Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Misfarve ved "ørene"  (Læst 1692 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GoofyGuf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Aaberg Foto
Misfarve ved "ørene"
« Dato: 19 Oktober , 2014, 16:05 »
Hej alle sammen.

Jeg har endnu ikke den helt store erfaring med høns, så derfor er det super rart at have dette forum at læse på, samt få svar på spørgsmål.
I starten af året, anskaffede jeg mig 3 Maraner som senere er udbygget med 3 Wyandotter (en hønemor og 2 kyllinger).

2 af Wyandotterne er brune/guldrandet og den sidste er hvid/sort. De 2 af samme farve har hele tiden haft samme farveintensitet i deres fjer, men efter at være kommet hjem fra efterårsferie har jeg set at hønemoren er blevet "bleg" i det, og ligner at hun nogle steder på fjerkroppen har mistet nogle fjer samt at hendes øre er blevet meget synlige, nærmest med en lys kant omkring. Hun virker til at være blevet skyllet igennem af noget vand, og hendes fjer bare er meget pjusket. Kan ikke lige helt beskrive det.

Hun er meget sky og har været det fra starten så er ret svært at tage et billede, men har prøvet. På billedet er de 2 med samme farve, hvoraf hende til venstre er hønemoren og den anden er hendes kylling.

Er der nogle der ud fra min sølle beskrivelse kunne fortælle mig hvad der kunne være galt, hvis der er noget galt?
« Senest Redigeret: 19 Oktober , 2014, 20:00 Fra GoofyGuf »
0,2 Sort/Kobber Maran
0,1 Hvid/Sort Maran
0,2 Guld/Sort Wyandotter
0,1 Beagle Tæve

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Misfarve ved "ørene"
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2014, 16:33 »
Det ser ud til at hun er gået i fældning, hun lægger heller ikke æg. Så du skal blot vent, men hun har ikke utøj, har du kigge hende efter?
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Misfarve ved "ørene"
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2014, 16:54 »
Det er næsten helt sikkert, at hun er i fæld - det bliver man bleg og ussel af...og mange gange også meget træt.

Det er en god ide at få kigget efter lus på hende, men er hun meget sky, så tag hønemor og kig i hendes fjerdragt. Har den ene høne lus, har den anden helt sikkert også. Det nemmeste tidspunkt at tage hønsene, hvis de er meget sky, er når det er blevet mørkt og hønsene er gået i seng.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GoofyGuf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • Aaberg Foto
Sv: Misfarve ved "ørene"
« Svar #3 Dato: 19 Oktober , 2014, 20:02 »
Puha da, blev jo helt nervøs.

Men kan faktisk også godt selv se det nu når man læser teksten igennem igen, at det jo passer meget godt på fældning. Man vil jo bare gerne det bedste for ens små damer :)

Jeg prøver at tage en af dem og kigge fjer igennem for lus og andet, selvom jeg har haft afkalket huset i sommers da jeg byggede ny løbegård til de kære små.

Takker for svarene.
0,2 Sort/Kobber Maran
0,1 Hvid/Sort Maran
0,2 Guld/Sort Wyandotter
0,1 Beagle Tæve