Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Have nyklækkede kyllinger i udendørs hus  (Læst 3744 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Have nyklækkede kyllinger i udendørs hus
« Dato: 15 Marts , 2017, 21:20 »
Vi har lavet en fin kyllingegård med et kyllinge/skrukhus i. Desværre har vi ingen skruk, og vil prøve at lægge nogle æg i rugemaskine på mandag. De vil så klække omkring påske.

Min tanke var, at kyllingerne skulle ud og bo i huset, som er er cirka 60x120 cm i grundrids. De får en varmelampe derud, og ved at vi skal måle temperaturen under den. Men er nu kommet i tvivl om det bliver for koldt?

Vil helst ikke have dem indendørs, da jeg har to tigre, som sikkert vil eeelske små kyller indenfor  :-\. Og nu har vi også lavet et hjem i bo bedre kyllinge-style til det samme.

Håber at nogen måske kan hjælpe mig med svar, for synes ikke at jeg har kunne finde tydelige svar på dette.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Have nyklækkede kyllinger i udendørs hus
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2017, 23:13 »
Du bør være klar over, at den temperatur du kan måle under en varmelampe, ikke er det samme som rumtemperaturen. Det svarer til, at man kan føle det er varmt en vinterdag når solen skinner, men temperaturen er altså lav!
Nyudklækkede kyllinger skal have en rumtemperatur på ca 34 grader, og det opnår du kun ved at termostatstyre varmen.

For et par år siden udrugede jeg 6 dværgkyllinger i min lille rugemaskine, og de kom straks ind i en varmekasse med de samme mål som dit hus. Jeg benyttede 30mm tykke flamingo plader, som måler 60 x 120 cm. Rumhøjden var derfor også 60 cm. Indvendig var der en beklædning af selvklæbende plastfolie, ellers ville kyllingerne æde flamingoen.

Kassen stod i min vinterhave, hvor der var en fin temperatur, -det var i september måned.
Varmekilderne var en varmepude fra Harald Nyborg på 45 Watt, samt en keramisk varmepære på 50 Watt.
Temperaturen blev styret af en termostat jeg havde købt i en terrarieforretning.
Sensoren var anbragt således, at den ikke var påvirket af varmepudens højere overfladetemperatur eller strålevarmen fra pæren.

Det var nødvendigt med begge varmekilder, for at opnå temperaturen 34 grader.
Temperaturen blev efterhånden sænket, således som man kan læse her på fjerkræforum "et eller andet sted", men uden termostaten kunne det slet ikke lade sig gøre.

Dine kyllinger kan måske holde varmen under lampen, men lufttemperaturen vil blive for lav, og uden isolering går det slet ikke, for der vil være koldt udenfor om natten.
« Senest Redigeret: 15 Marts , 2017, 23:35 Fra Gok »

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Have nyklækkede kyllinger i udendørs hus
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2017, 08:08 »
Hvad koster det sådan cirka at lave sådan en?

Offline Finn Storgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Have nyklækkede kyllinger i udendørs hus
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2017, 15:43 »
Sidste år rugede jeg ca 80 kyllinger ud af 2 omgange. De første klækkede midt I Marts. Vi havde kyllingerne I en gammel dyrskue kasse med en kyllingemoder (varmeplade fra Amerika-Thisted) Kyllingerne opholdte sig I kassen I 5-6 dage og blev så flyttet ud I laden. Her fik de en indhegning på 9m2, I den 120 m2 store uisoleret lade.
I det ene hjørne af indhegningen placerede jeg en flamingo plade (45mm) direkte på betongulvet. Ovenpå lagde jeg en masionit plade for at undgå kyllingerne hakkede I flamingoen. Ovenpå placerede jeg 2 stk kyllingemødre således at der var varme ovenfra og isolering fra beton gulvet via flamingopladen. Resten af de 9m2 var beton gulv med tynd lag halm.
Det gik uden problemer begge gange sidste år og I år har jeg gentaget dette, blot har jeg dem ikke inde I stuen I år pga. lugt gener.
Der var ingen dødsfald sidste år pga af temeraturen, som ved første kuld lå mellem 2 og 6 grader I rum temperature.
Lige nu har jeg også en høne til at gå løs I laden og stalden med 12 kyllinger, og de klare sig fint, og temperature ligger ca på 1-2 grader højere end udenfor.
2.15 Sølv Sort/randet Wyandotte

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Have nyklækkede kyllinger i udendørs hus
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2017, 16:53 »
Vi har to skrukker som deles om 7 kyllinger, de blev ruget ud for 2½ uge siden. De har hele tiden været ude i laden, der hvor de andre høns også er. De trives alle 7 og det virker ikke som at det har været for koldt for dem på noget tidspunkt.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Have nyklækkede kyllinger i udendørs hus
« Svar #5 Dato: 16 Marts , 2017, 17:04 »
Tak for jeres svar. Der er flere bud, men det lyder på de to sidste som om, at det burde kunne lade sig gøre, hvis der kommer en varmelampe derud. De klækker jo først om en lille måned. Regner med at lægge 20 æg i maskinen, og det er jo nok ikke dem alle, der bliver til noget... Især ikke da det er første gang. Så mln ikke at kyllingerne vil kunne være under lampen allesammen.


Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Have nyklækkede kyllinger i udendørs hus
« Svar #6 Dato: 16 Marts , 2017, 23:17 »
Hvis de er beskyttede mod træk henne ved varmelampen tænker jeg også, at de vil klare sig fint. Er der lukket nogenlunde af med plast eller plexiglas for "vinduet"?