35 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Svar #2 Dato: 22 December , 2012, 20:16 »
Ja, jeg glemte at skrive at det selvfølgelig skal være race/blandings høns :)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Svar #3 Dato: 22 December , 2012, 20:52 »
Jeg vil selvfølgelig foreslå La-Bresse. Den vokser ikke speciel hurtig, men har den et godt stykke jord at gå på sparer man selvfølgelig noget fodder. Og når man nu som fjerkræfrek kan li' at snobbe lidt opad er La-Bresse jo det uovertrufne ;D
Jeg er leveringsdygtig og er af og til i Nykøbing F. (har en datter boende i Grænge)
Hilsen
Peter

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Svar #4 Dato: 23 December , 2012, 00:19 »
Jeg er faktisk enig med Peter Agger. Jeg købte kyllinger af ham og de vokser ikke specielt hurtigt, de er fodret med meget mælk og majs men ikke konsekvent. Da de skulle slagtes sammen med andre haner var jeg noget skeptisk, men de udvikler et helt fantastisk bryst sammenlignet med andre racer. Og er det ikke det vi alle vil have?


Rasmus

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Svar #5 Dato: 23 December , 2012, 10:48 »
Enig med Peter og Rasmus, næsten ?
Jeg havde og har Bresse kyllinger fra Peter. Jeg syns ikke de vokser langsomt, 89 dage og gennemsnit slagtevægt var 1200g, jeg syns ikke at det var dårligt. Kødprosenten var i top trods små størrelse, med imponerende bryst.
Jeg var meget imponeret deres vilje at spiser græs, de var konstant ude på græsplæne og spiste græs og kløver. Nu spiser de ensilage i store mængder. Jeg ved ved ikke hvor meget de få næringsstoffer ud af de noget må få ud af det og græs er jo gratis!
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Svar #6 Dato: 23 December , 2012, 11:40 »

Jeg er leveringsdygtig og er af og til i Nykøbing F. (har en datter boende i Grænge)


Det da lidt sjovt!
Når jeg skriver "nær Nykøbing F", så er det rent faktisk Grænge jeg bor i ;D ;D.....jeg regnede bare ikke med at der var nogen der vidste hvor det var.

Jeg er faktisk enig med Peter Agger. Jeg købte kyllinger af ham og de vokser ikke specielt hurtigt, de er fodret med meget mælk og majs men ikke konsekvent.


Mælk og majs??? Jeg er ikke helt med??

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Svar #7 Dato: 04 Oktober , 2016, 01:52 »
Enig med Peter og Rasmus, næsten ?
Jeg havde og har Bresse kyllinger fra Peter. Jeg syns ikke de vokser langsomt, 89 dage og gennemsnit slagtevægt var 1200g, jeg syns ikke at det var dårligt. Kødprosenten var i top trods små størrelse, med imponerende bryst.
Jeg var meget imponeret deres vilje at spiser græs, de var konstant ude på græsplæne og spiste græs og kløver. Nu spiser de ensilage i store mængder. Jeg ved ved ikke hvor meget de få næringsstoffer ud af de noget må få ud af det og græs er jo gratis!

Jeg skal i mit kommende hønsehold også have lavet nogle gode slagteblandinger af forskellige slags.
En af dem jeg har højt på listen til at blive krydset med en kommende Indisk kamphøne hane er netop la bresse pga brystet og kød kvaliteten.
Det bliver nok ikke den hurtigst voksende af blandingerne, men nok en af dem med aller bedst kød.
I den retning tror jeg også at en kamphøns x sussex blanding bliver god mht kødets kvalitet og mørhed, men det må tiden vise.

Af kødblandinger har jeg også planlagt et kryds med Maran, og et med plymouth rock, som i sammenligning med førnævnte nok bliver nogle mere hurtigt voksende kød blandinger ala kvantitet kontra kvalitet

Som æglæggere, forruden de ovennævnte, vil der blive suppleret med Cream legbar, en Grønlægger og et par isa brown.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Svar #8 Dato: 04 Oktober , 2016, 07:13 »
Jeg skal i mit kommende hønsehold også have lavet nogle gode slagteblandinger af forskellige slags.


Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man vil lave slagtedyr af blandinger, (med mindre det er for at have en blandet flok gående)
La-Bresser er hvide, og dermed meget nemme at få rene i skindet når de er slagtet.
Hilsen
Peter

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Svar #9 Dato: 04 Oktober , 2016, 08:50 »
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man vil lave slagtedyr af blandinger, (med mindre det er for at have en blandet flok gående)
La-Bresser er hvide, og dermed meget nemme at få rene i skindet når de er slagtet.
Det er noget der hedder F1 frodighed, og fra min tidligere kaninavl kan jeg fortælle dig at det bestemt ikke er noget ævl.
Blander man 2 rene racer opnår man ekstra frodighed med en blanding af forældrenes egenskaber.
Mht blanding med la bresse vil målet være at få en slagtekylling der er større og hurtigere voksende end ren race la bresse, men der forhåbentligt bibeholder en del af la bresses fine kød kvalitet

Da jeg avlede slagte kaniner krydsede jeg med stor succes Hvid Land med Belgisk kæmpe.
Også kryds med Blå wiener og Belgisk kæmpe gav nogle hurtigt voksende gode og kødfyldte slagte kaniner.
Væsentligt hurtigere og større end ved at bruge  de rene racer til det samme formål.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Svar #10 Dato: 02 November , 2016, 13:58 »
Vi har forsøgt os med orpington og faverolles. Og jeg vil sige at orpington er for sej i kødstrukturen efter min smag, faverolles smager ret godt, men vokser langsomt. Vi slagtede sidste år tre stk. 4 mdr. Sussex haner. De var vildt lækre og var på 1,8- 2,1 kg. Vi har også slagtet skånske blomster som 5-6 mdr., de smagte også rigtig godt og lå omkring 2,5 kg.

Vi fodrer alle vores høns med 1/3 speciel tilskudsfoder, 1/3 byg og 1/3 hvede, masser af have- og køkkenaffald og så er de fritgående i haven så snart vi er hjemme.

Vi regner med at fortsætte med sussex, og så ellers forskellige blandinger. Jeg synes at de helt store racer bliver for seje/trævlede i kødstrukturen, de spiser for meget, fylder for meget og skider for meget  ;D udover at de jo er super smukke høns  ;) Så vi vil ikke satse på dem fremover som slagtehøns, men vil nok lave nogle blandinger med dem. Jeg har en ung araucana hane som får lov at gå med de store høner næste år, så må vi se hvad det bringer af slagtedyr.
Jeg elsker en blandet flok, men køber som regel racerene rugeæg og indtil videre er sussex altså vores favorit som slagtedyr og så lægger den jo rigtig mange æg også.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Svar #11 Dato: 02 November , 2016, 23:07 »
Tak for feedback  :)

Jeg vil også kun bruge race høns, også til evt blandinger, da resultatet er til at forudse, og ofte bliver man ovenikøbet yderligere positivt overrasket..

Jeg har justeret lidt ind mht til hvor mange racer jeg dog kan have gående hvis der skal være lidt at vælge imellem indenfor hvert enkelt race, og så jeg ikke kommer for tæt på de 30 jeg må have her hvis der hele tiden skal være plads til et hold slagtekyllinger ad gangen.

Tror jeg dropper Sussex og lader la bresse indtage samme plads, af førnævnte grund.

hen ad vejen håber jeg at jeg evt kan have 2 haner med hver deres flok, men det kommer an på om jeg evt støder ind i for mange problemer med naboer, for så bliver jeg nød til at holde mig til den ene hane jeg på papiret må holde.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilken race mhp slagt? Foder?
« Svar #12 Dato: 03 November , 2016, 09:46 »
New Hampshire er også gode slagtehøns, og så har de den fordel at de er utroligt nemme at plukke. En 6-7 måneder gammel hanekylling vejer ofte over 2,5 kg slagtet vægt. Og mine får  bare fri adgang til haven hele dagen ud over deres morgenfoder bestående af hvede og det æglægningsfoder de stjæler fra hønerne. De har selvfølgelig fået startfoder og voksefoder da de var mindre.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)