Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke plader til hønsehus  (Læst 17330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #15 Dato: 14 Marts , 2015, 23:12 »
Det kan jeg godt guide ;)
... ellers kan du sende på mail :D
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #16 Dato: 15 Marts , 2015, 17:31 »
Dejligt med en masse tilbagemeldinger :)

Jeg tror jeg har styr på hvilke plader jeg køber nu. Men hvilken type træbeskyttelse er så bedst at bruge? Er det nok at bruge træbeskyttelse på taget eller skal der mere til. Vi laver taget, så det nemt kan udskiftes efter noget tid, hvis det bliver nødvendigt.

Og hvad med bunden? Jeg tænker at give den lak. Det har virket fint i nogle kaninbure jeg har. Men det er måske ikke nødvendigt?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #17 Dato: 15 Marts , 2015, 18:13 »
Jeg bruger bare plader som disse:
http://www.jemogfix.dk/butik/byggematerialer/tag/tagplader_plast_og_tilbehoer.aspx?pid=9024253&views

Jeg undrer mig over at du som plejer at holde den økologiske /giftfrie fane højt anbefaler et PVC produkt?

Der findes PP Trapezplader som er noget dyrere, men samtidig også langt mindre miljøbelastende.
Ellers er stålplader genanvendelige, langt stærkere og modstandsdygtige overfor solens UV stråler, men selvfølgelig også tungere end de billige PVC plader

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #18 Dato: 15 Marts , 2015, 23:39 »
Jeg har bestemt overvejet den vinkel. Og du er velkommen til at henvise til forhandler, hvis du kender noget bedre.

Jeg har også brugt stålplader. Men disse er ganske rigtigt tungere. Og så er de langt mere miljøbelastende under fremstillingen. Desuden egner de sig ikke specielt godt til sider i en hønsefræser. De får let ridser og så er holdbarheden stærkt nedsat.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #19 Dato: 15 Marts , 2015, 23:45 »
Nu vi er ved det miljømæssige. Så bruger jeg altid gori nature fra dyrup til træbeskyttelse.
Især ænder og gæs kan finde på at gnave i træet. Og så skal det jo ikke være for giftigt.

http://www.teknologisk.dk/ydelser/udvikling-af-ny-groen-traebeskyttelse/32314
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #20 Dato: 17 Marts , 2015, 19:37 »
Mærkelig diskussion, som savner perspektiv.
Hvilke plader duer, hvilke plader duer ikke? Det holder ikke vand.

Det handler ikke om hvad der er godt at bygge hønsehuse af, men om økonomi og funktion.
Man kan udmærket bygge et hønsehus af mursten på en fin sokkel og gulv af fjer og not brædder, indlægge varme og lys. Hvis man er tsaren af Rusland kan man bygge det i rav og forgylde det med platin.
Man skal tage en beslutning: Hvormeget vil jeg bruge på mine høns og deres hus.
Og når man så har et budget, så går man ud og skaber det optimale for værdien.
Det bedste, men ikke mest økonomiske hønsehus i dagens Danmark bygges af trykimprægneret træ, evt krydsfiner, som man ville bygge et sommerhus. Men siden det er høns, så er der steder hvor der kan spares uden at hønsene lider skade: Dobbeltvægge og isolering kan spares, gulvet kan spares eller erstattes. Der kan bruges genbrugsmaterialer og der kan klunses, og begge dele er relevant med høns.
Og så vil jeg slutte med at sige, at rigtig mange hønseshuse er, og har været bygget af et enkelt lag brædder, og siden krydsfineren kom, af et enkelt lag krydsfiner.
Så det kører godt med et lag. Man skal vide lidt om træ og lim, når man vælger, og ikke bare vælge efter lugten og synsindtrykket. Det er en rigtig god ting, at have observeret på plader og træs henfald omkring sig.
Hønseavlere og ægproducenter førhen, var lidt smartere, og byggede husene af mursten, med store vinduer. Men så var der også penge i det. Nu er det ligemeget.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #21 Dato: 17 Marts , 2015, 20:49 »
@Mikkel
Jeg kan faktisk heller ikke selv mere finde tagplader i PP, så den æder jeg igen. Men man kan få vindstopplader i PP fra eksempelvis WinWin, som er ligeså lette at bearbejde og kan fungere. Stålplader har stadig en langt længere levetid, men skal selvfølgelig holdes op imod vægten.
 @Jens
Og hvad er dit
perspektiv?
I forhold til et rengøringsvenligt hønsehus tror jeg ikke at det murede huse med fer og not vinder, måske platinhuset, men ellers gik spørgsmålet på en pladebeklædning som er ugiftig for hønsene. Her synes jeg heller ikke trykimprægneret træ er det helt rigtige svar.
Det mest rengøringsvenlige hus får du med støbeplader hvor endetræet forsejles. Det er samtidig også helt diffusionstæt. Så i forhold til et sundt miljø tror jeg mere på det murede hus eller en bræddebeklædning med massive brædder.
En mellemting er en krydsfiner af nåletræ, en indvendig kalkning og en "åben " udvendig maling eller trætjere. Stort udhæng på taget beskytter meget

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #22 Dato: 17 Marts , 2015, 20:56 »
Man kan sikkert få noget økologisk bonzai træ, som hønsene får gode følelser ved.
Men man kan også lade være, og blot bygge huset af tidens mest prisbillige og effektive materialer.

Sjovt nok viser det sig at bygger man økonomisk, er det også skånsomt for naturen.
Gamle euro paller er et godt bud.

Om hønsene har det godt?
Er der nogen der bekymrer sig om det? Eller blander de sig selv sammen med hønsene?
Hvis de gjorde, så kunne de jo slippe dem løs?

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #23 Dato: 17 Marts , 2015, 21:17 »
Og så spørger jeg igen, hvad er dit perspektiv?
Og hvad er dit svar på Raziels spørgsmål?

Det drejer sig om et spørgsmål om egnede plader og det drejer sig om en bekymring om nogle indholdsstoffer/lim.

Jeg har svært ved at se hvordan et svar om bonzaitræ eller en erfaringskrav om træs henfald bringer os meget nærmere et svar på spørgsmålet

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #24 Dato: 17 Marts , 2015, 21:25 »
Fisker.
Dit indlæg 294 er jeg enig i: Du ved, hvad du taler om.
Den oprindelige spørger, ved til gengæld ikke, hvad hun spørger om.
Mit perspektiv er, at det må hun sgu finde ud af. Lægge et budget, lære om pladers kvaliteter og tage nogle beslutninger.
Den oprindelige vinkel er forkert. Start med budgettet og målet, så kører vi derfra.
Ved alle rådgivninger, hvor kvalitet kan indblandes, ender det altid med, at der skal bygges i rav og forgyldes med platin.
Og det skal der netop ikke med høns, derfor er dine støbeplader helt hen i vejret, selvom dit svar er korrekt.




Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #25 Dato: 17 Marts , 2015, 21:34 »
Og hvis vi skal være operativt konkrete, så anbefaler jeg disse:
http://www.jemogfix.dk/butik/byggematerialer/plader/beklaedningsplader.aspx

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #26 Dato: 17 Marts , 2015, 22:11 »
Gode rationelle points fra Jens S /o
Jeg har til flere hønsehusprojekter ladet standardpladerne fra jem og fix, være med til at bestemme dimensionerne ved at søge mindst muligt fraskær-spild. Byg et skelet af regler/lægter til disse mål.
Taget bør være isoleret for at undgå kondensfugt, og også en fordel med bare et minimum af isolering i vægge og vinduer. Dette vil hjælpe med at skabe et tørt og sundt indeklima. Hvis man ikke har en mekanisk udluftning, så vil en temperaturforskel mellem inde og ude hjælpe med til en god luftudskiftning fra ventilationshuller højt placeret under et bredt udhæng.
Metalplader er ikke egnet som den eneste beklædning, hverken når det et koldest eller varmest.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.