Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Coccidiose - hvilken medicin fås i små mængder?  (Læst 2601 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jakob LT

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Coccidiose - hvilken medicin fås i små mængder?
« Dato: 18 ſeptember , 2014, 22:56 »
Vores høns har coccidiose, hvilket er bekræftet af en dyrlæge. Han var dog ikke i stand til at anvise noget medicin med en pakkestørrelse på under et kg. Og jeg har samtidig forstået, at det ikke længere er tilladt for dyrlæger (eller andre) at udlevere en mindre mængde fra en stor pose medicin.

Hvad gør man så? Kan det virkelig passe, at man ikke kan komme i nærheden af medicin i mindre end industrielle mængder?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Coccidiose - hvilken medicin fås i små mængder?
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2014, 06:10 »
Det er rigtigt, at medicinpakningerne ikke må brydes og deles op i mindre portioner - hvilket er fuldstændigt hul i hovedet, da det blot gør, at folk begynder at dele medicin uden dyrlæges medvirken, og herved vil megen fejlmedicinering forekomme. Overforbrug af antibiotika og ormekure var ellers noget af det, som vi meget gerne skulle undgå.

Der findes heldigvis dyrlæger, som udskriver den mængde medicin, som skal bruges til en behandling af et enkelt dyr eller det antal dyr, man nu har i sin flok.

Jeg vil råde dig til at forhøre dig ved en anden dyrlæge - ellers kan jeg anbefale Slotsbyens Dyreklinik i Hillerød - jeg kender også til flere andre dyrlæger, som udleverer afmålt medicin, men de ligger noget længere væk fra Herlev.

Du skal i hvert fald handle hurtigt, for coccidiosen skal behandles - og det straks den bliver opdaget, ellers æder coccidierne hønens tarme og lever, hvilket selvfølgelig er meget smertefuldt for hønen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Stærkjær76

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Coccidiose - hvilken medicin fås i små mængder?
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2014, 21:00 »
Prøv Ølstykke dyreklinik de plejer at ha og de har god viden om høns og han udstillere seld

Offline Jakob LT

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Coccidiose - hvilken medicin fås i små mængder?
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2014, 08:15 »
Vores dyrlæge fandt noget medicin godkendt til hunde, som han mente var værd at prøve. Der gik imidlertid koks i recepten, der trods gentagne rykkere aldrig kom frem til apoteket. Og i mellemtiden kurrerede hønsene sig selv som beskrevet her:
http://lenesorden.com/2014/10/16/egon-olsen-kuren-3/