Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hævet og varmt ben  (Læst 3057 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janne111

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Hævet og varmt ben
« Dato: 17 August , 2014, 19:59 »
Håber nogen kan hjælpe... Vi har været væk henover weekenden, og ser nu, at min ene høne halter og dens ene ben er hævet og meget varmt (lige der, hvor fjerene begynder). Ellers virker den frisk.

Jeg ved ikke, hvad der er sket - måske er den fløjet ind i bursiden på vej ned fra pinden og fået en rift (kan dog ikke umiddelbart se noget)... Hønsene er blevet lukket ud fra morgenstunden, så de har gået ude hele dagen.

Jeg tænker, at den har brug for noget antibiotika. Kan dette fås ved blot at ringe til en dyrlæge? Og det kan jeg vel først gøre i morgen?

Den bekymrede

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hævet og varmt ben
« Svar #1 Dato: 17 August , 2014, 20:42 »
Hvis hønen har slået sig og måske fået en forstuvning eller forstrukket en sene eller muskel, så skal der ikke antibiotika til, men ro og hvile og ikke for meget hoppen op og ned af pind.

Et lederet led vil altid føles varmt og hævet. Når hønen er frisk og der ikke er noget brækket, så skal der tid og ro til - men selvfølgelig skal du holde godt øje med hende
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Janne111

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Hævet og varmt ben
« Svar #2 Dato: 17 August , 2014, 21:04 »
Tak for svar, Helle. Men uh, hvordan sikrer jeg mig, at hønen holder sig i ro?

Og jeg kan vel heller ikke være 100% sikker på, at der ikke har været en kat eller lign., der har bidt den i benet (uden at jeg dog umiddelbart kan se noget).

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hævet og varmt ben
« Svar #3 Dato: 17 August , 2014, 21:11 »
Du må have fat i hønen enten nu her i aften, hvor hun er gået til ro eller i morgen og så undersøge det ben grundigt. Er der et sår, så skal det som minimum vaskes og renses grundigt. Jeg håber ikke, at der er sår, for så kan varmen og hævelsen også være en infektion.

Ellers er der ikke så meget andet at gøre, end at sige til hende, at hun ikke må hoppe rundt - he he og det kan man så ikke, men så må du lave lidt trappetrin el. a. til hende i den første tid, hvis hendes soveplads er højt oppe. Der kan sagtens gå en 14 dages tid med at halte, hvis det er en forstuvning eller en forstrækning, og gør den ondt, så vi hun selv begrænse sin vandren rundt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Janne111

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Hævet og varmt ben
« Svar #4 Dato: 18 August , 2014, 15:30 »
Her til morgen var situationen uændret! Kan stadig ikke se noget sår eller lign. - men trædepuden under foden er også hævet og helt hård. Der er en sort plet på trædepuden (det er der dog også på trædepuden ved det raske ben) - men er det normalt?! Ingen af de andre høns har sådanne pletter). Hønen går rundt med de andre, og ser frisk ud.

Man kan åbentbart ikke få antibiotika uden at booke konsultation hos en dyrlæge. Ikke en gang noget smertestillende, fik jeg at vide. Kan det være rigtigt? Har ikke umiddelbart lyst til at bruge 500 kr for så evt bare at få beskeden, at det er en forstuvning eller lign, som de ikke kan behandle... Hmm - gode råd?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hævet og varmt ben
« Svar #5 Dato: 18 August , 2014, 15:59 »
Den sorte plet på trædepuden har ikke noget med det dårlige ben at gøre. Det er højst sandsynligt en splint eller lille sten, som hønen har trådt op. Den kan du tage dig af, når benet er blevet bedre.

Nej - heldigvis sælges antibiotika ikke sådan næsten i håndkøb. For at få det ordineret skal der en konsultation og en undersøgelse til - det samme gælder smertestillende midler til dyr. Du må endelig ikke begynde at proppe en panodil eller andet paracetamol i hønen, det kan den ikke tåle.

Du slutter dit sidste indlæg med at skrive: "Hmm - gode råd?" Hvad tænker du på her?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14