Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Menu til gæslinger.  (Læst 2439 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vandborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Menu til gæslinger.
« Dato: 30 Juni , 2009, 15:38 »
Hej.
Mod alle odds i forhold til vejledninger, har jeg fået ruget mit første hold gæs ud. De har kørt i 29 dage ved 65% fugtighed og 70% under klækning. De er ikke blevet dyppet eller sprøjtet (det fandt jeg først ud af på 28. dagen), men to ud af tre æg er klækket fint og der er to søde gæslinger som er ved at tørre.
Nu kommer det store spørgsmål. Jeg er vant til at ruge kyllinger ud og har min egen fine foderblandning bestående af hårdkogt æg, havregryn, æggeskal og lidt korn og hønsefoder gennem fruens foodprocessoer. Kan dette også bruges til gæslinger? Opskrifter ønskes.
Mange hilsner Torben
Mange hilsner
Torben
0,20+ Gul Orpington stor.
1,2  Moskusænder
1,1 Gæs
1, 12 Skalborg

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Menu til gæslinger.
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2009, 16:44 »
Hej Vandborg.

Tillykke med gæslingerne  ;D

Den foderblanding du bruger til dine kyllinger er ok...

Du kan også bruge andestart fra foderstoffen el. malet hvede vædet med mælk til en passende god krummestruktur, iblandet fintraspet gulerod og fintskåret grønt evt. et par dråber levertran og et lille drys vispumin.

Men din egen opskrift er fin nok.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Menu til gæslinger.
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2009, 21:48 »
Jeg er ikke den helt store ekspert inden for gæslinger men jeg har da startet 3 hold op i år og de trives super godt (og ingen døde).
Mine har "bare" fået kyllinge startfoder fra dag 1. Når de så har været en uges tid gamle er jeg begyndt at give dem lidt grønt.
Når de er et par uger gamle er jeg begyndt at blande lidt korn i deres foder også. Til start kun hvede og senere hen byg, ærter, hvede, havre og hønse-tilskudfoder.
Om det er den mest rigtige måde skal jeg ikke kunne sige men det har fungeret fint her.

Danny
Himlen bør altid være blå!