Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er status på H5N8?  (Læst 71888 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #150 Dato: 02 April , 2017, 08:58 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #151 Dato: 02 April , 2017, 11:53 »
Åh nej....det er jo lige vand på FVST mølle...æv

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #152 Dato: 04 April , 2017, 20:18 »
Så kom Økologisk Landsforening med en melding " Økologerne glæder sig over, at dyrene igen kan se frem til at komme ud og understreger overfor myndighederne, at det bør ske omgående."

"Kravet om at holde dyrene i stalden er primært for at beskytte eksporten af konventionelt dansk fjerkræ. Det er ikke rimeligt, at økologiske fjerkræsproducenter og vores dyr skal blive ved med at betale prisen. Vi har hele vejen igennem påpeget, at det er meget vigtigt for os, vores fjerkræ og for økologien, at myndighederne ophæver staldpligten så snart, det anses for forsvarligt. Det er situationen nu, og derfor bør ophævelsen ske med det samme"

http://okologi.dk/newsroom/2017/04/oeko-fjerkrae-kan-forhaabentlig-fejre-paaske-under-aaben-himmel
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #153 Dato: 04 April , 2017, 21:43 »
 *k *k *k *k *k *k

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #154 Dato: 05 April , 2017, 07:37 »
Åh nej....det er jo lige vand på FVST mølle...æv

Hvis fuglene med H5N8 er på vej til Norge forlader de jo Danmark  ;) Så måske vand på FVST's mølle at de så slipper for flere sure opstød, spydige kommentarer og angreb fra hønseholderne!   - hvis de da overhovedet registrerer at vi er der.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 937
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #155 Dato: 05 April , 2017, 08:49 »
Der er IKKE fundet dyr med N5H8 i Norge, deres myndigheder kan blot se, at - nu foråret kommer - så kommer deres sommergæster også. Nogle sommergæster er så bare mere velkomne end andre  :-[.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 937
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #156 Dato: 05 April , 2017, 16:08 »
Har lige hørt i DR-16-radioavisen - at FVS nok åbner hønselågen inden påske - eller inden for få dage, da det er blevet for varmt og fugtigt i hønsehusene, så de kan dø -

Ja ja, så lysner det jo i øst. /o /o *y

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #157 Dato: 05 April , 2017, 19:03 »
Mens vi venter, så har Slesvig Holsten lige ophævet staldpligten o hele delstaten, også i de sydlige kommuner der indtil nu har haft indespærring. Fra samme dag som de er begyndt at snakke om det https://www.sat1regional.de/aktuell/article/landesweite-stallpflicht-fuer-gefluegel-in-schleswig-holstein-aufgehoben-230697.html
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #158 Dato: 10 April , 2017, 12:06 »

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 937
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #159 Dato: 10 April , 2017, 12:16 »
 *o *o *o *o *o ENDELIG ENDELIG, JEG FIK SKU TÅRER I ØJNENE - TÆNK AT BLIVE LOVLIG IGEN.  *y *y *y *y *y *y *y

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 937
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #160 Dato: 10 April , 2017, 12:19 »
Finn - har du set, at der nu søges tilladelse at ændre reglerne omkring de tiltag der skal tages hvis/når udbruddet kommer igen ?.
Det må være det pres der har været på forvaltningen, der nu virker - tror du ikke ??

Det er dog en glædens dag - solen skinner også om kap med min glæde  /o

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #161 Dato: 10 April , 2017, 13:09 »
Hvis fugleinfluenza var så udbredt, ville man vel have fundet titusindvis af døde vilde fugle i naturen.  /f

Fremover forstiller jeg mig følgende scenarie:  Hvis mine høns bliver syge/dør, vil jeg diskret putte dem i skraldeposen og lade som ingenting. Dernæst rense diverse hønsesteder på vores 300 m2 store parcelhusgrund, lave en karantæneperiode og forsøge mig med hønsehold igen. Jeg synes ikke mine fire raske, fritgående og sunde høns skal bøde for hele Europas naturstridige storproduktion af billige hønseproduktion til diverse lande. At holde dyr indespærret kan ikke andet end svække dem og gøre dem mere modtagelig for sygdomme. Det er altså logik for ikke kun bur- ..... men FRITGÅENDE fjerkræ  !k

Tak til alle ildsjælene her på forum, som kæmper for fjerkræ får et værdigt liv!  *b
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #162 Dato: 10 April , 2017, 14:28 »
Finn - har du set, at der nu søges tilladelse at ændre reglerne omkring de tiltag der skal tages hvis/når udbruddet kommer igen ?.
Det må være det pres der har været på forvaltningen, der nu virker - tror du ikke ??

Det er dog en glædens dag - solen skinner også om kap med min glæde  /o
Ja, men det er ikke EU der bestemmer over det. Det er de enkelte lande der afgør forholdsreglerne i de enkelte lande, så det er et misforstået forsøg på at fralægge sig ansvar. Men fint at de siger at de vil arbejde på det. Det vil de blive holdt op på

Sendt fra min A0001 med Tapatalk

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #163 Dato: 10 April , 2017, 16:19 »
Det er IKKE korrekt, når Fødevarerstyrelsen skriver, at staldpligt en har virker.
Samtlige hobby besætninger i mit nærområde har gået frit, og jeg har været ked af det på mine høns' vegne, at jeg har holdt dem under  tag.
Jeg har kendskab til utallige andre, der også har haft fritgående høns i hele perioden.
Men dejligt det er slut nu.
Og lad os kæmpe for, at næste epidemi  får et andet forløb for hobby besætninger.
Fint, hvad Finn skrev i seneste grønne blade.  /o/ o /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline 50 TEU

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Hvad er status på H5N8?
« Svar #164 Dato: 10 April , 2017, 17:24 »
Så !!!! På onsdag d 12 april må de komme ud igen :)

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Aktuelt/Sider/Pressemeddelelser_2017/H%C3%B8nsene_m%C3%A5_komme_ud.aspx

Underligt, i TV2 sagde de blot at staldpligten var ophævet (underforstået nu)...............hmmm pyt, jeg ophævede "min" staldpligt for længe siden men jeg håber virkelig at de berørte organasationer ikke blot ånder lettet op men følger FSV's tåbelige ageren i denne sag op; der bør rulle hoveder >:(