Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: den lille blå ruge maskine ?  (Læst 14950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
den lille blå ruge maskine ?
« Dato: 03 April , 2010, 09:35 »
hej
ja så har jeg også været ude at spender penge på en ruge maskine og det blev den blå fra H N ::)
og da det er første gang jeg skal ruge kunne jeg godt tænke mig at i vil se min plan igennem og gerne komme med kommentar. /o /d

stille den i et rum som har en konstandt temp på 20*

starte den og kontrolerer og justerer temp til den er konstant på 37,8*

ligge æg i så de ligger med næsen i samme retning og på tværs af håndtaget til at vende med og med et par mm til skillerumene

vende 2 gange i døgnet kl 8.00 og 20.00

lyse ægene på dag 7 .9.12

på 18 dagen vand prøve ægene i 37*varmt vand og samtidigt hælde vand i bakkerne (også 37*)

på 19 dagen stoppe vending og fjerne skillerum ,ligge det ene over det hul som er i den ene ende af risten.

vente på de søde små  ;D

spørsmål : skal der luftes (låg åbnes) evt hvor ofte og hvor længe ?
               da jeg har bygget automatisk vender på er det så en fordel at vende flere gange i døgnet ?
              hvornår fjernes der skaller og hvor ofte ?
              hvornår slukkes der for varmen og de kære små flyttes under varme lampen?



M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #1 Dato: 03 April , 2010, 20:40 »
Hej Tommy.

Tillykke med maskinen  :D

Din plan er til ug og kryds og slange  /o

Da din maskine er en motorruger skal æggene ikke luftes, maskinen fornyer selv luften gennem de små huller i toppen af låget, om det er en fordel at vende æggene oftere end to gange i døgnet ved jeg ikke, men det er en lettelse at man ikke skal huske på at få vendt, de maskiner jeg bruger pt. er også med en form for slæde, det tager 2 timer for slæden at køre fra den ene ende til den anden, æggene bliver altså vendt 12 gange i døgnet.
I starten af klækningen kan det godt gå lidt langsomt med at kyllingerne kommer ud af æggene, men pludselig går det rimeligt stærkt, når "hovedtrækket" er overstået og kyllingerne er tørre, kan du tage dem ud af maskinen sammen med de tomme skaller, der er som regel nogle æg tilbage der lige får en ekstra chance et døgn eller to.

Jeg plejer på den lille blå at have 4 huller åbne i toppen mens der forruges, når der skal klækkes har jeg kun 1 hul åbent, det giver noget mere fugt i maskinen.

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #2 Dato: 03 April , 2010, 22:03 »
tak bjørn
mange tak for svaret lige et par tillægs spørsmål i de små huller sidder der en lille padehat fjerner du den helt eller bare løfter den så den kun lige sidder fast.
man skal da fortsætte mad at have varme på indtil kyllingerne flyttes under varme lampen .
jeg har læst et andet sted at du hælder vand i hele bunden hvor meget ca.
mvh tommy (er helt grøn hvad rugemaskine ang.har kun brugt natur metoden til både kyllinger og børn) ;)
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #3 Dato: 03 April , 2010, 22:21 »
Hej Tommy, jeg ved ikke noget konkret om den blå ruger, så du får nok svar fra Bjørn, men jeg ville  hvis jeg var  begynder vente med at lyse til 9 dag første gang, for du vil være så meget i tvivl så du ikke får noget ud af at lyse på dag 7.....ellers skal du kike i ægene og lade alle ligge til dag 9, og så smide de ud der er helt klare.
så ville jeg spring vandprøven over den kommer der absolut intet ud af.
Der kan være levende kyllinger i æg der synker og døde kyllinger i æg der flyder, der er også nogen der vipper og det betyde bare at kyllingen bevæger sig, men at de ikke vipper kan være en død eller en der bare ikke bevæger sig,,,,, hvis der er noget man kan komme i tvivl om, så er det vand prøven.

Det er blot min mening, ellers er din plan i orden, og der skal nok komme kyllinger uanset hvad du gør...bare du hiver de æg ud der på 12 dagen ikke er noget i, for de kan rådne i varmen,,,,


god fornøjelse... /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #4 Dato: 03 April , 2010, 22:27 »
På huller der skal være åbne fjerner jeg proppen helt, og ja varmen på rugemaskinen skal køre til sidste kylling er ude af maskinen og alle æg er klækket eller dømt døde, jeg hælder gerne ca. ½ til ¾ liter 38°C varmt vand i bunden af maskinen, det giver en stor overflade til fordampning, men først på 18 dagen.

er helt grøn hvad rugemaskine ang.har kun brugt natur metoden til både kyllinger og børn ;)

Ja hjemmegjort er velgjort, og hvis ikke, prøver man bare en gang til...  /o

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #5 Dato: 03 April , 2010, 22:35 »
tak  regnede heller ikke med at kaserer nogle æg på baggrund af 7 dags lysning mest for at stille nysgerigheden  ::)og med hensyn til vand prøven er det også tænkt som en hjælp for kyllingen mener vandet er med til at blødgøre hinden i æget.
enu en gang tak for svaret /o
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #6 Dato: 03 April , 2010, 22:39 »
ja øvelse gør mester ::) så er det jo med at øve så tidt som muligt /o
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #7 Dato: 03 April , 2010, 22:58 »
Den lille blå er fin, men regn ikke 100 % med termometeret i maskinen. Jeg har efter et par fejlrugninger med dårlige resultater investeret i et digitalt termometer/hygrometer, og det viste sig, at maskinens termometer viste i hvert fald 1,5 grad forkert, det var jo ikke så godt.

Men nu er den rigtigt indstillet, så funker den bare. Her bliver æggene også kun luftet når jeg lyser æg. God fornøjelse, det bliver laaaange 3 uger  :D



Mvh Marianne

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #8 Dato: 04 April , 2010, 00:06 »
Jeg synes nu det er lidt overdrevent..

Jeg ville lyse max 2 gange, på 7-9 dagen, og igen omkring 15 dagen.
Vandprøven, tjaaa, jeg ved ikke lige hvad jeg skulle bruge den til, udover at konstatere, om der er luftrum nok i æggene, men det er der helt sikkert, hvis du ruger tørt indtil 18 dagen.
Herefter kommer der vand i begge beholdere, helt til kanten, og det må selvfølgelig gerne være lunt.
Herefter skal der gerne være omkring 70 % luftfugtighed i maskinen, og den må gerne dugge helt til indvendig.
I starten regulerer jeg fugtigheden med de to lufthuller, holder den gerne over 25, men under 35..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #9 Dato: 04 April , 2010, 09:11 »
det vil sige at det ser ok ud hvis jeg :
lyser dag 9 og 14.
dropper store bade dag  ;)  (er nok et levn fra ruge hønen som jo ikke hæver fugtigheden på 18 dagen )
har kontroleret temp over det sidste døgn og den ligger imellem 37.5 og 37.9 målt med et min/max digitalt termometer en cm over ægne . så der skulle være ok. /o
så mangler jeg bare at der kommer nogle rugeæg her lige efter påske
og om ca 3 uger skulle der komme nogle dejlige små kylinger ( stor guldrandet wyandotter ) !a
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #10 Dato: 04 April , 2010, 09:28 »
Hej Tommy.
Tillykke med investeringen. Med sådan en maskine er man helt selv herre over projektet..... På godt og ond. ;D

Jeg har selv en lille blå og nyder den. Jeg tørruger efter anbefaling herinde fra. Det dur.

Jeg har dog haft problemer med at få fugten højt nok op. Jeg fylder vand i de 2 beholdere, men det giver lige lidt nok fugtighed. Min anbefaling hvis ikke det er nok er at spraye lunkent vand med en blomsterforstøver. Jeg har også de sidste 2 gange jeg har ruget supleret med en våd klud som jeg bare ligger ned på risten. Jeg tror der er hård fordamning for da jeg tømte maskinen denne gang var kluden jeg puttede i på 19. dagen tør og det ene kammer var helt tørt.
Jeg fik de skønneste påskekyllinger :D. Jeg flytter første efter ca. 1 døgn fra den første er klækket. Jeg oplever at den kalden de udklækkede kyllinger laver styrker de andres iver for at klække. Derfor flytter jeg først, når der er kyllinger nok til, at der er en flok i min kyllingemoder og en flok i rugemaskinen til de sidste udklækninger. Jeg stiller gerne vand i en lille skål ned til kyllingerne i rugemaskinen allerede efter 4-5 timer.

Jeg fik iøvrigt 12 kyllinger ud af 16 æg. Det synes jeg er ok.

Held og lykke med projektet.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline hdpe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #11 Dato: 04 April , 2010, 09:43 »
Hejsa.
Tillykke med din nye rugemaskine. Jeg har selv sådan en og synes den er rigtig god.
Kan dog ikke få fugtigheden så høj i de sidste 3 dage, som den skal være medmindre der lægges en stor vamset svamp ned. Det på trods af, at hele bunden fyldes med vand, og at der kun er et hul åbnet.

Tilslutter mig for øvrigt de andre. Jeg laver kun vandprøven, når æggene ligger under en skruk.

Held og lykke med projektet.

Helle

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #12 Dato: 04 April , 2010, 11:07 »
Vi fylder vand i bunden på 18. dagen og lægger så et stykke køkkenrulle - ned i vandet med den ene ende og op ved æggene med den anden. Den fungerer så som væge og holder sig fint våd i tre dage, hvis altså der er vand nok i bunden ::). Det giver en fugtighed på 75-80. Alligevel hjælper vi næsten ved hver rugning et par kyller ud af æggene.... Men det er så nok dem som folk med store rugemaskiner bare afskriver.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #13 Dato: 04 April , 2010, 11:26 »


Tilslutter mig for øvrigt de andre. Jeg laver kun vandprøven, når æggene ligger under en skruk.

Held og lykke med projektet.

Helle
[/quote]
 vandprøven skulle ud over at tjekke om der liv,  gøre det nemmere for kyllingerne at komme ud, det skulle blødgøre den hvide seje hinde, har gjort det med mine med et godt resultat  ;D
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: den lille blå ruge maskine ?
« Svar #14 Dato: 04 April , 2010, 23:12 »
fugtighed på 80 % er lige til den høje side, de skal jo helst ikke drukne de små  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn