Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Voliere uden hønsehus?  (Læst 15662 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jay

  • Bruger
  • Indlæg: 44
Voliere uden hønsehus?
« Dato: 05 August , 2015, 00:23 »
Hej dejlige mennesker
Har i nogle erfaringer eller tips til hvis man bygger en overdækket voliere uden hønse hus ?
Tænkte jeg kunne lave en afskærmning der hvor de skal sidde så de har læ ?
Alle råd modtages med glæde :)
3,3 Bielefelde
0,5 Isa Brown
1,0 Stor fed rød missekat
1,1 Så kaldte kamphunde
0,1 Dejlig Kone

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #1 Dato: 05 August , 2015, 00:49 »
Jeg tror desværre ikke at de fleste racer vil kunne klare den danske vinter hvis den rigtig viser tænder i en voliere uden hus, der vil ihvert tilfælde ikke blive lagt mange æg.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Jay

  • Bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #2 Dato: 05 August , 2015, 00:51 »
Det kan jeg godt se. Men tænker bare hvis der ikke er træk så kan det da ikke være ret meget koldere end et uisoleret hønsehus
3,3 Bielefelde
0,5 Isa Brown
1,0 Stor fed rød missekat
1,1 Så kaldte kamphunde
0,1 Dejlig Kone

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #3 Dato: 05 August , 2015, 08:19 »
Det kan godt lade sig gøre. En mulighed er at der er lukket helt for vinden i tre sider (plus tag). Den sidste side skal så være beskyttet lidt længere væk af træer, huset eller andet.

Når der er lukket på tre sider kommer der ikke så meget vind ind. Luften i rummet/volieren kommer til at fungere som en pude. Man kan opleve det i en garage.

En anden mulighed er at du lukker på tre sider, og så sætter lidt glas op ved siddepinden på den sidste. Så kan man stadig se dem hele tiden.

Endelig kan du dække noget af volieren til med presenning om vinteren.
« Senest Redigeret: 05 August , 2015, 08:22 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #4 Dato: 05 August , 2015, 11:49 »
Jeg ville ikke turde binde an med det. Et er, at hønsene muligvis kan kan klare det, men høns hader også kulde og træk, og vil nok med ret stor sandsynlighed foretrække at komme ind i et tæt hønsehus under storm, regn, slud og sne.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #5 Dato: 05 August , 2015, 12:02 »
Jay skriver da også overdækket voliere. Så  regn, slud og sne bliver nok ikke et problem.

Og det er bestemt ikke altid at høns klarer at komme ind i et tæt hus. Det giver ofte problemer med sygdom fordi ventilationen er for lille.
« Senest Redigeret: 05 August , 2015, 12:05 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #6 Dato: 05 August , 2015, 17:52 »
Storme er et problem hvis der lukke på siderne hvis vinden kan komme ind og ruske i det vil det kunne flyve langt og løs flyvene høns i stormvejr er ikke noget at ønske sig. Værke for høns eller mennesker,
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #7 Dato: 05 August , 2015, 18:56 »
Jeg synes ikke man kan byde gokkerne sådanne forhold. Et lukket hønsehus vil have en temperatur som er nogle grader højere end udendørstemperaturen, men måske endnu mere væsentligt er "chillfaktoren", som betyder, at vinden øger afkølingen, og dermed føles det mange gange koldere end i hønsehuset.
Hvis du ikke ønsker, at hønsene skal have bare nogenlunde behagelige forhold, så synes jeg du skal nøjes med at se på havens fugle om vinteren.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #8 Dato: 05 August , 2015, 22:00 »
Guldager Naturskole her i plantagen et stenkast nord for mig har et hønsehold, hvor volieren er jeg vil tro 6x3 meter. Der er tag over hele området - vist noget eternit-noget - og så er der vægge på tre sider i den ene ende, ca halvdelen af hele konstruktionen. Dybest inde er hønsenes siddepinde, og redekasser er hængt på væggene.
Volieren er lukket, men har et 'rævefang', dvs. et ud/indgangshul for hønsene i ca 1.8 meters højde.
De høns de har er femtegenerations dansk land - dvs. det er flyvende høns, som lægger godt med æg, som ruger og fører kyller til ug, men noget sært blandet noget. Meget robuste fugle. De stortrives, bortset fra at alle har kalkben - det regner man på naturskolen for at være naturligt. Jeg vil hverken have fugle eller æg eller nogen ting fra det hønsehus, af samme årsag.
Men som sagt - sådan er volieren bygget. Jeg skylder at sige at den ligger blandt andre huse rimeligt i læ - er nok mest åben mod nord, hvor der dog er træer og buske ca 20 meter fra.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 939
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #9 Dato: 05 August , 2015, 22:42 »
Høns på vore bredegrader skal have et hus at søge ly i - sommer som vinter. Det er ikke fugle, som kan leve frit. Selv visse fugle søger til varmere himmelstrøg om vinteren. Dyr der i årtusinder har levet frit i Norden, kan klare den grønne vinter. Andre bukker under.
Husk du spærre dyrene inde !, det er derfor ikke muligt for dem at søge væk, hvis ikke de kan lide vejeret og ønsker en anden form for ly, end den du tilbyde dem.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #10 Dato: 06 August , 2015, 00:21 »
Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener heller ikke dyreværnsloven vil godtage det hvis det kommer der til, der skal alle husdyr være beskyttet og under tag fra 1.nov til 1.maj, men det er jo så en difination om de er det i den voliere du ønsker.
Jeg ved at mange holder duer i åbne voliere, men de producerer jo heller ikke på samme måde daglig som høns gør.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Jay

  • Bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #11 Dato: 06 August , 2015, 03:27 »
Jeg sætter pris på alle indputs.
Dog er der jo ingen overtrædelse af dyreværnsloven hvis det bliver bygget sådan da hele volieren jo vil være overdækket.

Om det er etiskkorret som der er nogle der snakker om, er ikke det jeg efterspurgte. Høns lever frit i naturen i meget kolde klimaer uden problemer. Selvfølgelig ønsker jeg at dyrene skal have ordnet forhold og ikke lide nogen som helst last. Men lad os nu ikke gøre høns behov lig med vores normer som mennskerlevevilkår. :)
3,3 Bielefelde
0,5 Isa Brown
1,0 Stor fed rød missekat
1,1 Så kaldte kamphunde
0,1 Dejlig Kone

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #12 Dato: 06 August , 2015, 07:34 »
Vores hønseracer er ikke avlede til at leve så ubeskyttet for vind og vejr. De er mange tusind år's avl fra naturhøns. Overdækning dækker ikke for regn og sne der blæser ind fra siderne og det giver ikke læ. Een afskærmning dækker kun for een vindretning. Jeg synes det er et problematisk projekt set med dyrevelfærdsøjne.
Der kan sagtens laves hønsehuse hvor det ikke trækker og hvor hønsene trives. Sådan er de fleste, men det er jo de dårlige der skrives om fordi det er dem der giver problemer.

« Senest Redigeret: 06 August , 2015, 07:39 Fra Lene Skelmose »

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 939
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #13 Dato: 06 August , 2015, 08:13 »
Vores hønseracer er ikke avlede til at leve så ubeskyttet for vind og vejr. De er mange tusind år's avl fra naturhøns. Overdækning dækker ikke for regn og sne der blæser ind fra siderne og det giver ikke læ. Een afskærmning dækker kun for een vindretning. Jeg synes det er et problematisk projekt set med dyrevelfærdsøjne.
Der kan sagtens laves hønsehuse hvor det ikke trækker og hvor hønsene trives. Sådan er de fleste, men det er jo de dårlige der skrives om fordi det er dem der giver problemer.

 /o /o

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #14 Dato: 06 August , 2015, 21:45 »
Høns er oprindelig tropiske. Men der er jo fremavlet høns, der kan klare mere kulde. Det gør de ved at øge forbrændingen, hvilket de kan, som alle varmblodige dyr, hvis de får mad nok.

Men der er altså en grund til at hønsehuset er opfundet: læ og tryghed. Det han man brugt i årtusinder i vores klima.
Og det er det rigtige, ikke noget med etik her. Høns trives bedst om de kan overnatte i et beskyttet læ. Altså et hønsehus.
3 sider læ er ikke nok. Jeg tror såmænd godt de kunne overleve, en tid. Men de ville blive stressede, og og efter visse hårde nætter være nærmest halvdøde. Måske heldøde.
Og kommer der minus 20 og NØ storm, hvilket heldigvis sjældent sker, så dør de alle og  falder blodfrosne ned af pindene.
Og så synes jeg ikke man skal eksperimentere, med levende væsner, for en (etisk?) ide om, at de nok kan undvære hønsehus og burde kunne bo i en volliere. Fordi man synes det. Det har jeg ikke respekt for. Man har heller ikke hundehvalpe i papkasser.
« Senest Redigeret: 06 August , 2015, 21:48 Fra Jens S »