Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er der galt med min høne?  (Læst 5800 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Essers silker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Hvad er der galt med min høne?
« Dato: 04 April , 2017, 12:32 »
Hej,

Jeg har en ung silkehøne fra sommeren 16. Hun har været i fuld gang med at lægge æg siden januar. Den sidste uges tid, er der ikke kommet æg. Hun får æglægningfoder og enkelte håndfulde korn, grønt m.m.

Her til morgen lagde jeg mærke til, at hun gik stift og ikke kastede sig over foderet, som de andre. Hun spiste dog og drak. Enkelte gange tabte hun vingen, som om hun ikke kan holde balancen. Hun kom med en almindelig (lidt tynd) klat afføring.

Her til middag er det værre. Hun taber vingen hyppigere og sætter sig nærmest ned/vipper bagover, når hun spiser, men hun spiser fortsat.

Har I et bud på, hvad der er galt, og hvad jeg kan gøre?

Bedste hilsner og tusind tak for hjælpen.
Vibeke

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvad er der galt med min høne?
« Svar #1 Dato: 04 April , 2017, 14:03 »
Det lyder desværre meget, som om hun er ramt af Mareks (hønselammelse) Lammelserne ved mareks starter for det meste i en vinge eller et ben og breder sig så over noget tid. Der er desværre ingen helbredelsesmuligheder. Normalt bibeholder fuglen sin ædelyst til det sidste, hvor lammelserne rammer vejrtrækningen

Du kan læse om mareks her:
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/H%C3%B8nselammelse
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Essers silker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Hvad er der galt med min høne?
« Svar #2 Dato: 04 April , 2017, 15:11 »
Åhhh øv øv øv...i nat måtte jeg aflive min lille hoppeplag (hest) på grund af kolik. Da jeg gik rundt med hende besluttede jeg, at det snart måtte være nok med alle de dyr, som volder som mange kvaler og søvnløse nætter... og nu ser det så ud til, at jeg kan regne med, at de fleste af mine høns og kyllinger måske dør med tiden - det vil i hvert fald ikke være forsvarligt at sælge dem, som jeg ellers havde tænkt mig.

Jeg har ikke fået nogen høns ind i min flok siden jeg købte dem for et år siden, så det er vel noget, som er kommet med hønsene eller via vinden (kan læse at det spredes via støv). Mine kyllinger og deres hønemødre går i adskilte bure, men som jeg læser det, må jeg regne med, at de givetvis også er smittet - hønsene har jo tidligere gået sammen.

I artiklen står der, at man må regne med, at alle hønsehold huser virusset. Er det rigtigt?

Er der nogle gode råd i forhold til, hvad jeg skal gøre? Skal jeg slå pågældende høne ned og vente og se, hvordan det går de andre, eller skal jeg bare slå dem alle ned og starte forfra efter at have desinficeret hønsehuset?

Ulykkelige hilsner
Vibeke

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvad er der galt med min høne?
« Svar #3 Dato: 04 April , 2017, 16:38 »
Det er rigtig trist og en grim sygdom. Jeg har kun èn enkelt gang oplevet mareks i min flok. Det ramte en godt 1 årig sussex, jeg havde fået ind i flokken sammen med en anden høne 4-5 mdr tidligere. Hønen startede med en hængende vinge og et par dage efter, var hun ikke i stand til at støtte på sine ben. Hønen fik fred. Hun havde kun været isoleret i godt et døgn, men ingen andre i flokken blev ramt - heller ikke hønen, hun i sin tid var kommet sammen med. Jeg har hørt om en del tilfælde, hvor kun et enkelt individ i en flok bliver ramt af sygdommen, men desværre også tilfælde hvor flere bukker under for hønselammelsen.
Jeg kan jo ikke 100% afgøre, at din silke lider af mareks, men kan på den anden side heller ikke se, hvad hun ellers skulle fejle. Hvis hun stadig har problemerne i morgen tidlig, så skal du give hende fred - der er som sagt ingen helbredelsesmuligheder og sygdommen forværres
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Essers silker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Hvad er der galt med min høne?
« Svar #4 Dato: 05 April , 2017, 07:18 »
Hej Helle

Tusind tak for dine svar  /o

Hønen havde det allerede i går eftermiddags meget værre og kunne stort set ikke gå, så hun fik fred. Nu håber jeg bare, at de andre ikke bliver ramt.

Venlig hilsen
Vibeke

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvad er der galt med min høne?
« Svar #5 Dato: 05 April , 2017, 08:30 »
Øv øv-
Sidste sommer fik vi høns for førstegang- så var/er ret uerfaren (trods jeg læser alt her og Bib bøger).
Vi købte 3 voksne høner +en hane og 2 kyllinger på 10 uger.
Hanen havde dårlig mave fra dag et' men var ellers frisk... efter ca3 uger med dårlig mave begyndte han at halte (vi troede han havde slået benet) og efter en el 2 dage var det vingen og så den anden og balancen. Læste herinde og Ringede til en fugledyrlæge som var meget flink- ja der var jo ikke noget at gøre. Efter knap 1 mdr måtte jeg aflive den første hane😬 det var sværre end jeg troede ikke psykisk... men der skal lægges kræfter i.
Ingen af de andre høns er døde af samme sygdom.
Men mærkeligt nok sygnede de 2 små en efter en hen forkølet, nys, holdt op med at spise- tabte sig rigtig meget og døde😱😢 var til dyrlægen med den sidste, dyrlægen afviste fygleinfluenza (det var i nov. Men vidste jeg nu godt)
Øv nå men i mellemtiden havde jeg klaget lidt hos forhandleren som gav mig 2 nye gratis... tænkte tør vi? Men har ingen problemer oplevet siden. Har hørt at de fleste oplever lidt start vanskeligheder? Ja tak😑
Så håber også dette var en enlig "svale" hos dig.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Essers silker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Hvad er der galt med min høne?
« Svar #6 Dato: 05 April , 2017, 10:34 »
Hej Majbritt,

Nej det skal åbenbart ikke altid være nemt at være ny hønseholder. Jeg havde en høne, som langsomt blev dårligere og døde for cirka tre måneder siden. Hun mistede ikke balancen eller blev lam, men sad bare og puttede sig. Jeg fik undersøgt hendes afføring for parasitter m.m., da jeg syntes den var lidt rødlig. Dyrlægen fandt dog intet og syntes det så fint ud. Måske har hun også haft sygdommen. Jeg er ret sikker på, at mine høns har haft det med fra dér, hvor jeg købte dem. Der er nemlig en del gennemstrømning af dyr (opdagede jeg), og jeg har siden hørt fra andre, at de også har oplevet dyr med problemer fra samme sted.

I forhold til forløbet med din hane, så gik det lynhurtigt her. Hønen har virket frisk indtil i går, hvor den i løbet af en halv dag fik det betydeligt værre. Øv. Nu er jeg mest bekymret for, at mine fine seks små kyllinger, som er udruget fra rugeæg fra en avler, og som jeg havde glædet mig til at se vokse op, ender med at dø...men jeg kan jo ikke gøre andet end at vente og se tiden an.

Pøj pøj med de nye høns :)

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvad er der galt med min høne?
« Svar #7 Dato: 05 April , 2017, 12:47 »
Åhhh er altid svært at se de nye små bukke under. Synes egentlig heller ikke hanen virkede sløj- bare dårlig mave og så pludselig- syg.
Vi har ingen hane nu, har lagt snyde æg- men indtil videre ingen høne skruk... idag oplevede jeg dog. De 3 havde lagt æg i den øverste rede og i den nederste lå en- hun havde faktisk lagt et æg, men blev på reden og stod lidt på vagt. Jeg tog hendes æg også og hold da op hun skræppede og kaglede længe efter jeg var gået- blev hun mon sur- mon hun er ved at gøre sig klar? Hun startede æglægning i september og har lagt lige siden. De skrappere aldrig op når de har lagt et æg- så sjovt at opleve det i dag😊🐣 håber på skruk så jeg kan købe nogle ruge æg og kyllinger inden længe... meeen 🙃 Ja tør næsten ik købe små nye kyllinge, og har ingen rigtige steder til dem.... 🤞🤞🤞for dine små.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hvad er der galt med min høne?
« Svar #8 Dato: 05 April , 2017, 16:56 »
Høns er ret uberegnelige også med hensyn til sygdomme.

Min dejlige flokhane haltede på det ene ben. Hans fik fodbad, klorhexidin flydende og -pudder og bandage om. Efter 14 dage var benet ok. Nogle måneder senere var det galt med begge ben, og den ene vinge begyndte at hænge. Fodbad og bandage + håndfodring og formaninger om, at nu måtte han oppe sig. Hr. Hansen blev rask! Men efter et års tid var det galt igen. Denne gang med udvækster under fødderne. Han var 3 år, jeg kunne ikke behandle den slags, og han havde ondt, så hans liv endte. Jeg må indrømme, at jeg fældede en tåre. Men selvom symptomerne tydede på nogle af de beskrevne sygdomme, gik det altså ikke sådan. Ingen andre blev syge.

Med hensyn til skrukker er de lige så uberegnelige. En sussex fik daggamle kyllinger og jagtede dem, så de blev overtaget af en wyandotte, som så fik dobbelt op. Heldigvis havde hun korpus til at dække alle de små. De fik kyllingerne samtidigt, og den "onde" plejemor var omgående kureret for sit skrukkeri.

En anden gang måtte jeg tage kyllingerne fra en skruk, som ellers var den perfekte plejemor: Hun hakkede en kylling fra en anden høne ihjel. Det turde jeg ikke løbe an på, så den anden fik alle kyllerne. Hun var ikke stor nok til at varme alle, så jeg satte en varmelampe op lige foran redekassen. Det fungerede fint, bortset fra, at skrukken som blev frataget sine børn var ret frustreret.

2 andre skrukker fungerede perfekt sammen: De delte opgaverne imellem sig, og de hyggede sig så gevaldigt, at de først gav slip på kyllerne efter 11 uger.

Morale: Det er ret uforudsigeligt med kyllinger, og det er godt at have "noget i ærmet", hvis det ikke funker som planlagt.
Men det er vel også det fascinerende ved omgangen med levende væsner.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hvad er der galt med min høne?
« Svar #9 Dato: 10 Maj , 2017, 12:34 »
vi har haft høns i 3 år nu, og jeg må indrømme at jeg synes også der er væsentligt flere problemer med høns end med mine andre dyr (hund, kat, heste).

Vi har to gange oplevet de symptomer du beskriver, den ene var en halvstor kylling forrige år og anden gang var en høne nu her i det tidligere forår i år. Hønen har været i ekstra pasning hele vinteren for en forkølelse som gik over i bihulebetændelse, hvor jeg fik noget penicillin til hende. tre måneder efter jeg ellers havde erklæret hende rask, fik hun noget der minder om hønselammelse og blev aflivet. Jeg ved jo ikke om det var det, men ingen af mine andre dyr viser symptomer, ej heller årets nye kyllinger (første kuld er 6 uger). Jeg tror at det er en sygdom som rammer svagelige dyr og altså ikke nødvendigvis hele flokken.

Og det er godt nok ærgerligt med din hest! Man skal bare sådan passe på med det græs! Men med hønsene der tror jeg man er nødt til at have lidt mere "toughness". Jeg synes i hvert fald de er ret skrøbelige dyr, og man må nok bare se i øjnene at der skal aflives nogen engang imellem og at de ret nemt bliver udsat for skadedyr... Jeg synes ellers virkelig at jeg tager alle forholdsregler, men jeg har da to gange fået nye dyr ind med kalkbensmider som skulle behandles og en gang har jeg måtte aflive en høne fordi hanen havde trådt et dybt sår nedad hendes side (under vingen). og en anden høne måtte jeg sårbehandle i flere uger. Jeg har også måtte aflive en høne for æggelederprolaps og en høne har haft en byld under foden og vi har haft problemer med blodmider, rotter og mus! Vi har også haft besøg af ræven... Jeg læser ellers alt hvad der kan læses om høns (den store hønsebog er rigtig god!), men jeg synes det er svært og volder ret mange problemer. Men al begyndelse er nok svær. Og der er først nu efter 3 år, hvor vi har ombygget hønsehuset, bygget et ekstra hønsehus, fordi vi jo ikke havde plads nok og lavet indhegningen om 2-3 gange, bl.a. sat strøm op mod ræven, skiftet foderautomater til rottesikker osv. at jeg tror vi begynder at have styr på det... Jeg er også blevet god til at spotte, hvornår en hane er for hård ved en høne, hvornår kyllinger skal have ekstra TLC, og så forventer jeg fx heller ikke at mere end 50% rugeæg bliver til fuldvoksne kyllinger (jeg ruger kun ved skruk). Jeg tror bare, hvis man vil have høns, kyllinger og hane, køber nye dyr, får nye rugeæg ind osv. at så må man acceptere tab engang imellem. Hvis man bare har fire høner til at lægge æg og købt et færdigbygget hønsehus på pæle - tja, så kan man nok undgå mange af de problemer som jeg har oplevet.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster