Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 199864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #30 Dato: 02 April , 2009, 19:41 »

Prøv at gå ind på min hjemmeside http://www.sitecenter.dk/vagtler: under Kinesiske Dværgvagtler.


Jeg var nær aldrig kommet ud af din hjemmeside igen, Bjarne, den er så interessant.  Havde ingen idé om, at der er så mange slags vagtler - og at de er så fine.  Min favorit er den californiske topvagtel.  Hvor stor er den?  Det er ikke en dværgvagtel, vel?
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #31 Dato: 02 April , 2009, 22:13 »
Når en gang i nær fremtid jeg bliver helt færdig med at opdatere hjemmesiden skulle den gerne blive lidt mere spændende med flere nærbilleder af fjerdragt tegning og beskrivelse af diverse vagtelarter.

De få vagtlelarter jeg holde er kun en lille del af de ca. 40-50 arter og farver der kendes mere eller mindre i fangenskab.
Når de der lever i naturen tages med er det væsentlig flere arter det drejer sig om.

Den Californiske topvagtel er på størrelse med en mellemting mellem en lille dværghøne og en solsort. Det er en noget flyvsk vagtel der har behov for en voliere der er mindst 2 meter høj og en masse grene oppe i volieren da den opholder sig mest her. Den er ikke egnet til hold sammen med småfugle da den ofte rager redene ned. Det er kun tilrådelig at holde denne art sammen med lidt større fugle der bruger redekasser.
Normal ruger de udemærket selv og passer kyllingerne udemærket.
De fleste af de andre arter går i bunden om dagen og sover på pind om natten. Nogle flyver aldrig op på pind.

Vagtler er altid spændende at have med at gøre.
Der hvor de største udfordringer er når der kommer kyllinger der hos mange arter er lidt sarte hvis de ikke fodres rigtig.
Det er slet ikke det samme at opdrætte vagelkyllinger som hønsekyllinger.
Arter som Franske og Japanske og Kinesiske dværgvagtler er nogle af de letteste og gode begynder vagtel som det fremgår af listen jeg tidligere har lavet her i forumet.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #32 Dato: 03 April , 2009, 15:49 »
Tak for svar  :)

Det lyder ikke nemt at holde vagtler, men altså spændende.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #33 Dato: 03 April , 2009, 20:57 »
Det der er det gode ved vagtler er at man kan vælge efter sværhedsgrad, da der er både de lette og meget svære.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #34 Dato: 14 April , 2009, 21:30 »
Det lyder smadder hyggeligt med de vagtler i drivhuset, men hvad når det bliver vinter?
Kan man have dem gående sammen med hønsene, eller skal de så også have deres egen gård/hus?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #35 Dato: 14 April , 2009, 21:32 »
Så vidt jeg har forstået kan f.eks. Bob White vagtler gå i drivhuset hele året.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #36 Dato: 14 April , 2009, 23:13 »
Vagtler har ingen problemmer med lave temprature. det de har lidt problemer med er meget fugtigt vejr. det aler værste er hvis der bliver pløret i bunden, dette tåler de ikke.
Mange har spurgt om de kan gå sammen med høns.
For det første vil hønsene hakke vagtlerne og for det andet er vagtlerne følsome overfor de sygdomme høns kan bære. Samtidig er det svært at tilgodese vagtlernes foderbehov da hønsene ofte æder foderet fra vagtlerne. Ægene fra vagtlerne vil hønsene også æde, så vagtler sammen med høns er ikke nogen god ide.
Vagtler i drivhus fungere normalt rigtig godt, da der i sommer perioden selv om der bliver brugt en del vand til planterne ofte bliver meget varmt om dagen, samt at der om vinteren når der ikke er planter i drivhuset ofte er meget tørt. Samtidig undgår man skade insekter da vagtlerne æder alt levende kravl i drivhuset.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #37 Dato: 16 April , 2009, 23:22 »
Så er der lagt en snes billeder af forslkellige vagtlarter og faver ind i Galleriet under vagtler, håber at i må få fornøjelse af billederne. Der vil kommer flere til med tiden.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #38 Dato: 17 April , 2009, 06:04 »
Det er kanon.... nogle arter der egner sig bedre end andre?
Og kan man have døren stående åben om sommeren, altså finder de selv ind som høns, eller skal man lave sådan en lille barriere foran døren så de ikke kan komme ud.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #39 Dato: 17 April , 2009, 06:11 »

Og kan man have døren stående åben om sommeren, altså finder de selv ind som høns, eller skal man lave sådan en lille barriere foran døren så de ikke kan komme ud.

Der skal net for både dør og vinduer (der kan åbnes), vagtler finder ikke selv tilbage...
Læs evt tråden fra start   :)
« Senest Redigeret: 27 April , 2009, 19:46 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #40 Dato: 27 April , 2009, 12:47 »
Nu er jeg jo blevet omend mere tændt på ideén med vagtler. Faktisk har jeg nogle tilgode hos en veninde der i fødselsdagsgave forærede mig et brev med lovning på vagtler når jeg og mit drivhus var klart.

Nu går jeg ude i mit drivhus og pusler.... Vagtlerne vil kunne smutte under for det slutter ikke total tæt til jorden alle steder.
Og ræven, den satan  <B, vil vel kunne grave sig ind.

Derfor lyder mit spørgsmål, er det nok at ligge nogle store sten fks. terrasse/kant sten på ydersiden af drivhuset eller skal der graves volierenet ned ? <R

Kan vagtler ikke få det for varmt i drivhuset ?

Håber at nogle kloge bjarner *e øhhh... jeg mener hoveder kan svare  *k

MVH Lene, <A der som sædvanligt føler sig bagud i drivhuset

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #41 Dato: 27 April , 2009, 12:55 »
Man behøver ikke net for vinduerne, da vagtlerne vender sig til at der er glas for. Det er ikke nok at lave en bariere et stykke op for døren. Der skal være helt lukket, med tråd eller glas. Vagtler finder ikke selv ind hvis de først kommer ud. de vil tage på eventyr i et større område og kan være svære at finde igen.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #42 Dato: 01 Juni , 2009, 12:10 »
Så blev der lige lavet en løsning med døren til drivhuset. I skal lige forstille jer, at træværket bliver malet i en grålig farve, der måske matcher aluminium lidt bedre.
Den er ret simpel, for oven sidder den imellem to aluminiumprofiler, forneden støder den ind mod en profil og bliver lige for en sikkerheds skyld holdt inde af en herregårdssten, som vist nok slet ikke er nødvendig.
Maskerne er ca 10 x 10 mm, og skulle der måske en gang komme kyllinger, regner jeg med at sætte en plade i de nederste ca 20 cm.
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2009, 13:28 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #43 Dato: 01 Juni , 2009, 12:54 »
Det ser rigtig godt ud, og giver en del luft til dine søde vagtler, men du har jo også et stort drivhus, hvor imod mit er lille jeg kan desværre ikke have sådan en skydedør *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #44 Dato: 01 Juni , 2009, 13:05 »
Det er en flot løsning, Marianne.  Har du selv ....?  Eller har gutterne været ind over?  :D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk