Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsegård  (Læst 16972 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hønsegård
« Dato: 15 Marts , 2010, 19:14 »
Nu står mit fine hønsehus så klart, men der er ingen hønsegård, egentlig ville jeg også gerne beholde det på den måde, for mine høns er alligevel fritgående altid, MEN der er jo lige det, at jeg skal have delt mine høns i stammer, mens jeg får samlet rugeæg.
Jeg havde ellers tegnet, regnet osv og endda købt fint, dyrt volierenet til hønsegårdene, men nu har jeg fået den idé, at jeg kunne tænke mig noget midlertidigt. Det skal bare være stillet op i forårsperioden. Min hønsegård behøver ikke være rævesikret, for mine høns er altid lukket inde i hønsehuset om natten.
Jeg forestiller mig, at jeg kunne købe vildthegn, spørgsmålet er bare om det skal være 140 eller 170 cm højt, det skal så stå rundt om nogle egnede pæle.
Når jeg så har de æg, jeg skal bruge, skal det rulles sammen og gemmes til næste år.
På den måde kan jeg holde dem adskilt, og de kan få lov til at gå frit i haven hver tredie dag, og være i hønsegården de to andre dage.
Jeg er klar over at vildthegn ikke kan holde kyllinger inde, men tror ikke det er et problem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hønsegård
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2010, 19:25 »
Selv mine store brahmaer kunne møfle sig gennem vildthegn. Selv de små masker i bunden af hegnet  ::)
Først hovedet...så den ene vinge ...så den anden ...og vupti er gumpen ude. Så stod man igen med et fjerkræ på sin sko i stedet for bag hegn  /d

Ok ...så kravler Søs heeele vejen rundt og sætter hønsenet på de nederste 60 cm.

Fætter brahma (som er for tung til at flyve) Vandrer så baskende hele vejen op af hegnet (140 cm)indtil han kan flakse over ................. og stille sig på Søs´s sko  :P

De kære araucanere hopper op hvor hønsenettet slutter eller helt op på toppen af hegnet og flyver så videre ud på deres daglige færd. (ja jeg er helt holdt op med at forsøge at hegne dem inde.)De balancerer ubesværet rundt på vildthegnets øverste tråd.

Og ang ræv............ altså rævene her i området er yderst dagaktive ..også selv om vi er i haven.

Så når du nu ER i gang ... hvad så med liiige at lave en rigtig hønsegård ..bare til når du feks ikk er hjemme. Eller hvis vi igen får en lang hård vinter der virkelig gør rævemaver sultne og driver dem til yderligheder.

Det ville jeg i hvert fald gøre ...det kun midlerne dertil der afholder mig ..men iiih hvor jeg glæder mig til den dag det bliver min tur  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsegård
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2010, 19:34 »
Hmm Søs, ikke lige det svar jeg gerne ville have  <A
Jeg troede lige, jeg havde en genial løsning.
Mine høns er jo ude hele dagen, også når jeg ikke er hjemme, og det har stort set ikke kostet noget til ræven, i al den tid jeg har haft høns, har jeg kun mistet to høns, som nærmest forsvandt ud i den blå luft.
Og der ser så pænt ud ovre ved hønsehuset, så vi tænkte lige, det kunne være lækkert, hvis man ikke behøvede sådan et skrummel.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
Sv: Hønsegård
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2010, 19:39 »
tak for maillen, det er en flot rosendrue, det er nok 10 år siden ræven var her, men her i sommer ca juni, hvor ræven har unger, kom den på besøg om dagen, vi var lige kørt lidt AK, det kostede ca 10 høns :o
knus randi

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hønsegård
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2010, 19:42 »
Typisk mig at komme på tværs hva ...men det er jeg nu engang så go´til  ;D

Jeg har haft et fint samarbejde med ræven de knap 3 år vi har boet her...kun en høne eller and i ny og næ. Men det sidste efterår og vinter ..ja der har han glemt al bordskik. Så hvis vi nu sir jeg har mistet ca 5 stk fjerkræ de første 2 år .... ja så har han siden sidste efterår hapset omring 25 stykker.

Jeg har også valgt de nemme løsninger ...og de dur bare ikk  /d

Jeg er bange for du gør dig selv en gevaldig bjørnetjeneste. Hvis ræven endelig skulle finde på at besøge dig så står du pludselig uden en løsning til dine dyr. Tro mig jeg synes det er træls at mine dyr skal holdes inde i dette fine forårsvejr blot fordi jeg ikk kan sætte elhegn op endnu for al den sne her ligger  /d
Med venlig hilsen Søs

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Hønsegård
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2010, 20:05 »
davs
ang. fætter ræv og elhegn  :( jeg troede mig også sikker da mine høns futtede rundt i en tom heste fold hvor der er 4 strøm førende tråde med 30 cm i mellem
ikke desto mindre var der pludselig vild larm i folden, og der var så ræven med en dorkinghøne i flaben , den var helt ligeglad med at jeg råbte og skreg, det var først da mine 2
terriere satte efter den at den tog benene på nakken, og så hoppede den lige så elegant mellem de 2 nederste tråde med høne og det hele, hundene stoppede lige før hegnet
heldigvis, for der var strøm på , konstaterede jeg bagefter, ;D
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hønsegård
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2010, 21:43 »
Marianne den går altså ikke, du kommer til at mangle den hønsegård,,,, Mine høns går frit i haven altid, men der kommer også tre gårdhunde og en hønsehund ræsende ud af kattelemmen ved  enhver mistænksom lyd, så der er ikke nogen der har en chance.
Jeg bruger min hønsegård til kyllinger, haner, eller bare nogen der skal gå for sig selv, men jeg har også oplevet at miste dem alle på en højlys eftermiddag da jeg ikke var hjemme....

Hønsegård er et must, og det vil klæde dit smukke hønsehus med en flot hønsegård

Din tanke er fantastisk, men hvor bliver du ked, hvis ræven finder ud af hvor lemfældig du er. ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hønsegård
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2010, 22:44 »
Hej Marianne.
Nu har jeg jo ved selvsyn set jeres fantastiske omgivelser , og alt andet lige ville det være forkert ikke at konstatere du har været heldig med dine få tab.
Med dit nye palæ til de skønne små , og den deraf følgende udvidelse af bestanden , skabes der jo endnnu større opmærksomhed på din matrikel : ikke alene de tobenede men også de firebenede vil nok utvivlsomt få øjnene op for den øgede aktivitet - med deraf følgende større risiko for uønsket tab.
Så en lille fast løbegård , til når du/i ikke er hjemme , ville nok være klogt.
Englænderne ville måske konstatere : dont push your luck !

kh
jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hønsegård
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2010, 22:46 »
Min hønsegård behøver ikke være rævesikret, for mine høns er altid lukket inde i hønsehuset om natten.

Mikkel(ine) kan man aldrig sikre sig godt nok imod. Deri er jeg helt enig med de øvrige kommentarer du har fået.

Det er da muligt du lukker dine høns inde om natten, men hvad tid er det midt på sommeren, med lange lyse aftener? Jeg har set ræve snuse omkring her både ved 8- 9- og 10-tiden på sommeraftener. Og der har jeg været glad for at mine høns var bag hegn, for ellers var antallet nok blevet reduceret. Mine høns er også lukket forsvarligt inde om natten.
Mvh
Erik Andersen

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hønsegård
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2010, 23:23 »
Marianne
Tænke tænke  <J <A kunne du måske lave gården i halv højde.
Så ser den ikke så voldsom ud at kikke på og du har et sted de kan være i hvis du ikke er hjemme.
Så skal du jo godt nok på knæ hvis du skal der ind men det klarer du jo nok de par gange .
Bare en tanke  ::) 8)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsegård
« Svar #10 Dato: 16 Marts , 2010, 06:34 »
Jeg har fundet en løsning, en god lang snak med en god ven ledte mig på sporet. Jeg skal nok tage billeder, når vi kommer så vidt. Og Linda du er på rette spor *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hønsegård
« Svar #11 Dato: 16 Marts , 2010, 21:38 »
Marianne du kan jo med en lav hønsegård overveje denne løsning, det er virkelig en god ide. /o

http://www.nordicagro.com/link-85/flytbart-el-net-til-hunde-geder-og-gaes-orange-105cm-x-50m-669.html

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsegård
« Svar #12 Dato: 17 Marts , 2010, 06:42 »
Tak skal du ha' Ina. Det ser fint ud, men jeg er bange for at det bliver svært at hindre hønsene i at flyve ud.
Vi regner med at lave flg.:
Der skal jo være fire gårde dvs. fem vægge (rammer) ud fra hønsehuset, de bliver lavet af lægter med tråd 1 m høje og 3 m lange, de fire forsider kommer til at bestå af hver to rammer en mindre, der skal fungere som åbning og så en større, her er vi ikke helt færdige med at tænke mål.
Der kommer også "låg" på, det bliver også i form af rammer, tre rammer til hver af de to gårde på 1 m x 2,4 m. Den samlede bredde af de fire gårde er 4,8 m.
I første omgang er det planen at låg-rammerne skal ligge løst, så man nemt kan komme til gården uden det store besvær. Rammerne på siderne skal holdes sammen af lange skruer, der skal bores hul igennem den første lægte, så man nemt kan skille gårdene ad, hvis de ikke skal være i brug.
Gårdene vil ikke være rævesikrede. Det er mit valg, for som tidligere beskrevet løber mine høns i hele haven fra morgen til aften, også når vi ikke er hjemme.
Gårdene skal kun bruges i den periode, hvor vi samler rugeæg, og der vil de tre stammer på skift, altså hver tredie dag få adgang til haven. Resten af året skal de løbe i hele haven, som de plejer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hønsegård
« Svar #13 Dato: 17 Marts , 2010, 08:26 »
Det spændende at følge med i det her. Og nok vil du ikke rævesikre dine gårde...men de ER trods alt en mere sikker mulighed HVIS Mikkel dukker op  /o

Spændende med de elnet der ...nogle der har erfaringer med dem ?
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hønsegård
« Svar #14 Dato: 17 Marts , 2010, 22:06 »
Søs
Hvis man har de store tunge høns som orpington og den vægtklasse, så tror jeg sagtens det er en mulighed.....
Skal der være kyllinger er det ikke godt, de suser igennem eller under, så det er ikke godt.
Jeg synes der var en der havde gang i de elhegn, men jeg husker ikke hvem....

Marianne, jeg havde lige glemt at du også har nogle letflyvende småfyre, og dit byggeri er enormt gennemtænkt /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn