Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange høns kan bo i dette hus? Forslag på racer mm.  (Læst 8966 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Hvor mange høns kan bo i dette hus? Forslag på racer mm.
« Svar #15 Dato: 10 Maj , 2017, 12:19 »
Citér
?￰゚リチ Hvorfor vil du fodrer i huset? Jeg har vandet hængene bare under tag og maden under sovehuset, her er trygt og de kan stå i tørvejr og holde øje. Vores bruger kun huset til at sove og lægge æg. ellers ikke. Heller ikke i dårligt vejr. Om vinteren har du brug for varmeplade uanset hvor du har vandet. Og bedst et nemt tilgængeligt sted. Da vandet jo ofte skal skiftes.

Jeg vil undgå at de vilde fugle opdager foderautomaten, da dørrene ind i den sikrede hønsegård jo helst skal stå åbne når hønsene færdes udendørs i dagtimerne. Det ville være skidt, hvis spurvene så fik øje på frøbeholderen nedenunder. Jeg giver vildfuglene frø igennem vinteren, og her i senvinteren er der daglig kommet en flok med spurve, og de spiser rigtig meget. Min sidste sæk med 15 kg fuglefrøblanding havde de spist op i løbet af 2-3 uger, hvor de to første sække rakte stort set hele vinteren igennem... Jeg har også læst at vilde fugle kan sprede utøj og sygdomme til hønsene. Nogle har også oplevet at skader og andre kragefugle kan blive lokket til, som så er begyndt at stjæle af æggene. Nu tror jeg ikke lige at det sidste scenario ville være alt for sandsynligt med både vindfang og redekasse, men høns kan jo godt finde på at lægge æg andre steder. I det at jeg fodrer i huset, så er jeg sikker på at det kun er hønsene som spiser, og så er det nemmere at holde styr på hvor meget de spiser. Grøntfoder får de så ude i det fri, og så regner jeg med at de selv vil gå på jagt efter andet guf ude i græsmarken. ;D

Vandet vil jeg til gengæld have hængendes under hønsehuset det meste af året. Så undgår jeg unødvendig fugt fra spild inde i hønsehuset. Kun om vinteren vil vandbeholderen rykke indendørs. Hønsehuset vil være isoleret, så mit håb er at det i de fleste tilfælde vil være nok til at holde vandet isfrit. Ellers må jeg skaffe en batteridrevet varmeplade.

Citér
Hvis du fodrer inde, tænker jeg: der bliver et rend frem og tilbage op og ned og de sviner,(har læst et sted de skider hvert 15 min) og meget kommer der ihvertfald. jeg ville fodrer et sted der er nemt tilgængeligt. Tror jeg fylder min 6 litters fodder 3 gange på 14 dage ca. Og vand lidt oftere.

Jeg tror ikke at det vil medføre mere eller mindre arbejde, om de klatter ved siden af foderskålen inde i huset, eller nedenunder i sandet. Lortet skal jo stadig krattes op begge steder. Jeg ved heller ikke om der vil blive meget ekstra rend frem og tilbage, i det at de jo også vil finde mad udendørs i form af køkken-/haveaffald og hvad ellers græsmarken kan tilbyde.
 
Citér
Høns fryser ikke som os?
De har jo fjer på det meste af kroppen, men høns kan sagtens få frostskader på kamme og hagelapper, og så er de jo sarte over for fugt og træk.

Citér
mit hus er hævet  1 meter over, dog ligger vores på en skråning hvor der er lavet højbed, huset er så tilpasset højbedet og har derfor realt kun 70 cm højde under huset. jeg kan ikke indsætte billeder da de er for store og ikke kan ændre str. På min tlf...


Det er helt i orden. Du er god til at beskrive. :D

Venlig hilsen

Michelle