Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvad syntes i om mine kyllinger  (Læst 6659 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
hvad syntes i om mine kyllinger
« Dato: 11 August , 2013, 23:05 »
2 af mine italiener kyllinger :) en kok og en høne :) hvad syntes i :) skal jeg lægge et par rakker fliser eller kan ræven ikke grave sig under det jeg har hver sten vejer nok 20 kg
ny i hønse faget :)

Offline martin s j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #1 Dato: 11 August , 2013, 23:15 »
Hvis du har fliser nok så læg en række til for en sikkerheds skyld og der ved stolpen  /o




1.7.4moskus ænder 
0.0.10 danske land gæs
2.1. 1 vildtfarvede landænder 
0.0.1grå gæs
0.3 brahma hvid sort colombia
1.0 brahma  Hvid blå colombia 
1.3 R.I.R
1.3 fodbefjerede dværge i gul sort porcelænsfarvede 
1.2 fodbefjerede dværge i perlegrå med skæg 
0.1 dværg hollænder 
1.0.2 MEDK
2.3 blandninger 
0.1 lys sussex
0.1 hvid italiener 
1.3 brun italiener 
0.2 guld blå randet wyandotter 
0.2 tværstribede wyandotter
1.2 tværstribede plymo
0.1 isa brown 

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #2 Dato: 11 August , 2013, 23:22 »
har os lidt tænkt på det :) især her efter i aftes hvor jeg lige var over i vores læ bælt for at hente 2 stammer som jeg vil ha lavet så de kan flyve op på :) for da jeg kom der over var der 4 ræve der sad og holdte øje med mig :)hehe men da det er landræve løb de væk .
ny i hønse faget :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #3 Dato: 11 August , 2013, 23:30 »
Af billedet ser det ud som om du har stenblokke også på ydersiden af hegnet. Er det korrekt?

Hvis jeg har set fejl, ville jeg foreslå at lægge blokkene på ydersiden af hegnet. Det er der rævene 'angriber'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #4 Dato: 11 August , 2013, 23:35 »
Det er vist ikke helt Italienere, for de mangler de gule ben.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #5 Dato: 11 August , 2013, 23:40 »
det er rigtig nok der er os fliser på ydersiden :) men vil gerne beholde en rakke på inder siden ad hønsene godt kan li og gå på dem :) men tror jeg lægger en rakke mere på yder siden i morgen :) men da jeg har 3 haner tror i det er bedst at slagte 2 eller er det en god ide og ha 2 i flokken så den ene ikke bliver doven ? eller er det en dum ide
ny i hønse faget :)

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #6 Dato: 11 August , 2013, 23:42 »
er det ikke italienere hvad er det så :) ? fik ellers afvide at de er det
ny i hønse faget :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #7 Dato: 11 August , 2013, 23:46 »
Tja det er jo så lige det, hvad de så er for nogle, ægte Italienere er de ikke, måske ingengang Italiener krydsninger, for genet for gule ben er vist nok dominant.

Måske noget krydsning med evt. med Danske Landhøns. Prøv at lægge billeder ind af dem alle.
Billeder hvor de står, så man kan se kropsformen tydeligt.

En hane af let race kan sagtens klare 10-12 høner.
« Senest Redigeret: 11 August , 2013, 23:53 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #8 Dato: 11 August , 2013, 23:49 »
Race(renhed) overlader jeg til Lene. Det er hende der er uddannet dommer.  ;D

Antallet af haner afhænger i høj grad af størrelsen af flokken. Har du 5 høner eller mindre skal du ikke have mere end én hane, da hønerne ellers kommer til at lide overlast.
Mvh
Erik Andersen

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #9 Dato: 11 August , 2013, 23:59 »
okay vil lige prøve og tage et billede af dem hvor alle er samlet og står op :) imorgen :)
men er de der danske landhøns ikke dem folk siger der kan flyve over høje indhegninger ?? mit er 2.10 højt men der ikke net over da det ikke er muligt da de går mellen 2 stalde :)
ny i hønse faget :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #10 Dato: 12 August , 2013, 00:04 »
Alle lette racer flyver nu ganske udmærket. Det være sig både Danske Landhøns og Italienere. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #11 Dato: 12 August , 2013, 00:10 »
Det er ikke ægte Italienere, men højst krydsninger imellem dem og så en anden race. Kan forstille mig at den ene part har været gul eller gul sort-columbia udfra hanens farve, men også lidt hønens da den ligner de farvekryds vi havde af Dværg Wyandotter i Guld sortbåndede og Gul sort-columbia.
Lene nævner de grå ben, men synes også de er lidt korte af krop og lidt små hoveddele af at det er Italienere. Ved godt at kyllinger ikke har de store hoveddele, men de Italienerkyllinger jeg har set har mere end det. Gul kan være dominant i løbsfarve, men er det ofte ikke og derfor kan der godt være Italiener i dem. De hvide øreskiver burde nok også være mere tydelige hvis den har dem.

Italienere hører ofte til de lidt sky racer, men selv de kan med tid og rigtig tilvending blive tamme. Italieneren er en let race der godt kan flyve over et 2 meter højt hegn og derfor overdækker man tit deres løbegårde. De er gode æglæggere, men kan ikke skrukke hvis man håber på dette(der findes selvfølelig undtagelser).
Italienerhaner enes ofte ikke så godt når de først er blevet fuldvoksne og derfor bør man kun holde en per hønsegård for at der ikke skal blive balade. En Italienerhane bør mindst kunne tage 10-12 høner og derover har man også set. Så det burde vel være nok i en enkelt flok.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #12 Dato: 12 August , 2013, 00:11 »
men er de der danske landhøns ikke dem folk siger der kan flyve over høje indhegninger ?? mit er 2.10 højt men der ikke net over da det ikke er muligt da de går mellen 2 stalde :)

Rolig nu. Jeg har både lette og tunge. Mit hegn/mur er ca 1,10 m og ingen smutter over. Hvorfor skulle de i grunden, så længe de har hvad de har behov for indenfor hegn/mur?

Så dine 2,1 m er ALT rigeligt.
Mvh
Erik Andersen

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #13 Dato: 12 August , 2013, 00:14 »
hehe okay :) men kom lige i tanke om jeg har da enlig et billede af en af kyllingerne da de var få dage gamle vil du kunne  kende racen ved at se den :)?
ny i hønse faget :)

Offline aakande

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
Sv: hvad syntes i om mine kyllinger
« Svar #14 Dato: 12 August , 2013, 00:16 »
det sjovt 2 af hanerne er lyse som den på billedet men den 3 er helt mørkebrun og med nogle andre farver i os
ny i hønse faget :)