Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan er det lige med nye farver?  (Læst 70827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #15 Dato: 30 Januar , 2011, 00:22 »
Hmm, der tror jeg så du ville løbe ind i nogle flere udfordringer, det er helt klart ikke ligeså nemt en gul perlegrå columbia sussex.

Hvid blå coulmbia sussex findes faktisk, du kan evt. søge på coronation sussex. Jeg tror ligeså godt du ville kunne bruge f.eks. en gul blå columbia eller gul splash coulmbia brahma som en sort australorps- det vil tage ca. ligeså mange generationer og du vil have mere styr på farven.

Ærtekam dominerer enkeltkam, det er altså rimeligt simpelt at avle ærtekammen væk igen ved hele tiden at udvælge de dyr uden ærtekam.

Første generation af brahma + sussex vil give afkom som alle har ærtekam.

Udvælg de bedste gul blå afkom og par tilbage over en gul sort sussex.

I næste generation vil du få 25% med enkeltkam(statistisk set) og ca. samme antal uden fodbjedring.

Udvælger du dem med enkeltkam i den rette farve vil de avle rent enkeltkam med en enkeltkam. To enkeltkam dyr vil ALDRIG give ærtekam. Du kan altså være heldig at nå den rette farve, enkeltkam og uden fodbefjedring i så lidt som 3 generationer.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #16 Dato: 30 Januar , 2011, 00:26 »
Ja Kevin, det må du jo nok kunne lave, med den baggrund i arvelighedslære du har. Det er jo noget hurtigere at lave nogle generationer her ved hønsene, end det er ved kvæget.
Vi glæder os til at se den nye farve i Aulum om nogle år.  
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #17 Dato: 30 Januar , 2011, 00:46 »
Af perlegrå findes der i England orpington :) de er nok mere velegnede end araucana til gul perlegrå projektet. Bruger du perlegrå araucana skal du af med ærtekam, de pilefarvede løb, top og kindfjer og de blå æg. Til gengæld findes de nu i Dk hvilket orpington ikke gør.

Fordelen ved at lave de gul perlegrå columbia vil være, at de avler rent når du først har opnået den rigtige farve. Det vil gul blå columbia aldrig, der vil du altid få gul sort, gul blå og gul splash hvis du parrer gul blå med gul blå
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2011, 00:51 Fra Johanne Schiødt »
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #18 Dato: 30 Januar , 2011, 07:51 »
Kan en høne være gul perlegrå ?? jeg tror det ikke.
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2011, 14:54 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #19 Dato: 30 Januar , 2011, 14:48 »
Kan en høne være gul perlegrå ??
Formodentlig nej. Perlegrå fungerer helt anderledes end blå.

Genet for blå (Bl) påvirker (stort set) kun den sorte melanin. Den røde melanin får lov at være.
Genet for perlegrå (Lav ?) giver en jævn afblegning af al pigment.

Ellers skal "perlegrå" skyldes et helt andet gen.
@Jørn

Uha det er først nu, at jeg opdagede, at det ikke var hvid/blå men hvid/perlegrå columbia, som var på siden.
Hvilken side..? Hvorhenne? Ikke forstået.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #20 Dato: 30 Januar , 2011, 18:43 »
Hvordan vil i så forklare at der findes hvid perlegrå columbia sussex og isabel brahma? Her er det jo igen det sorte der er påvirket?

Fyren på billedet er åbenbart ikke klar over at han ikke findes :D

Men ja, hønsene vil være MEGET lyse
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #21 Dato: 31 Januar , 2011, 10:44 »
@ Magnus
det var den side Jørn havde linket til www.greenfirefarms.com. Her vises nemlig coronation sussex, som Johanne også omtaler. Jeg troede imidlertid i første omgang, at det var hvid-blå columbiafarvede sussex, men opdagede senere, at det var hvid-perlegrå columbia i stedet.

Lene og dig har imidlertid nok også ret i, at gul-perlegrå ikke rigtig kan lade sig gøre, da den gule farve vil blive afbleget, som det også ses af Johannes billede. Så vil man have den rigtige gule grundfarve, så må man jo nok holde sig til gul-blå (som også alt andet lige vil være meget nemmere at fremstille). Og så må jeg jo lige tænke videre over, hvorfra den blå farve til gul-blå sussex skal hentes.

@ Alfred
Ja ja, du kan jo høre, at der kommer til at gå minimum 3 generationer inden farven mv. er på plads, og så skal der vel også lige være styr på typen. Nu har jeg jo ikke helt så meget plads som dig  ;D. Opskriften må dog være ca. den samme for guld-blåplettet spidstoppet appenzeller eller guld-blåbåndet sebrigt. Så har dig og børnene også noget at gå i gang med  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #22 Dato: 31 Januar , 2011, 11:20 »
"Grundfarven" er jo normalt rød/sort - så det kan godt lave sig gøre med perlegrå - det røde bliver gult og det sorte bliver blåt - sådan er det ihvertfald ved mine små skæghøns !

De avler rent, men der er en tilbøjelighed til at de bliver lysere for hver generation, så en gang imellem må man tilbage, og have lidt mere farve lagt på !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #23 Dato: 31 Januar , 2011, 19:36 »
Ja, man kunne gå ud fra den røde Sussex, men det er usandsynligt, at man ville ende med en farve som hos den gule. Snarere en slags citron-gul eller noget i den dur.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #24 Dato: 31 Januar , 2011, 20:38 »
Det var selvfølgelig en mulighed for at få nogle "gul-blå" columbia, som avler rent. Spørgsmålet er selvfølgelig som Magnus siger, hvordan ser en den røde farve ud, når den afbleges af genet for perlegrå. Umiddelbart vil jeg jo gætte på, at billederne af dine skæghøns ikke viser dyr som er røde men derimod guld-grundfarve.

på chicken-calculater bliver resultatet af at give en rød-sort columbia høne genet for perlegrå kaldt "lavender patterned buff columbian", så måske kan det lade sig gøre at lave "gul-blå" columbia, som avler rent.

Nogen som har erfaringer med røde dyr (bærere af Mh/Mh) og genet for perlegrå  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #25 Dato: 31 Januar , 2011, 22:51 »
Jørn hvor kommer citrongul fra? :)


Altså man kan jo sagtens lave en gul perlegrå, sussex eller anden farve, men om resultatet ville være besværet værd? :) :)

Det var måske en god ide at prøve med rød og perlegrå i stedet for. Det er ret simpelt i teorien ;).
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #26 Dato: 01 Februar , 2011, 08:02 »
Til KVB

Hvis du mener guld-farve i modsætning til sølv-farve, så har du ret - men det gælder nu nok også den røde Sussex.

Udgangspunktet her var den den rød/sorte vagteltegning.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #27 Dato: 01 Februar , 2011, 08:27 »
@Bent

Det jeg egentligt spurgte til var, om udgangspunktet i dine vagtelfarvede skæghøns er guld eller rød grundfarve, altså om de mh/mh eller Mh/Mh for det locus, som er bestemmende for, om grundfarven er guld eller rød. Mit gæt er, at de har guld grundfarve, da jeg synes at din vagtelfarved hane ser lysere ud en fx rød sussex eller RIR.

søgte lidt rundt på nettet i går for at se, om jeg kunne finde ud af lidt mere vedr. kombinationen af rød og perlegrå, og fandt en bog som hedder "Genetics of Chicken Colours" skrevet af SIGRID VAN DORT og DAVID HANCOX. Er der nogen der kender til denne bog - den virkede ret interessant men også ret dyr som følge af de mange farvefotos, som findes i bogen.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #28 Dato: 01 Februar , 2011, 08:51 »
Ingen af delene (så vidt jeg ved !), de er skruet sådan sammen:

 e+/e+
 s/s
 Ig/Ig
 Co/Co
 Mo/Mo
 Lav/Lav
 bl/bl
 rb/rb
 i/ i
 
med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #29 Dato: 01 Februar , 2011, 09:42 »
@ Bent

mon ikke det du kalder rb/rb er det jeg kalder mh/mh, så passer det nemlig med at dine skæghøns er guld-sort vagtelfarvede, hvilket giver den meget lyse gule grundfarve, når perlegrå sættes ind over.

Han er ellers en flot lille fyr, ham den lyse hane  ;). Hvis vi er enige om farverne, så kaldes den for "lavender patterned isabel quail" på chicken calculator.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)