Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pindsvinene sover...  (Læst 61837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Pindsvinene sover...
« Dato: 30 Oktober , 2011, 07:32 »

..men det er ikke dem alle, som har valgt et helt ugenert vinteri :-\

Jeg har rigtig mange pindsvin i min have, som vi har utrolig megen glæde af at følge om sommeren..og ikke mindst deres små pindgrislinger. De har formodentlig alle fundet sig et rigtig godt og trygt sted at sove vintersøvn nu, men her til morgen da jeg rydder op i hønsenes legeplads på terassen foran vores stue, opdagede jeg èt af dem, som har gravet sig ned i en halm plads, som hønsene hygger sig i, når det blæser og rusker fra nord.

Mit spørgsmål er nu: kan jeg flytte den lille fætter? evt. til et lille pindsvinehus med halm og hygge...bare 3-4 m væk fra, hvor den har lagt sig nu?   Jeg vil jo gerne skynde mig at gøre noget nu, hvor det ikke er blevet så koldt endnu.

Måske er det ham her:

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2011, 07:33 »
Prøv at ringe til foreningen Pindsvinevennerne (de har en hjemmeside). Der er så vidt jeg ved døgnvagt på ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2011, 07:37 »
Nårh hvor sødt.  :)

Helle jeg ville ringe til dem her:   NÆRUM VILDTPLEJESTATION  45 80 11 49

De ved rigtig meget om pindsvin.
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2011, 08:07 »
- det kan også være at den ikke er helt tung nok til at gå i vinterhi endnu. Så skal den ind og fedes op vinteren over. Men spørg nogle af eksperterne....
Bare det var mig, der havde pindsvin *p.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #4 Dato: 30 Oktober , 2011, 08:17 »
Vores pindsvin sover ikke endnu. Men det er jo heller ikke så koldt.
Mvh Marianne

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #5 Dato: 30 Oktober , 2011, 08:30 »
Tak skal I have allesammen. Jeg vil ringe efter råd om nogle timer, når folk har fået øjne..det er jo ikke så akut.

Jeg er også lidt i tvivl, om pindsvinene er gået i vinterhi endnu. Jeg har ikke oplevet så heftig aktivitet i haven om natten i længere tid, men ting og sager er stadig blevet flyttet rundt og glemte godbidder forsvinder også. Desuden mener jeg ikke, at pindfyren lå i halmsengen for to dage siden.

@Kirsten- tak for henvisning til den dejlige hjemmeside...mærkeligt at jeg ikke har tænkt på at finde den selv, når jeg nu er så heldig at have så mange pindsvin. Jeg meldte mig straks ind. Desuden kan man jo finde utrolige mange gode råd på hjemmesiden.

@ Marianne Enevoldsen - jeg havde selv Nærum plejestation i tankerne..den ligger dejlig tæt på, dog tror jeg ikke, at min gris skal i pleje..det klarer vi fint her...men jeg prøver at høre hos dem. Jeg kender dem jo...har set dem i fjernsynet ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #6 Dato: 30 Oktober , 2011, 09:00 »
Helle, du skal såmænd ikke holde dig tilbage pga tidspunktet. Begge steder er befolket med nørder (ligesom os fjerkræfolk ;D) og de hjælper gerne uanset tidspunkt. Det kan hurtigt blive så koldt at den lille fyr forsvinder i hi - og er umulig at finde. Vi har fået hjælp to gange, hvor vi fandt pindsvin på græsplænen i fuldt dagslys "for sent" på året. De viste sig desværre begge at være forgiftede (sandsynligvis den "giftfri" sneglegift, fik vi at vide) så de klarede den ikke. Til gengæld havde naboen kørt en pindsvinemor over som havde unger i vores kompostbunke (det vidste vores hund). Så vi satte ind med hyppige tilsyn: ingen mor - og ungerne blev indleveret til opflaskning. DE overlevede men blev sat ud på fredet område. Her har vi desværre for meget landbrug :(.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #7 Dato: 02 November , 2011, 10:20 »
Helle - hvad fandt du ud af??? 

 :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #8 Dato: 02 November , 2011, 10:29 »
Vi er så heldige at have en ude i vores brændeskur. Pindsvin elsker at bo under europa paller hvor der er tørt og fyldt op med blade  /o

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #9 Dato: 02 November , 2011, 11:25 »
Ups - jeg blev vist så optaget af mit pindsvineforehavende efter gode råd herfra, så jeg helt har glemt at opdatere..skamme, skamme mig :-\

Jeg ringede søndag formiddag til Kirsten Fournais, som er stifter og formand for foreningen "Pindsvinevennen". Mage til entusiastisk og vidende ældre dame skal man lede længe efter. Hun står til rådighed døgnet rundt, og denne service bliver også brugt. Da jeg ringede havde hun været oppe hele natten, for at tage "pindsvinetelefonen" og passe pindsvin.
Jeg lærte rigtig mange ting af hende...og alt dette har resulteret i:

Jeg har bygget to pindsvinehjem efter anvisning af Pindsvinevennerne..med europapaller og kvas og halm og muld og..og..og...og...

Jeg er blevet medlem af foreningen "Pindsvinevennen"

derudover er jeg blevet bekræftet i, at min have er meget pindsvinevenlig...det er nok derfor, der allerede er en del ;) og jeg har fundet to fede hanpindsvin, som allerede er gået i vinterhi ..under hønsehuset, som kun er hævet knap 20 cm.

Pindsvinet under halmen i krogen flyttede jeg ud i et af de nye pindsvinehjem i søndags...det har jeg så gjort hver morgen siden...for det bliver ved med at gå tilbage og lægge sig på sin egen udvalgte plads ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #10 Dato: 02 November , 2011, 11:30 »
ihh dog, er det godt at flytte på den hvis den ikke vil, jeg mener bliver det ikke til sidst ffor koldt, og den bliver for tynd fordi den ikke går i hi til tiden ??
Jeg spørger af uvindehed og nysgerrighed, jeg elsker pinddyr
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #11 Dato: 02 November , 2011, 11:31 »
Ja, Kirsten Fournais er en fantastisk kvinde. Bare der var flere af hendes slags - men nogle stykker er der jo. Bl.a. den dyrlæge, der reparerer tilskadekomne pindsvin - gratis /o /o /o for foreningen.
Har du vejet den lille fyr, der stadig er sulten? Måske er han for lille til at gå i hi endnu?
 Og så er jeg GRØN, af misundelse. Bare vi havde pindsvin. Tror desværre ikke at der er flere på vores 1 1/2 tønde land nu. Rottegift under paller, som det bruges meget her, tager livet af pindsvin såvel som rotter >:(.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #12 Dato: 02 November , 2011, 11:33 »


Jeg ringede søndag formiddag til Kirsten Fournais, som er stifter og formand for foreningen "Pindsvinevennen". Mage til entusiastisk og vidende ældre dame skal man lede længe efter. Hun står til rådighed døgnet rundt, og denne service bliver også brugt. Da jeg ringede havde hun været oppe hele natten, for at tage "pindsvinetelefonen" og passe pindsvin.
Jeg lærte rigtig mange ting af hende...og alt dette har resulteret i:

Jeg har bygget to pindsvinehjem efter anvisning af Pindsvinevennerne..med europapaller og kvas og halm og muld og..og..og...og...

Jeg er blevet medlem af foreningen "Pindsvinevennen"

derudover er jeg blevet bekræftet i, at min have er meget pindsvinevenlig...det er nok derfor, der allerede er en del ;) og jeg har fundet to fede hanpindsvin, som allerede er gået i vinterhi ..under hønsehuset, som kun er hævet knap 20 cm.

Pindsvinet under halmen i krogen flyttede jeg ud i et af de nye pindsvinehjem i søndags...det har jeg så gjort hver morgen siden...for det bliver ved med at gå tilbage og lægge sig på sin egen udvalgte plads ;D

Håber pindgrisen til sidst vil lære hvor den skal sove...(lidt ligesom nogen høns også lige skal hjælpes)  :)
 /o /o /o Super Helle   - tak for update  :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #13 Dato: 02 November , 2011, 11:34 »
Er slet ikke misundelig  >:( ...nænæj, slet ikke, Øvbøv.... ::)

Vil også så gerne have pindsvin. Blade har jeg maser af  ::) men de bliver jo desværre nok skræmt væk af hundene og kattene....

Kunne det være en ide at sætte foder til den det nye sted? Ved selvfølgelig ikke om du allerede har gjort det ::)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #14 Dato: 02 November , 2011, 11:45 »
Kirsten Fournais fortalte, at der var rigtig mange hunner og unger, som ikke havde spist sig fede nok til at gå i hi endnu. Det skulle så være ok, hvis det ikke bliver koldere i vejret lige med det samme. Hun var bekymret for, om de ville nå det...men så tænker jeg, at betingelserne vel ikke er værre i år, end de plejer at være.

Jeg hjælper nu den lille med lidt ekstra foder, så den ikke skal lede selv...det har jeg nu gjort hele tiden, men fik at vide, at det bedste at give pindsvinene, hvis man skal fodre..er kattemad.

,,og til Ina...jeg holder øje med vejrudsigten, og hvis den lille de næste to nætter bliver ved med at insistere...jamen så får den lov til at sove på sit udvalgte sted. Lejet er klart..tørt og sikret mod vandpytte...når den så har lagt sig for alvor, får den et lille pindsvinehus over sig...selvfølgelig med åbning, men ikke så stor, at hønsene kan komme ind og forstyrre.

Min have er dyrens og fuglenes..så jeg må jo indrette mig efter dem..og lytte til, hvad de mener ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14