Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: høns og ungkatte  (Læst 2670 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Valentin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
høns og ungkatte
« Dato: 17 Oktober , 2012, 20:12 »
Jeg har 5 høns der går frit i haven, når vi er hjemme.Nu har vi så fået 2 katte på 5 mdr som elsker at jage alt der bevæger sig, og det gør at hønsene ikke får fred til deres søgen og skraben. Jeg forsøger at gå imellem og holde kattene fra hønsene, men de er jo snu og det er jo også deres jageinstinkt. Det ender med at kattene er ude om formiddagen og hønsene er ude om eftermiddagen og det holder jo ikke i længden. Er der nogen der har nogen erfaringer med det?
Valentin
4 dværg New hampshire
2 katte

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: høns og ungkatte
« Svar #1 Dato: 17 Oktober , 2012, 20:16 »
Hvis dine høns er store, så er det bare ud med kattene, så de kan forsøge sig hos en høne, der bliver sur af at blive jagtet, det har katten slet ikke selvtillid til endnu.
Og hvis du lukker dem på ledsaget udgang, og gør dem opmærksom på at du bestemt ikke synes de skal jage høns, så lære de det.
Især hvis en af hønerne uddeler et hak.

Hvis det er små dværge, hønsene altså, ja så må du igen ud og skælde ud, så de kan lære at det er dine fjer
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: høns og ungkatte
« Svar #2 Dato: 17 Oktober , 2012, 20:30 »
Nu er det jo ikke årstiden, men en skruk med kyllinger kan få selv den mest ivrige kat/hund til at ændre planer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: høns og ungkatte
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2012, 20:32 »
Mine stor høns og også mellemstore til større dværghøns skal nok selv sætte kattene på plads.
Men feks bantam der er på størrelse med solsorte tør jeg ikke lade være læremestre. Så der får kattene skæld ud.
Med venlig hilsen Søs

Offline Valentin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: høns og ungkatte
« Svar #4 Dato: 17 Oktober , 2012, 20:40 »
Tak for jeres svar. Jeg havde forventet at min hane ville sætte kattene på plads med et hak, men den er så sød at den hellere flytter sig. Jeg håber at de lyse sussex vil gøre noget, da de er lidt skrappere. men jeg må træne dem lidt mere.
Valentin
4 dværg New hampshire
2 katte

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: høns og ungkatte
« Svar #5 Dato: 17 Oktober , 2012, 20:43 »
Har sjældent oplevet sammenstød ...kattene drejer gerne af i sidste øjeblik ..totale skinangreb *gg*
Med venlig hilsen Søs

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: høns og ungkatte
« Svar #6 Dato: 17 Oktober , 2012, 20:47 »
Vores gamle hane bankede naboens kat så meget at den ikke siden har vist sig i vores have. Hvis du er i haven sammen med dyrene kan du evt strinte på kattene med en vandpistol. Det kan de som regel ikke li, og det skader dem ikke
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk