Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fra rugemaskine til skrukhøne?  (Læst 3132 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Fra rugemaskine til skrukhøne?
« Dato: 29 Marts , 2017, 21:50 »
For 5 dage siden startede jeg rugemaskinen med 20 æg.
Nu har en af mine høns blevet skruk.

Kan jeg give hende nogen af æggene fra rugemaskinen? Eller går der kuk i hendes ur, når der er gået nogle dage?

Hvis det kan lade sig gøre, hvor mange kan jeg så lægge under hende?

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Fra rugemaskine til skrukhøne?
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2017, 22:46 »
Du kan roligt give hende nogle af æggene og lade resten blive i maskinen.
Jeg har selv brugt metoden, idet jeg havde 15 rugeæg, gav hønen de fire og resten i maskinen. Ved hver gennemlysning har jeg så udskiftet hendes æg med fire andre, som var gennemlyst og ok.
Da kyllingerne kom (under hønen og i rugemaskinen), fik hun dem efterhånden som de blev tørre i rugemaskinen. Jeg stak dem bare ind under hende, og hun tog mod dem alle uden problemer.

At æggene allerede har ligget i maskinen i fem dage, har ingen betydning for hønen.

Jeg har kun erfaring med mine Dværgwyandotter, som er gode skrukhøns og kyllingemødre.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Fra rugemaskine til skrukhøne?
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2017, 23:17 »
Tusind tak, jeg vil sætte det igang imorgen.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fra rugemaskine til skrukhøne?
« Svar #3 Dato: 30 Marts , 2017, 09:59 »
Det kan du sagtens, jeg har brugt metoden rigtig mange gange, en skruk kan jo passe ca dobbelt så mange kyllinger, som hun kan ruge ud. På den måde får man det bedste af to verdener: mange kyllinger, der får en hønemor, som jo kan gøre jobbet mange gange bedre end vi kan.  /o /o /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Fra rugemaskine til skrukhøne?
« Svar #4 Dato: 01 April , 2017, 08:24 »
Tak for jeres svar.
Hønen ligger nu godt og fast på 4 af æggene.

Som skrevet, så er de meget bedre kyllingemødre end jeg er. Og det er meget nemmere ;)

Offline jumbojette

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Fra rugemaskine til skrukhøne?
« Svar #5 Dato: 04 April , 2017, 17:12 »
Det kan du sagtens, jeg har brugt metoden rigtig mange gange, en skruk kan jo passe ca dobbelt så mange kyllinger, som hun kan ruge ud. På den måde får man det bedste af to verdener: mange kyllinger, der får en hønemor, som jo kan gøre jobbet mange gange bedre end vi kan.  /o /o /o
Hvor mange kyllinger kan en dværghøne Ca. passe? Jeg overvejer samme trick, men er bange for at kyllingerne kommer til at fylde for meget.

Sendt fra min C1905 med Tapatalk

1  sort/kobber maraner, 1 blå/kobber maran, 1 gøgespættet maran, 1 araucana, 1 maran/araucanakryds, 2 hvide æglæggere (går under navnet hippohøns), 1 dejlig sort/kobber maran hane.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Fra rugemaskine til skrukhøne?
« Svar #6 Dato: 04 April , 2017, 18:53 »
Det er vist 11 til 13 æg under en stor høne, samme antal under en dværg med egne æg. Stor høne med dværg æg - 15 til max 20. Det sidste antal er nok i overkanten.

Jeg tror ikke helt på, at man kan sætte det dobbelte antal udrugede kyllinger under hønen - uden dog at have prøvet det - mine tanker omkring dette er, at hvad en høne max kan ligge på og ruge ud, må være det optimale.

26 kyllinger af stor race eller 30 - 40 dværgkyllinger - nej, det må være for meget. Men det kan jo komme an på en prøve.  :)

Det bliver jo som bier omkring dronningen i et bistade, unger over alt  /d

Offline jumbojette

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Fra rugemaskine til skrukhøne?
« Svar #7 Dato: 04 April , 2017, 19:00 »
Tak for svar,  hvis der klækker 12 (ud af 20) æg fra maskinen vil jeg prøve med en enkelt skruk til at passe dem (dværgskruk med kyllinger fra stor race).

Sendt fra min C1905 med Tapatalk

1  sort/kobber maraner, 1 blå/kobber maran, 1 gøgespættet maran, 1 araucana, 1 maran/araucanakryds, 2 hvide æglæggere (går under navnet hippohøns), 1 dejlig sort/kobber maran hane.