Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan skrukhøne ruge ud hos flokken?  (Læst 2310 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mirja

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Kan skrukhøne ruge ud hos flokken?
« Dato: 03 April , 2017, 22:44 »
Hej alle sammen

Jeg har læst om en hønseholder, hvor skruk og kyllinger blev i hønsehuset med resten af flokken. Kyllingerne fik en mælkekasse som helle, hvis de andre høns var efter dem.

Jeg har prøvet at søge, men kan ikke finde ud af, om det vil du?

Så hvad gør jeg med min skrukhøne: Skal hun udruge æg i hønsehuset eller flytte til et eget hus med mindre indhegning indtil kyllingerne har en vis alder?

Flokken er på 5 dværg wyandotter inkl skruk.
Huset er ca 3 m2
Anlægget er ca. 25 m2

Tak for al hjælp!
« Senest Redigeret: 04 April , 2017, 16:24 Fra Mirja »

Offline jumbojette

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Kan skrukhøne ruge ud hos flokken?
« Svar #1 Dato: 04 April , 2017, 17:08 »
Jeg har prøvet med dværgwyandotter og det gik helt galt ( alle høns blev skruk og stjal kyllinger). Med mine tunge kødhøns virker det fint at lade skrukken blive med de andre, men måske har jeg bare været heldig (eller hun har været en høne med en vis autoritet i flokken)

Sendt fra min C1905 med Tapatalk

1  sort/kobber maraner, 1 blå/kobber maran, 1 gøgespættet maran, 1 araucana, 1 maran/araucanakryds, 2 hvide æglæggere (går under navnet hippohøns), 1 dejlig sort/kobber maran hane.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Kan skrukhøne ruge ud hos flokken?
« Svar #2 Dato: 04 April , 2017, 19:02 »
Umiddelbart bliver det noget rod at blande skruk og æglæggende høns sammen. Det er at foretrække, at udrugningen sker i fred og ro. Det vælger naturens fugle jo også, herunder agerhøns, fasaner osv.

Jeg holder dem adskilt - somme tider i et opdelt hønsehus. Ellers i en hønsefræser. Når så kyllingerne er fra 3 til 4 uger, får hønen mulighed for at slutte sig til flokken igen. Men det er hende der vælger om hun vil, ikke mig.

Nogen gange vælger hun samværet med de andre, men oftest holder hun sig for sig selv længe, ja langt hen på efteråret. Til sidst tvinger jeg hende og afkommet ind i hønsehuset - ved om aftenen at vise vejen til samme og ikke give op, før alle er inde. Det sker oftest kun en gang, så er sammenføringen sket.

Offline Mirja

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Kan skrukhøne ruge ud hos flokken?
« Svar #3 Dato: 04 April , 2017, 22:57 »
Fantastisk sjov historie, Jumbojette  ;D
Jeg har prøvet med dværgwyandotter og det gik helt galt ( alle høns blev skruk og stjal kyllinger).

Her stjæler "Sorte" de andres æg og lemper dem ind under sig 😊

Alle høns nægter at lægge æg i redekasse af enhver art. "Reden" er noget halm, de har samlet sammen i et hjørne lige under trappen
, der fører ud af huset 🙈

Offline Mirja

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Kan skrukhøne ruge ud hos flokken?
« Svar #4 Dato: 04 April , 2017, 23:09 »
Tak for gode input, Hans-Kurt!

Holder du hønen for sig, mens hun ruger?
Også i hønsegården? Vi kunne godt opdele hønsehuset, lave en ny udgang & indhegne område i gården til hende.

Pt. stjæler hun æg fra de andre og giver dem sjovt nok ikke fra sig...

Hvad ville være en god ruge redekasse til en høne, der nægter almindelige redekasser og ligger på en halmrede?

Hønsefræser kan vi sagtens få snedkereret sammen, inden der kommer kyllinger. Men vil det ikke bære for koldt for kyllingerne?

Mange spørgsmål, så håber du har tid til at svare 😄