Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg har Dorking  (Læst 76041 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #30 Dato: 03 April , 2010, 16:19 »
 /oSå ser det mere positivt ud med mine Dorking /o

Æggene blev først sendt onsdag fra England. De kom i dag med eksprespost.
Jeg fik 24 styk. ;) De var en hel del beskidt, men vi må håbe at det går. Mon ikke?

Nu skal æggene hvile indtil i morgen. Derefter bliver de sat i rugemaskine i morgen aften, når mine Maraner er færdigudrugede.
Kan se at det er hårdt for æggene og blive transporteret. Ud af 30 æg, var det (mindst) 15 der ikke var befrugtet. Indtilvidere er det klækket 4 på 21. dagen.

Mere information følger senere.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #31 Dato: 03 April , 2010, 16:30 »
Det var da en god nyhed, Thomas  ;D
I øvrigt tror jeg, det er transporten snarere end nogle dage mere eller mindre, der er det største problem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #32 Dato: 03 April , 2010, 16:50 »
Hvor er det altså spændende at læse om!

Jeg synes det er vildt fascinerende, at I bare lige bestiller æg i udlandet med posten! Måske er det en ide, man kunne overveje?

Held og lykke både til dig, Thomas og til dig, Gunni - med de lavendelfarvede!


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #33 Dato: 03 April , 2010, 17:04 »
Det er heller ikke så svært, Susanne, du kan få importtilladelsen hos fødevarestyrelsen (gratis), og så skal æggene komme fra kontrollerede besætninger, dvs. der er nogle papirer, der skal udfyldes af den stedlige dyrlæge.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #34 Dato: 03 April , 2010, 17:07 »
Hej Susanne.

Vil bare fortælle, at det er ikke "så bare...."

Papirer, papirer og papirer. Det er heller ikke helt gratis. Mine Maraner, vil blive rimelig dyre ;D

Det er dog vigtig, at vi får noget nyt blod til de racer, som har det lidt svært i Danmark. Dertil hører jo Dorking og Maran.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Susanne

  • Gæst
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #35 Dato: 03 April , 2010, 17:54 »
Nej, jeg kan faktisk godt regne ud, at det ikke er "bare lige"  :D

Alene det at finde en opdrætter, der både er registreret/godkendt og som samtidig vil pakke/sende æggene er vel i sig selv et detektivarbejde.

Jeg tror jeg vil prøve om jeg kan finde nogle maranæg i Belgien (det er vist der, der er flest) (og så snakker de vel engelsk - det gør de altså ikke ret gerne i Frankrig)

Jeg har stor respekt for jeres (alle tre: Marianne, Gunni og dig, Thomas) tiltag og følger med som fast læser  /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #36 Dato: 03 April , 2010, 21:34 »
@"Psycho"

De fleste mennesker lader sig hurtigt rive med og vil gerne en hel masse - men når det så kommer til handling og der skal laves noget "benarbejde" så falder de fra som fluer - desværre.
Hvis det så viser sig at være "besværligt" eller bare lyder besværligt, så er det næsten umuligt at få dem i sving, og modgang vil der desværre altid komme - for det er rigtigt svært at avle "rigtige" høns. Især de store og de sjældne racer.

Jeg har i min tid, som opdrætter, prøvet at hjælpe mange igang med avl af Jersey Kæmper - men det har desværre ikke lykkedes at få gang i nogen som vil avle dem seriøst og udstille.

Og dog så er der pt. en som jeg hjælper, og som virker dejlig seriøs ....... Dejligt  /o

Men det er et spændende projekt du har gang i og du virker som om du virkelig er seriøs. Så jeg glæder mig bare til at se dem på LU....... i deres fordums tid rigtige størrelse.

Held og lykke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #37 Dato: 03 April , 2010, 21:45 »
Tak Lene.

Jeg er fast overbevist om at det her skal lykkes. Når du siger LU, så er det tidligst 2011 eller 2012.
Det er jo en langsom voksende race, så det vi får købt ind i år, vil ikke nå en rigtig størrelse.

Det vil dog være brug, for hjælp af dygtig folk undervejs, der kan hjælpe mig og bedømme hvad det skal avles videre på.

At folk falder fra som fluer gør mig ikke noget længere. Bedre de falder fra nu. Er sikker på at vi skal kunne lave et seriøst avlssamarbejde nogle få opdrætter imellem.

Tak for din støtte.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #38 Dato: 05 April , 2010, 00:24 »
hej thomas det er dejlig at høre med ægene håber du får held med dem har været ude og låne en standart og ja så så det ikke så galt ud men kokken når ikke op på de 6.5 så det er jo nok et af de stæder der må sættes ind så hvad tid får du næste potion æg eller var det kun en engangs eventyr

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #39 Dato: 05 April , 2010, 00:29 »
Jeg regner med og få næste sending æg, til den 1. maj.

Det er lige størrelsen, der er problemet med de Danske Dorking. Dorking er meget følsom over for indavl. Indavl mindsker størrelsen næsten omgående. Hvordan de Danske Dorking ellers er i udseendet, kan jeg ikke udtale mig om.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #40 Dato: 05 April , 2010, 00:53 »
de 8 jeg har i haven ser ud som dem du har billeder af fra england men ellers sunes jeg de følder standarten godt hvis jeg ikke putter dem på vægten har selv puslet med tanken om at tage æg hjem  men der er lige lidt besvær med språget og der neste jeg frygter er prisen men der er du jo lige et skridt vider

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #41 Dato: 09 April , 2010, 22:09 »
Jeg har her til aften haft besøg af en anden Dorkingavler fra Lemvig..Han kom egentligt for at hente nogle små Dorking hanekyllinger men det endte med noget helt andet..Han har en kæmpestor Dorking hane, måske en over de 5 kg, hanen er 3 år gammel men stadig frisk. Vi aftalte at han skulle fragte hans hane over i min hønsegård med de 6 dorkingdamer og så skal vi se om der ku blive lidt størrelse på de kyllinger der evt. vil komme ud af det..Det glæder jeg mig til hvis det kan lade sig gøre..han mente også hans hane var flottere i aftegningerne og med en pænere hale, så det bliver da spændende..

En anden ting han fortalte var, at han har en 12 år gammel dorking høne, som stadig levere æg, det var dog helt fantastisk,,så hvis vi passer på vores dorking kan de blive meget gamle..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #42 Dato: 09 April , 2010, 23:04 »
Hvis ellers den  gamle hønes æg er befrugtet, ville det da være oplagt at ruge nogle ud. Den alder er da imponerende og en ønskværdig egenskab at bringe videre. Den må jo være sund og stærk - og så stadig i æglægning  /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #43 Dato: 09 April , 2010, 23:08 »
Hej Rikke.
Fandt du ud af hvor hans Dorking stammer fra. Det er jo ikke mindst vigtig.
Det er også rigtig fint, at du kan få en blodsfornyelse på dine der hjemme.

Nu ikke for og skuffe dig, men størrelsen kommer fra hønen. Farve og tegning fra hanen.
I alle tilfælde, vil du få en "boost" af at du får nyt blod ind i din indavlede stamme. Det giver også et større afkom.

Tillykke med det Rikke /o
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Jeg har Dorking
« Svar #44 Dato: 09 April , 2010, 23:10 »
Hvis ellers den  gamle hønes æg er befrugtet, ville det da være oplagt at ruge nogle ud. Den alder er da imponerende og en ønskværdig egenskab at bringe videre. Den må jo være sund og stærk - og så stadig i æglægning  /o.

Enig!
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)