Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke plader til hønsehus  (Læst 17331 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Hvilke plader til hønsehus
« Dato: 13 Marts , 2015, 19:39 »
Vi skal til at lave et lille hønsehus med gård til mine sebright. Hvilken type plade kan anbefales? Jeg var ved at prøve at læse lidt om emnet. Der er nogen typer plader, som er lavet med noget lim, som er giftigt, og det dur vel ikke til hønsehus.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2015, 21:19 »
Du skal ihvertfald ikke lave samme rookie mistake som jeg gjorde da jeg byggede mit nummer 2 jeg ville gerne bygge stort men for små penge da jeg på det tidspunkt var uden arbejde.. Så jeg lavede en tegning til et hus på 240x300 cm og købte materialer i form af 4x4 stolper til "sokkel" og 15 mm finer til bunden og lægter til væg konstruktion osv men til siderne valgte jeg at bruge osb plade som så fik en gang træbeskyttelse og så var det jo fint men nej osb er ikke egnet til formålet så det skal ihvertfald ikke bruge.. Da jeg byggede nr 3 var proceduren lidt den samme denne gang måtte det dog godt koste noget men var så heldig at min udlejer skulle til at vælte en hal og det hjalp jeg ham så med og til gengæld var der frit slag på alt træet og stål pladerne derfra så byggede et på 240x240 af ren genbrug (på nær beslag og skruer) og det blev rigtigt lækkert så hvis du kan finde sådan nogen vil jeg klart anbefale det..
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2015, 22:07 »
Såvidt jeg har læst mig til er der forskel på osb plader???

Tror ikke lige stålplader kommer til at passe så godt her, da det skal stå meget synligt i haven :) Lyder ellers lækkert med et hus næsten helt af genbrugsmaterialer.

Det bliver i øvrigt et forholdsvis lille hus på ca. 180x70 cm i bundmål, og det skal være hævet.

Jeg skal også lige ha fundet af hvor meget udluftning der er nødvendigt, er det mon nok med  den udluftning der sker i udgangshullet?

Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2015, 22:31 »
Det ved jeg faktisk ikke om der er for at være ærlig ved bare at dem jeg købte ikke dur til ihvertfald.. Hvis det var mig ville jeg lave så der kunne laves gennem træk ind imellem..  Ja det blev super godt det endte med at stå mig i lige under 1000 kroner med 3 vejs plastik vinduer, maling osv.. 
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2015, 22:44 »
Der bliver lavet en stor dør i forsiden, så jeg kan fodre og muge ud mm. Den vil jo blive åbnet hver dag, så luften bliver skiftet ud.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Martin K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2015, 23:53 »
Hvis du vil ha det i træ, så skal du bare ha krydsfiner :) hvis det får en gang træbeskyttelse holder det i rigtig mange år, hvis man frisker malingen op i ny og næ.
Jeg så da lige et ganske fornuftigt tilbud i jem og fix på sporkrydsfiner (spor betyder bare at der for hver 10cm er fræset et spor i for at skabe en illusion om at det er samlet af flere brædder men det er plader på 122cm x 244cm)
Men det kan bestemt anvendes, har også en god styrke og stabilitet.
Det er sidde 13 i aktuel reklame gældende fra 15-21 marts.
9mm 149kr
12mm 199kr
1.1 mille fleur
0.3 Guld sort sømmet orpington
2.0 Gul orpington
0.1 Hvid sussex
0.1 dansk/svensk gårdhund
1.0 barn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2015, 07:15 »
Det kunne godt være en mulighed med sporkrydsfiner. Jeg går ud fra det er glat på indersiden, så der ikke er riller hvor utøj kan samle sig?

Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #7 Dato: 14 Marts , 2015, 08:08 »
Pladerne skal monteres på et træskelet, så utøj har alligevel rige muligheder for at finde skjulesteder.
Desuden bliver der meget varmt om sommeren, og meget koldt om vinteren.
Det bedste vil være, om du også monterer en indvendig glat beklædning, og isolering imellem.
Alle indvendige samlinger bør fuges, for at undgå gemmesteder for utøj.

Det koster naturligvis mere arbejde og flere penge  ;)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #8 Dato: 14 Marts , 2015, 08:56 »
Gør ikke noget det bliver lidt dyrere. Kan jo lige så godt gøre det rigtigt første gang og få noget brugbart der holder længe.

Hvor meget isolering er nødvendigt og hvordan gør jeg med udluftning?

Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #9 Dato: 14 Marts , 2015, 09:00 »
Jeg har brugt de mørkebrune plader indvendigt - de er glatte og nemme at holde rene. Alt er fuget, så der skulle ikke være store muligheder for utøj. Så har jeg 100 mm isolering og træbeklædning yderst. Det hele er monteret på træskelet og sat på stolper, så de har 70-80 cm under hønsehuset også, og jeg har gulvet i huset i min arbejdshøjde.
Udvendige redekasser brugte jeg fra det gamle hønsehus.

Jeg byggede selv helt nyt sidste år. Hvis du har lyst, må du gerne komme og kigge. Hov - kan se, at du ikke lige bor i nærheden :)
Jeg kan ikke huske, om jeg lagde billeder herinde af processen.
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2015, 09:06 Fra Connie »
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #10 Dato: 14 Marts , 2015, 16:13 »
Mine efterhånden 4 hønsehuse har alle været bygget i vandfast krydsfiner med spor - det sidste jeg lavede fugede jeg med acrylmasse til udendørs brug i sprækkerne indvendigt, så der ikke er sprækker som utøj kan putte sig i  - og så er det malet indvendigt. Nemt at gøre rent så.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #11 Dato: 14 Marts , 2015, 16:25 »
Krydsfiner er helt fint. Kalkning indvendig gør at utøj får det endnu sværere så det kan anbefales
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #12 Dato: 14 Marts , 2015, 20:22 »
Jeg bruger bare plader som disse:
http://www.jemogfix.dk/butik/byggematerialer/tag/tagplader_plast_og_tilbehoer.aspx?pid=9024253&view=1

De er billige, lette at arbejde med (kan klippes med en kraftig saks) og der er ingen grund til at bruge hverken kalk eller akrylmasse. Pladerne giver automatisk lidt ventilation på grund af buerne, og der er ikke gode gemmesteder for utøj.

Eneste "problem" er at man skal sætte volierenet op under, da en ræv ellers ville kunne komme igennem. Jeg synes heller ikke det er grimmere end hverken vandfast krydsfiner eller sporkrydsfiner. Men det er jo en smagssag.

Jeg har da en syg kylling en gang imellem. Men jeg har aldrig haft en syg høne eller hane om vinteren, selv om de sidder i meget åbne hønsefræsere med tynde plader som disse.

Du skal dog ikke lukke for tæt med plader som disse, hvis huset står et sted hvor der er for lidt skygge om sommeren. Men så kan du bare undlade pladen i den ende hvor indgangen er (altså kun volierenettet). Der kommer ikke kraftigt træk hvis en ende er åben, og de tre andre er lukkede. Men nok til udluftning.
« Senest Redigeret: 14 Marts , 2015, 20:28 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #13 Dato: 14 Marts , 2015, 22:49 »
Kan du tage et billede af sådan en hønsefræser, Hanemikkel ?
Jeg lavede to hønsefræsere sidste år - den ene med et bur til i træ ... men det er så tungt, at jeg ikke kan løfte det selv ... og det er ikke smart :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Hvilke plader til hønsehus
« Svar #14 Dato: 14 Marts , 2015, 23:09 »
Ja, man skal tænke vægt hele tiden med hønsefræsere. Så træplader og brædder er no no, hvis den også skal have en vis størrelse.

Hjul, meder eller lignende skal der også være. Jeg skal nok prøve at tage fotos. Men det er vist endnu ikke lykkedes for mig at oploade et foto i en tråd.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).