Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: OBS. Fra 2008 Lav risiko for fugleinfluenza risikiniveauet sænkes  (Læst 19900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Lav risiko for fugleinfluenza
Fødevarestyrelsen sænker fra og med lørdag den 2. februar risikoniveauet for fugleinfluenza fra "middel" til "lavt". Det betyder, at ejere af fjerkræ bl.a. kan fjerne overdækningen af deres dyr.

læs mere her http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/lavrisikoai.htm

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: OBS. Fra 2008 Lav risiko for fugleinfluenza risikiniveauet sænkes
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2008, 12:26 »
Dejlig nyhed der lige tikkede ind i min mailboks :)

Ved lavt risikoniveau gælder følgende regler for ejere af fugle og fjerkræ:

Fjerkræ og andre fugle i fangenskab kan gå ude under åben himmel, men skal fodres og vandes indendørs eller under fast tag. Det sikrer, at vilde fugle ikke kommer i kontakt med foder og vand beregnet til fjerkræ og fugle i besætninger. Fodring med friskt grønt må gerne foregå under åben himmel.
Ænder og gæs skal holdes adskilt fra andet fjerkræ og andre fugle i fangenskab.
Fjerkræ og fugle må ikke få vand fra søer, åer eller opsamlet regnvand.
Bassiner til fugle og fjerkræ skal være afskærmet, så vilde fugle ikke kan få adgang til dem.
Gæs og ænder må ikke tilføres samlinger, dyrskuer, udstillinger mv., hvor der er andet fjerkræ og andre fugle i fangenskab. Fødevareregionen kan dog give tilladelse efter en konkret risikovurdering.


træder i kraft fra i morgen
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2008, 12:28 Fra Helen Ørndorf »

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: OBS. Fra 2008 Lav risiko for fugleinfluenza risikiniveauet sænkes
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2008, 16:19 »
Herligt herligt, så kan hønsene igen komme ud og skrabe, når vejret tillader det.
Lad os så håbe, at de har lært lidt, og ikke springer på det nemmeste for dem, bare at hæve risiko niveauet, for at de har deres på det tørre, så kan de jo altid sige, se vi har jo da gjoprt noget.  :o
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Lav risiko for fugleinfluenza
Fødevarestyrelsen sænker fra og med lørdag den 2. februar risikoniveauet for fugleinfluenza fra "middel" til "lavt". Det betyder, at ejere af fjerkræ bl.a. kan fjerne overdækningen af deres dyr.

læs mere her http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/lavrisikoai.htm

Dette indlæg må være fra sidst der var et udbrud. Kan nogle huske hvor længe der gik fra udbruddet startede og til det ophævedes og måske især hvor lang tid der gik mellem sidste fundne fjerkræ med smitten og til FVST ophævede restriktionerne ?? 

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Jeg kan ikke huske detaljer.

Men jeg kan sagtens huske tilbage til 05/06 hvor der var endnu mere "hysteri" omkring fugleinfluenzaen, og hvor der døde mennesker af den. Og ikke mindst at nogle kloge forskere prækede dommedag om starten på en ny spansk syge, som ville tage livet af os alle.
Og alt fjerkræ dermed skulle være lukket helt inde under fast tag.

Det var den gang at loven angående at svømmefugle ikke må gå sammen med hønsefugle blev lavet, da svømmefuglene den gang var de store syndere, da de kan være raske smittebærere.
Svømmefugle og hønsefugle måtte næsten ingen gang være på samme matrikel. Og det bevirkede at vi i nogle år ikke kunne holde udstillinger uden at svømmefugle skulle være et helt andet sted end i hallen med hønsefuglene. Siden blev det lempet til at de godt måtte være under samme tag, MEN at de skulle stå et rum for sig selv, og hvor der i døren indtil stod et kar med desinfektion, som man skulle jokke igennem.

Senere blev der indført at fjerkræ skulle være lukket inde under fast tag i to måneder om efteråret og to måneder om foråret, hvor det var trækfugleperioder.

OG DESVÆRRE skete der kun det at en del opdrættere blev kede af at skulle byde deres dyr dette, så der blev slagtet rigtigt godt ud af især de store racer høns og ikke mindst af mange svømmefugle og kalkuner forsvandt også, og det tager år at komme op igen.

Og det er sgu trist når det er racefjerkræ som forsvinder, for der er i forvejen ikke for meget af det. :(
Der har industrien det meget nemmere, for der bliver altid sprøjtet millionvis af diverse hybrider ud hvert år.
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2017, 09:22 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Ej hvor dejligt ! ;D Det er da sørme også på tide !

(og ellers, helt enig med dig Lene - men gider ikke lige skælde ud når der nu er kommet sådan en god nyhed! Nu vil jeg bare glæde mig til den 2/2! - så tager vi skæld ud'en en anden dag, hvor det hele er gråt og trist!  :o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Øh, skal man ikke lige gøre opmærksom på at trådens første indlæg er fra 2008?

Jeg blev superglad da jeg læste det, også over at Helen Ø igen var aktiv, men det er jo desværre "gamle nyheder".
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
 Jeg tænkte også først YES, men så kom jeg til at se årstallet, håber det snart bliver gældende for i år.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Ej!! Øøøøvvvv /d :'(
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Jeg har lige lavet overskriften om,  så ikke flere bliver skuffet /forvirret
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: OBS. Fra 2008 Lav risiko for fugleinfluenza risikiniveauet sænkes
« Svar #10 Dato: 23 Januar , 2017, 15:24 »
 /o Tak Finn. Effektiv som altid  ;)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!