Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pære til varmelampe - hvilken  (Læst 17433 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Pære til varmelampe - hvilken
« Dato: 13 August , 2009, 09:24 »
Jeg skal alligevel have noget andet hos Amarica og vil så samtidig bestille en varmelampe - denne:

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1282

Men hvilken pære skal jeg bestille - denne:

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1112

eller denne:

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1106

???

Jeg går ud fra at begge er beregnede til den viste varmelampe - men er det bedst med en pære, der også er lys i - eller er den infrarøde bedst fordi dyrene så slipper for at have lys i døgndrifft, men alligevel kan holdes varme?
Jeg synes jo det må være bedst med en døgnrytme med mørke en del af tiden - men har ikke prøvet det før (regner med at få brug for det på et tidspunkt) - så jeg er i tvivl?

...og - forresten - skal det være 250 w pærer eller er det nok/bedst med 150 w??
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #1 Dato: 13 August , 2009, 09:43 »
Vi har brugt en alm 60 w for at spare samt fordi den brandfare som der er med de infrarøde.

Afstand fra brandbart matriale til pæreren skal være mindst 50 cm.

Mvh Viben

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #2 Dato: 13 August , 2009, 09:48 »
Jeg har brugt den øverste, den synes jeg er perfekt  /o
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #3 Dato: 13 August , 2009, 09:54 »
150W er altså rigeligt, hvis du spørger mig og min el-regning. Læg et termometer under lampen og juster ved at trække den op eller sænke den, så det passer med anbefalet temperatur (er det ikke omkring 40 grader, såvidt jeg husker...?) Hvis du bruger sand som underlag er det godt for kyllingerne og ikke brandfarligt. Til gengæld er det længe om at varme op under en lampe.
Mvh Marianne

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #4 Dato: 13 August , 2009, 09:57 »
 ;D Du bliver nok ikke klogere af mit svar for jeg har den infrarøde pære og har været vældig tilfreds med den.

Det eneste minus er at den er på så mange watt (= stort elforbrug). Mindre burde sagtens kunne klare det. Men det afhænger selvfølgelig også af hvor mange kylligner du skal have under lampen.

Der er jo også den der varmeplade kyllingerne kan gå ind under. Den er lidt pricy, men vildt smart - og med lavt elforbrug. :)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #6 Dato: 13 August , 2009, 10:25 »
Jeg har altid brugt infrarød pære og synes det fungere fint her. Kyllingerne sover om natten når der er ro og løbende om dagen.

Jeg har overvejet at prøve en pære uden lys, men så kan jeg ikke følge med inde fra huset. Med infrarød kan jeg se over på staldvinduet om pæren lyser og det er det sidste jeg tjekker inden jeg går i seng.

Nu går mine overvejelser på varmepladen, alene af strømbesparende årsager.
Hilsen Susanne

Susanne

  • Gæst
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #7 Dato: 13 August , 2009, 10:27 »
Jeg købte en varmelampe nøjagtig magen til den, du overvejer - sidste år.
Plus en infrarød pære på 150 w.

Pæren sprang første gang, jeg kom til at skubbe til lampen.

Så købte jeg en ny - magen til. Den sprang efter kort tid, fordi jeg skulle flytte lampen hen i et andet hjørne af huset.

Måske er jeg ekstra klumret - men jeg har hørt andre sige, at de er meget skrøbelige - så det skal man i hvertfal vide.

Næste gang jeg får brug for kyllingevarme, tror jeg, at jeg prøver med en alm 60 watts pære - de er meget billigere i drift for en fumler som mig  :D (eller evt. en varmeplade - den skulle tjene sig selv ind på sigt, fordi den er så energivenlig)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #8 Dato: 13 August , 2009, 10:27 »
Hej Tove
Sådan en købte jeg her i foråret.
Den har kyllingerne og min meget økonomiske mand været tilfredse med.
Den er go.....  /o

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #9 Dato: 13 August , 2009, 10:29 »
Tove@ Det er det nemlig. Den er ikke engang så dyr som jeg troede, jeg huskede.  ::) Jeg har set "dyret" hos Berit og den er bare über-smart.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #10 Dato: 13 August , 2009, 10:33 »
Infrarøde pærer, prøv en dyrehandel der har krybdyr. De har røde pærer til 40-60 W..

Jeg har både en sort elstein pære og en rød pære på 60 W. Det er rigeligt når det er ikke er meget koldt eller man har rigtig mange så den skal dække et stort område. (jeg har nogen gange 2 hold der skal have varme, derfor 2)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #11 Dato: 13 August , 2009, 10:48 »
Tove@ Det er det nemlig. Den er ikke engang så dyr som jeg troede, jeg huskede.  ::) Jeg har set "dyret" hos Berit og den er bare über-smart.

Går kyllingerne så nedenunder den der plade? - og hvordan med størrelsen på kyllingerne? - hvro længe kan de gå under den? - og brandfare? ingen?
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #12 Dato: 13 August , 2009, 10:51 »
Beeeerit, det er dig der kan øse af erfaringerne...

Men ja, de går under den og på Americas hjemmeside står der at den er til ca 40 kyllinger. Brandfare: ? men har ikke hørt om grill-kyllinger hos Berit endnu. ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #13 Dato: 13 August , 2009, 10:57 »
Jamen - så er det måske der løsningen er! - har ikke lyst til at skifte (og købe) nye pærer i 1 væk! Lys kan de jo få fra en almindelig sparepære - hm - det lyder ret godt.
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Pære til varmelampe - hvilken
« Svar #14 Dato: 13 August , 2009, 10:57 »
Der er jo også noget om at glødelamper bliver forbudt, mon også det gælder denne slags pærer? Måske værd at overveje af denne grund.
Mvh Marianne