Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sv: Hønselem - nu med vanvittig smart løsning ;o)  (Læst 17890 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Hønselem - nu med vanvittig smart løsning ;o)
« Dato: 11 April , 2010, 10:47 »
Vores nabo har klaget til kommunen over, at vores høns larmer ??? om morgenen, så de ikke kan sove! Det var tilsyneladende meget nemmere at ringe til kommunen end at sige det til os!.... Nå, ja ja!  *s

Det skal lige siges, at vi har 5 små dværghøns og INGEN hane (netop af hensyn til dem! ::)) Lemmen til huset har stået åbent døgnet rundt, så de selv kunne gå ind og ud, som de lystede.

Nå, men kommunedamen var rigtig flink og vi aftalte, at vi fremover lukker lemmen og først lukker hønsene ud kl. 7 om morgenen på hverdage og kl. 9 i weekenderne, så skulle der ikke være mere at komme efter for naboerne  /o

Så var det vi tænkte, at det kunne være smart med en automatisk lem, for så er vi da sikre på at huske det hver aften, så vi undgår mere ballade! Vi har kigget på de forskellige modeller fra de links, der har været i andre tråde, men så vidt vi kan se, kan timeren kun stilles til et tidspunkt og altså ikke skelne mellem hverdag og weekend. Hvordan gør I andre det? Lukker I dem bare ud samme tidspunkt hver dag? Jeg synes jo det vil være lidt synd, at de først skulle ud kl. 9 i hverdagene. Kan man evt. snyde timeren på hverdagene og lukke dem ud manuelt, når jeg alligevel er nede og fodre om morgenen? Eller vil lemmen så lukke igen indtil kl. 9? - de skulle jo gerne kunne komme ind og lægge æg...  ???
« Senest Redigeret: 24 April , 2010, 20:25 Fra Frk.olsen »
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hønselem
« Svar #1 Dato: 11 April , 2010, 11:14 »
Åhhh stakkels dig Rikke.
Sådan nogle naboer skulle ha et lille kommunikationskursus !

Jeg har faktisk såadan en automatisk lukke/åbne dims liggende. Jeg købte den hos America og har kun prøvet at montere den for at finde ud af at den ikke kunne trække samtlige af mine hønselemme. Så kunne det faktisk være lige meget !
Den er vist lidt krydret i prisen men du kan få den for 200,- under pris.

Sådanne en :
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=522

Sælges så for 900,-
Hvis det skulle ha interesse..............
« Senest Redigeret: 11 April , 2010, 11:16 Fra Lene, Rungsted »

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Hønselem
« Svar #2 Dato: 12 April , 2010, 17:27 »
Tak Lene, det lyder da som et rigtig godt tilbud. Kan den åbne manuelt? Eller nåede du aldrig at afprøve så meget?

Ville altså rigtig gerne høre hvad I andre gør og om nogen ved om man kan åbne den manuelt og om porten, så går ned igen indtil timeren åbner eller hur...

PLEASE giv lyd alle I kloge autolemsejere  :D
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Hønselem
« Svar #3 Dato: 12 April , 2010, 21:08 »
Dumme naboer har Fanden skabt  /d
Jeg har sådan en lukkeautomatik, og du kan sagtens lave et Georg Gearløs-system så du kan lukke den manuelt.

@Lene - hvis den ikke kan trække alle hønselemmene fordi de er for tunge, kan du måske skifte lemmene til noget aluminiumshalløj?
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Hønselem
« Svar #4 Dato: 12 April , 2010, 21:25 »
Hej
Du kan se mine billeder af dem vi har de kan åbnes både auto
og manuel
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Susanne

  • Gæst
Sv: Hønselem
« Svar #5 Dato: 12 April , 2010, 21:44 »
Jeg har en automatisk hønselem (og jeg er utrolig glad for den)

Den kører på lys-sensor og åbner når det bliver lyst og lukker, når det bliver mørkt. Der medfulgte også et tids-ur, som jeg ikke har monteret. Og det er rigtigt, at det kun er et 24-timers-ur, IKKE et uge-ur. Så med det ville jeg ikke kunne lave forskel på week-end og hverdage. (Men jeg har også kun medgørlige naboer! )

Jeg kan nemt åbne lemmen manuelt, men den dumper ned igen, når jeg slipper. Måske kunne man lave en lille løkke på snoren og sætte et søm i væggen - så man kan holde den åben! Her skal man lige slippe sin indre opfinder løs - og tænke grundigt efter. (For knuden må ikke forstyrre i "rullen" og når motoren aktiveres på det indstillede tidspunkt, må snoren jo ikke sidde fast pga nævnte søm. (Hvis du forstår...)

Jeg tænker, at en nemmere løsning kunne være at man om fredagen går ud og stiller uret om fra kl 7 til kl 9 - og om søndagen gør omvendt. Det kræver lige en skruetrækker til dækslet, men man lærer hurtigt sit ur at kende! Lukketidspunktet kan sagtens være det samme - man kan jo bare sætte det rigtig sent - f.eks midnat. Hønsene går jo alligevel til ro når de selv vil - og de larmer ikke når de sover.

Håber du kan bruge nogen af mine oplysninger!

Held og lykke med projektet!





Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hønselem
« Svar #6 Dato: 12 April , 2010, 22:15 »
Du kan bare købe en anden timer til den.
Min kører på 220 volt, og der er der en lille omformer med til at drive timeren, som så, når tiden er inde til det, giver strøm til lukke mekanismen med lyscensor.

Dette kunne snildt vendes, så man køber en almindelig uge-timer til 220 volt, sætter omformeren heri, som så giver strøm til lukkemekanismen.
Og så bliver det sikkert billigere. Omformeren skal bare kunne give 5-5,5 volt.
« Senest Redigeret: 12 April , 2010, 22:17 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Hønselem
« Svar #7 Dato: 12 April , 2010, 22:29 »
Tusinde tak for alle jeres imput - det var lige det vi havde brug for  /o

Vi har besluttet, at investere i Lenes automatiske dims, så må vi se om vi kan finde ud af at sætte en anden timer på Børge (Måske min knap så elkyndige kæreste må skrive eller ringe til dig for hjælp???) ellers må vi finde en anden løsning på at lukke dem ud - evt. sætte en rede op i gården. Min lille Mille Fleur lægger i forvejen æggene rundt om i gården, så vi er på ægjagt hver dag. Værst er det, når hun er kommet i haven INDEN hun har lagt æggene... Nå sidespring - vi prøver os frem... Mange tak for imput!
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hønselem
« Svar #8 Dato: 12 April , 2010, 22:40 »
Er det ikke den sencor-lukkemekanisme fra AXT i Tyskland?

Så er det ihvertfald pærelet.

Minus til ben 1A eller 1B.
Plus 5-6 volt, ben 2A
Plus 12 volt, ben 2B

Så der er mulighed for en omformer i både 5 - 6 volt, eller 12 volt.

Kikkede lige på linket, og kunne se, at det var den type fra AXT.
Det eneste der er med den, er at den skal sidde udvendigt, den jeg har sidder indvendigt, med en løs føler, so så er ført gennem muren.
Her bliver i nød til at sætte timeren indvendigt, og så føre strømmen ud til lukkemekanismen
« Senest Redigeret: 12 April , 2010, 22:42 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Susanne

  • Gæst
Sv: Hønselem
« Svar #9 Dato: 13 April , 2010, 07:24 »
Jeg har sat min indvendig - selvom der stod at den skulle sidde udvendig (den der mekanismedims pynter nemlig ikke særlig)

Men jeg er så heldig at have et vindue over hønselemmen - så jeg kunne placere lys-sensor'en der.

Men altså Børge: "Pærelet"  - hmmmm.....Min monteringsvejledning  blev totalt fedtet ind i blod, sved og tårer! Og jeg måtte alligevel ty til min teknisk begavede mand til sidst - hehe!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hønselem
« Svar #10 Dato: 17 April , 2010, 00:26 »
Jeg har sat min indvendig - selvom der stod at den skulle sidde udvendig (den der mekanismedims pynter nemlig ikke særlig)

Men jeg er så heldig at have et vindue over hønselemmen - så jeg kunne placere lys-sensor'en der.

Men altså Børge: "Pærelet"  - hmmmm.....Min monteringsvejledning  blev totalt fedtet ind i blod, sved og tårer! Og jeg måtte alligevel ty til min teknisk begavede mand til sidst - hehe!

Ja, hvis man har et vindue, den kan sidde i, vil det fungere.
Netop derfor valgte jeg at købe min i Tyskland, hvor man kunne få den til 220 volt istedet, og med en løs føler, som kunne trækkes gennem muren.
At det så viste sig, at det med de 220 volt, og timeren, det kunne jeg have sparet, og købt ved siden af, ja det var jo ikke nemt at se på det tidspunkt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Hønselem
« Svar #11 Dato: 17 April , 2010, 00:44 »
Jeg har sådan en åbne/lukke ting som lenes. Den er indstillet til at åbne hver dag kl 9.00. Kommer jeg selv ned inden klokken 9 løfter jeg bare lemmen op og hængter den på en krog. Når kl så bliver 9 trækker maskinenbare den løsthængende snor ind. Husk blot at hængte den manuelt af krogen igen inden automatikken skal lukke om aftenen.
Jeg bruger ikke solcellen for jeg har et halvtag hvis skygge snyder om vinteren. Af den grund lukkede lemmen allerede om dagen. Valgte derefter at bruge uret. Kan varmt anbefales.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Hønselem - nu med vanvittig smart løsning ;o)
« Svar #12 Dato: 24 April , 2010, 20:25 »
Nu har vi lavet vores helt egen og efter vores mening vanvittig smarte løsning på problemet med de to tider.

Ser I:
Den automatiske lem er sat til at åbne kl. 7.00 hver dag! Fredag og lørdag aften, "klipser" jeg så en lille klap på udenpå den automatiske lem. Så når lemmen går op, så kan hønsene stadig ikke komme ud, før end jeg manuelt kommer og tager ekstra lemmen af. Smart ikk??? Den lille ekstra lem sættes på med magneter.

Så sker der ikke noget med den automatiske lem, hvis jeg glemmer eller ikke når at få snoren af krogen inden den skal lukke. Det værste der kan ske, er at jeg glemmer at sætte ekstra lemmen på de to dage om ugen. Men hvis det sker, må vi jo håbe, at vejret er skønt næste morgen, så de dumme naboer kan komme tidligt op og nyde det gode vejr...  ;)
Nej, selvfølgelig ikke, en reminder på mobilen skulle sørge for, at jeg ikke glemmer det...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Hønselem - nu med vanvittig smart løsning ;o)
« Svar #13 Dato: 24 April , 2010, 20:55 »
Georg Gearløs  *o Fed løsning  /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønselem - nu med vanvittig smart løsning ;o)
« Svar #14 Dato: 25 April , 2010, 07:23 »
Rigtig god løsning, Rikke, og en god idé med magnet-lemmen yderst  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk