Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Giftigt eller usundt for høns  (Læst 33661 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #15 Dato: 11 Juli , 2009, 01:41 »
Det er heldigvis så smart indrettet, at hønsene går udenom det de ikke kan lide.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #16 Dato: 12 Juli , 2009, 15:21 »
det er da smart at de selv ved, hvad de skal lade være med at spise. det viste jeg ikke. men tak for de mange svar
 ;D
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #17 Dato: 12 Juli , 2009, 15:36 »
I vores leksikon er en liste over mere eller mindre giftige planter.

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/GiftigePlanter
Hilsen Susanne

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #18 Dato: 12 Juli , 2009, 17:21 »
Det er heldigvis så smart indrettet, at hønsene går udenom det de ikke kan lide.

Men selvom de går uden om det de ikke kan lide betyder det ikke at de går uden om det der er giftigt - eller det har jeg i hvert fald læst på en af de engelske hønsefora.

Jeg ledte selv efter en liste over planter, der var giftige for høns. Jeg fandt ikke ret meget på dansk, men der var en del på de engelske (som jeg desværre ikke havde held til at oversætte...)

Men en af dem der havde skrevet artiklen havde høns, der elskede en bestemt plante - som desværre havde den "bivirkning" at de stakkels høns endte med benene i vejret. Så han mente bestemt ikke at hønsene pr. definition gik udenom det de ikke kunne tåle...

I øvrigt klippede jeg toppen af en par tjørnetræer i dag og gav et par grene med (næsten modne) bær på til mine høns - det syntes de var meget sjovt at pille i. Jeg er spændt på hvor mange bær der er tilbage på dem i aften.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #19 Dato: 12 Juli , 2009, 18:01 »
Det er desværre ikke altid at dyr går uden om noget som er giftigt.

Taks f.eks er uhyre giftigt især for heste (150 gr. er nok til at slå en hest ihjel) :o og geder, men de æder det faktisk gerne.





Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #20 Dato: 13 Juli , 2009, 00:49 »
Heste er også meget mere ømtålelige end høns.
Hvis heste feks. spiser brandbæger kan den nemt ende med at vende stængerne i vejret, iøvrigt meget smertefuldt.
Det samme ser vi ikke ret ofte hos hønsene. Jeg har adskillige planter i haven, som er giftige, bla. også taks, men disse planter rører hønsene ikke.
Det kan godt være, at hvis der er overflod af giftige planter, at så vil de smage på dette, men ellers tager de sig først for deres foretrukne.
Min hønsegård indeholder ingen planter, da alt dette forlængst er rappet af, men når jeg smider haveaffaldet over til dem, så ligger både det giftige og deres mindre foretrukne typer af grønt tilbage, og visner ind.

Jeg kom også lige til at tænke på, hvordan tror i, at høns har overlevet gennem gud ved hvor mange år, hvis ikke de kunne finde ud af, hvad de kunne leve af, og hvad de forgår ved.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2009, 00:53 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #21 Dato: 13 Juli , 2009, 01:10 »
Det er ret heldigt vor vores kommende høns, hvis de selv har styr på hvad de ikke kan tåle, for botaniker bliver jeg dælme aldrig ;)
Og i min nye have er der RIGTIG mage forskellige planter, og jeg aner ikke hvad 5% af dem er ::)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

GKV

  • Gæst
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #22 Dato: 13 Juli , 2009, 14:05 »
Jeg har erfaret at hel byg ofte giver blød mave.De dør ikke eller er syge af det, men det er grimt at se på og risikoen for spy i måsen er større. Andet steds læste jeg at avocado skulle være dødeligt for dem.

VH Gunni.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #23 Dato: 20 Juli , 2009, 11:36 »
Avocado skulle ellers være noget af det sundeste mennesker kunne spise.. Underligt at vi er så forskelligt indrettet <J
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #24 Dato: 20 Juli , 2009, 12:06 »
Jeg har også hørt det om avocado, men inden jeg hørte det, havde jeg givet mine høns avocado flere gange, de lever stadig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #25 Dato: 20 Juli , 2009, 20:42 »
Jeg har også hørt det om avocado, men inden jeg hørte det, havde jeg givet mine høns avocado flere gange, de lever stadig.

Ditto her, til gengæld er alle rygter om at ræven er farlig for høns blevet bekræftet her på matriklen!

Vores høns nægter at spise brændenælder og tidsler, samme erfaring som flere nævner ovenfor, og det virker også for os at smide mad ind i "bedene" og lade hønsene lede efter maden, med flyvende brændenælder som resultat...

Vi har endnu aldrig mistet en høne pga giftige planter, så mon ikke de har en vis evne til at gå udenom de værste af slagsen, blot deres foderstand er nogenlunde fornuftig?
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #26 Dato: 21 Juli , 2009, 12:11 »
Ditto her, til gengæld er alle rygter om at ræven er farlig for høns blevet bekræftet her på matriklen!
:D :D :D

ja, jeg er enig med Christian m.fl.: Så længe hønsene har et valg, skal de nok pænt gå uden om de giftige planter. Mine er fritgående i haven og spiser f.eks. aldrig af juleroserne.
Problemet er når vi holder hønsene i hønsegård, så gælder "Spis hvad der bliver serveret, eller dø af sult!"
 - og hvis man så kun serverede juleroser, så ville de nok begynde at spise af dem også... ::)

Måske det samme gælder heste?? Der findes jo bestande af vilde heste, som selv må finde deres mad og vælge mellem giftigt og ikke-giftigt - f.eks. på Tærø (www.taeroe.dk).

Og - som jeg ynder at minde om: Alt er giftigt i den rette mængde, selv vand! Så talemåden "Alt med måde" er ikke helt ved siden af.
Og så er der jo også lige det, at "giftig" ikke nødvendigvis = "dødeligt giftig": Af de giftige planter vi har i Danmark, giver de fleste højst lidt mavepine...
Og! nogle plantegifte er i den rette mængde ligefrem sygdomshelbredende!



Men bortset fra det, så er idéen med at lave en oversigt/guide over "Godt og dårligt foder til høns" til nybegyndere da en supergod idé!  <M
Sådan en er der sikkert mange, der godt kunne tænke sig at holde i hånden, når de starter hønsehold.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #27 Dato: 21 Juli , 2009, 21:07 »
@Mette

Ja, det er da en rigtig , det tror jeg der er mange der kan bruge som begyndere.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #28 Dato: 21 Juli , 2009, 21:26 »
Ja, det lyder somen god idé.
Jeg kunne nu også tænke mig at vide, hvordan det virkelig forholder sig med avocado og høns!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Giftigt eller usundt for høns
« Svar #29 Dato: 21 Juli , 2009, 21:33 »
Øh, avokado? Det er en af livretterne her. Med citronsaft, salt og peber (barnebarnet synes at det ser flot ud - og finder så ud af at han ikke kan lide det : hønsemad). Men det er selvfølgelig ikke de store mængder.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand