Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er status på H5N8?  (Læst 71910 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #120 Dato: 18 Marts , 2017, 14:05 »
Jo, fugleinfluenza vil der findes lige så længe der findes fugle. Men de er som regel lavpatogene (dvs. ikke så smittefarlige).
Det nye er, at de vilde fugle nu rammes af højpatogene typer som den nuværende.
Et eller andet sted læste jeg (desværre kan jeg ikke huske hvor, men leder stadig), at de højpatogene ikke fandtes før 1950/før industrialiseringen af landbruget og dermed de intensive dyrehold. Og som du siger, så ved alle jægere og andre naturinteresserede også, at når fugleflokke eller andre dyreflokke bliver for store, så går der sygdom i dem, så der kan blive ryddet lidt op, og så der bagefter igen er nok føde til alle. Så når man stimler 100.000 slagtekyllinger sammen i en fugtig stald er det dømt til at gå galt.

Med andre ord: De vilde fugle er ikke synderne i denne misère - det er industrilandbruget og formentligt først og fremmest indstustriopdrættene i Asien, fordi de klimatisk og geologisk (fugt og masser af vådområder) har de optimale forhold for at opformere virus.
(Det er i hvert fald hvad nogle kloge franske hoveder mener: http://www.plateforme-esa.fr/article/influenza-aviaire-en-asie-et-en-europe-situation-au-30-novembre-2014)

Kunne være rart at få FVT til at forholde sig til problematikken : Opstår de højpatogene vira i industrien? Og hvis de gør. Hvad har man så tænkt sig at gøre ved det?
Kan slet ikke forstå hvis fjerkræindustrien ikke skulle have en interesse i at få gjort noget ved problemet. Jeg ved godt at den sandsynligvis tager skyklapper eller lukker øjnene og håber at ingen ser hvad de ikke selv kan se. MRSA'en lukkede man øjnene for, selvom man kunne have reduceret problemet ved at forholde sig til den. Kan ikke passe at det skal blive ved. Er måske naiv. Vil så gerne tro på at jeg bor blandt oplyste mennesker.

Var spørgsmålet oppe at vende i facebook-dialogen med FVS?
« Senest Redigeret: 18 Marts , 2017, 14:07 Fra Lene Skelmose »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #121 Dato: 18 Marts , 2017, 17:48 »
Fødevarestyrelsen havde fredag en "chat" på deres egen FB-side, hvor de prøvede at svare på diverse spørgsmål. De undveg de fleste spørgsmål, ville ikke bekræfte at i Sverige (og Holland) må hobby- og racefjerkræ gå uden overdækning. De kom med helt forkerte oplysninger om situationen lige syd for os. Bl.a. skrev de flere gange at i Niedersachsen var ophævningen af staldpligten trukket tilbage efter udbrud og at det var forkert at fjerkræ må gå frit i Tyskland. Temmelig rystende at vi ikke kan få åben og korrekt information ad den vej. På dette link er der DOKUMENTERET information om restriktionerne i vore nabolande. Det er primært fra de respektive myndigheders EGNE hjemmesider, suppleret med nogle aviser. Der er gjort mest ud af dem som er tættest på. Det er dynamisk dokument, forstået på den måde at det vil blive opdateret når der sker ændringer. Tak til dem som har givet input.

https://docs.google.com/document/d/1_3vRy6A4OdRFHJ-q8hm8gK_oYJO5wOELzwF6d0ySeUE/edit?usp=sharing
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #122 Dato: 20 Marts , 2017, 10:19 »
Griber vi det forkert an ?

Det lyder så mærkeligt, at FVST skulle opretholde staldpligten blot for at genere hobbyfjerkræavlere !

Hvis der nu ligger noget andet bag - at de f. eks. har nogle tikkende bomber liggende i fryseren, som de har glemt at fortælle om, burde vi så ikke hjælpe dem lidt som bekymrede borgere - altså gå ud og fortælle, at situationen måske i virkeligheden er meget værre - ville den eneste måde at modbevise det på ikke være at ophæve staldpligten ?

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #123 Dato: 20 Marts , 2017, 10:39 »
Man holder i hvert fald fokus væk fra industriens produktionsforhold og at den derved selv kan være skyld i udbruddene. Måske vrede lokale hobbyhønseavlere er at foretrække fremfor vrede globale miljøaktivister.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #124 Dato: 20 Marts , 2017, 10:46 »
Det eneste pres vi kan lægge på fødevarestyrelse må have med økonomi at gøre, alt andet er de ligeglade med !

Så mistanke om mere fugleinfluenza er meget værre for FVST end for os !

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #125 Dato: 20 Marts , 2017, 10:59 »
FVS siger at grunden til at fugleinfluenzaen ikke har været udbredt i Dk er at fjerkræet har været beordret under tag. Men gad vide hvilke tal man ville finde hvis man optalte hvor stor en del af det normalt fritgående fjerkræ der rent faktisk har været under tag. 10%??? Det skal vi nok ikke begive os ud i - så får vi bare endnu skrappere kontrol.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #126 Dato: 20 Marts , 2017, 11:05 »
Det eneste pres vi kan lægge på fødevarestyrelse må have med økonomi at gøre, alt andet er de ligeglade med !

Så mistanke om mere fugleinfluenza er meget værre for FVST end for os !
Enig. Økonomi er helt klart den største måske eneste faktor for FVS. Skulle jo synes der måtte være interesse for at bremse udbruddene ved kilden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #127 Dato: 21 Marts , 2017, 12:02 »
Jeg er ret sikker på, at masser af fjer ikke er under tag. I en radius af 500 m fra os, er der en del hobby besætninger,  der går frit. Så jeg indrømmer gerne, at jeg føler mig helt til grin, når mine stakkels høns går i deres relativt små hønsegårde og kikker ud på de mange kvadratmeter græs,  de normalt har til rådighed.
Det får mig også op i det røde felt, at Fødevarerstyrelsen bøjer og drejer regler og udsagn efter forgodtbefindende.  Gæs og ænder må gå ude, da det ikke er foreneligt med dyrevelfærd, afholde dem under tag, mens høns skal gå inde. Da jeg påpegede det overfor Fødevarerstyrelsens repræsentant på DFfR's møde på Sjælland,  fik jeg bare at vide, at det var mit ansvar ikke at have flere høns, end jeg kunne forsvare i forhold til dyreværnsloven! (Det har jeg heller ikke, men mine høns har slet ikke det liv, jeg ønsker for dem).
Et andet eksempel: jeg bad om forklaring om, hvordan det kunne skade andre, hvis mine høns blev syge og døde. Jeg har jo ingen kontakt med industrien.  Her var argumentet, at vilde fugle så måske kunne blive smittet hos os og derfor være med til at holde sygdommen i omløb..... jeg er nok lidt tungtopfattende, for jeg forstår ganske enkelt ikke, hvorfor det ikke også gælder for svømmefugle, som er kendte for at kunne være raske smittebærere  (mit ærinde er SELVFØLGELIG IKKE at få lukket svømmefugle inde).
Min pointe er bare, at regler og undtagelser anvendes efter forgodtbefindende
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

baggadap

  • Gæst
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #128 Dato: 21 Marts , 2017, 13:58 »
Jeg er bange for der måske er flere interesser end som så i at fortie problemer med industrien.
Den eneste måde at bryde det, må være at få enten pressen eller politikere til at reagere.

 Hvem har de rigtige kontakter?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #129 Dato: 21 Marts , 2017, 14:12 »
Så blev det forlænget, på trods af at de lige syd for Danmark er begyndt at lempe http://www.tveast.dk/artikel/landmand-det-er-fuldstaendig-komplet-taabeligt?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #130 Dato: 21 Marts , 2017, 22:59 »
...."at det var mit ansvar ikke at have flere høns, end jeg kunne forsvare i forhold til dyreværnsloven!....
Sikke da et arrogant svar at komme med! Vi, om nogen, holder jo netop vores høns under meget frie/naturlige forhold, så der må vi da overholde dyreværnsloven...! og dyrevelfærd!
Alle mine høns er købt/ født til et frit liv i haven og, (selvfølgelig), et aflukket hus med indhegnet "løbegård" til de timer hvor jeg ikke er hjemme. Det er virkelig frustrerende ikke at kunne give dem det liv tilbage!
Er dybt skuffet over FVST, havde sådan håbet at der var kommet en lempelse i dag!
Jeg tænker også, at NU må det være, hvor der skal lægges pres på regeringen, så de kan få øjnene op for den umulige situation - (men hvordan vi lige gør det ved jeg ikke). Kunne man få pressen til at interessere sig for sagen - med alle de gode fakta som Finn ligger inde med - kunne det måske også rykke lidt...

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #131 Dato: 22 Marts , 2017, 06:20 »
Vi prøver at få pressen og dermed politikere til at interessere sig for det, men desværre er høns ikke med brune øjne og blød pels... Så ville de stå i kø. Men skriv gerne, både til Fødevareudvalget og eksempelvis læserbreve til pressen, så de kan opdage at der er noget galt ude i den virkelige verden
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #132 Dato: 25 Marts , 2017, 13:12 »
Restriktioner ophæves lige syd for den dansk tyske grænse. Men stadig ikke i Danmark. I modsætning til den slesvigske landbrugsminister, så mener de danske myndigheder at det stadig er for risikabelt
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/fugleinfluenza-paa-retur-fjerkrae-slippes-fri-i-nordtyskland
Igen agerer pressen mikrofonholdere!
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline 50 TEU

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #133 Dato: 25 Marts , 2017, 20:12 »
Måske lidt Of Topic, men det er ikke første gang Per Henriksens faglige kompetencer (eller ærinder) drages i tvivl................

https://gylle.dk/topembedsmand-lyver-om-mrsa-doedsfald/

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #134 Dato: 26 Marts , 2017, 17:48 »
"Vi prøver at få pressen og dermed politikere til at interessere sig for det, men desværre er høns ikke med brune øjne og blød pels... Så ville de stå i kø."

næh men påskekyllinger - de er som bekendt gule og dunede - og snart vil det vrimle med dem overalt - både de levende og 'døde' i alternative materialer. Vi kunne starte nu med at hænge nogle pyntenogle op udendørs i protest mod indespærringen! Måske på postkassen med et skilt: Sæt hønsene fri el. lign.