Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gode råd til etablering af hønsegård  (Læst 12552 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Ludvigsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
  • Chabo
Gode råd til etablering af hønsegård
« Dato: 25 Marts , 2009, 18:42 »
Vi skal til at bygge hønsegård, men kunne godt bruge lidt vejledning. ???
Vi gravar volliere net ned i 50 cm og de nederste 40 cm bliver også af dette. Men hvilken str. hønsenet bør man bruge i resten? Vi skal have store Wyandotter i gården som flytter ind som kyllinger.
Har set flere forskellige på f.eks. Nordicagro, men er der billigere steder?
Selve huset bliver et skur på 4,5m2 som deles op til opbevaring af foder m.m.
Ca 4-5m2 bliver overdækket, så foder og sandbadning forbliver ført.
Skal der både fodres i huset og i gården? <A
Er der andre ting vi skal være opmærksomme på?

Forventningsfulde hønsehilsner
Helle <P <L
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Gode råd til etablering af hønsegård
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2009, 21:42 »
Kender ikke Nordic Agros priser, men Harald Nyborg pleje også at have gode priser på tråd. Hvis i regner med at skulle have kyllinger engang imellem, tror jeg, at jeg ville vælge det, der hedder kyllingetråd, men det er jo lidt en smagssag.

Man må vist slet ikke fodre ude pga fugleinfluenza - tror jeg. Mine får hus holdnings rester og lidt brød udenfor hver dag, da det jo hurtigt er spist. Alt andet foder er indendørs.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Gode råd til etablering af hønsegård
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2009, 23:36 »
Hej Helle,

det lyder som om I har planen næsten på plads, men bare lige mangler det sidste!  :)

Vi købte tråd til vores hønsegård i Harald Nyborg; jeg valgte at have kyllingetråd de nederste 20-30 cm, og så stormasket tråd derfra og op i ca 2 meters højde, det fungerer rigtig fint, for kyllingerne bliver holdt inde af kyllingetråden, og småfugle kan smutte igennem det stormaskede uden problemer (solsortene kan dog ikke komme igennem, hvis de panikker samtidig, så de flagrer rundt, indtil de falder til ro og deres nano-hjerner aktiveres igen! ;D).

Mht den stormaskede tråd, så valgte vi at købe det i 2 meters bredde (eller højde er det vel? :)), og det var lidt svært at få til at sidde pænt, men nu er vores hønsegård også lidt "grovere" end mange af de fine hønsegårde, folk har lavet (jeg er en lille smule misundelig, kan det høres?!?)...

Vi fodrer overhovedet ikke inde i huset, men gør det udelukkende i hønsegården, der har et område med fast tag - jeg er rimelig sikker på at jeg dermed følger reglerne for fodring. Vi har haft en del problemer med rotter i det gamle hønsehus, og derfor er jeg hysterisk omkring fodring og madrester, og siden vi byggede det nye og ændrede fodringsmetode, har vi ikke set tegn på rotter (de er der nok alligevel, det kan ikke undgås at der kommer én på besøg i ny og næ, når man bor på landet og har høns, men nu er der ikke fest hver aften!).
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Gode råd til etablering af hønsegård
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2009, 05:15 »
Ja - jeg glemte da vist lige at advare om rotterne, men det er jo nok fordi, vi aldrig nogensinde selv har døjet med rotter.

Vores hønsehus er et gammelt stuehus fra ca.1880. Ydermurene bygget i kampesten og min mand har støbt nye gulve derinde, så rotterne kan ikke lave huller nogen steder.

Samtidig er alt (rederkasser, fordertrug, vandskåle) hævet fra gulvet, så selvom en rotte skulle gå ind ad smuthullet, er der ingen gemmesteder. Alt foder som ikke er inde hos hønsene, bliver opbevaret i blå plastiktønder. Men vi har nu heldigvis heller aldrig set hverken rotter eller spor af dem.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Gode råd til etablering af hønsegård
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2009, 07:25 »

Vi købte tråd til vores hønsegård i Harald Nyborg; jeg valgte at have kyllingetråd de nederste 20-30 cm, og så stormasket tråd derfra og op i ca 2 meters højde, det fungerer rigtig fint, for kyllingerne bliver holdt inde af kyllingetråden, og småfugle kan smutte igennem det stormaskede uden problemer. - jeg er rimelig sikker på at jeg dermed følger reglerne for fodring.

Iflg. Fødevarestyrelsens bekendgørelse nr. 1273 af 31 okt. 2007, §2 stk 12, står at læse!
"Voliere": En indhegning til fugle eller fjerkræ monteret med volierenet eller lignende med dimensionen 19 mm. x 19 mm., eller 12,5 mm. x 25 mm . (½ tomme x 1 tomme).

Dette for at forhindre evt. smittede småfugle kan flyve fra den ene til den anden volierer.

Offline Helle Ludvigsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
  • Chabo
Sv: Gode råd til etablering af hønsegård
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2009, 07:40 »
Det med at småfuglene ikke skal kunne flyve ind i hønsegården er nok vær at overveje. Man ved jo aldrig hvornår der kommer skærpede regler p.g.a. fugleinfluenza.
Tak for de mange gode og nyttige svar.
Jeg bliver hele tiden klogere. ;D ;D

Har desuden lige været i Harald Nyborg for at købe net......de er holdt op med at føre hønsenet >:( Så nu må jeg på jagt andre steder. Vil prøve DLG, jem og fix, bilka havecenter m.v.

H ;Delle
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline martin roed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: Gode råd til etablering af hønsegård
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2009, 08:03 »
Hej Helle,

Her mit råd til jer. Jeg byggede selv en hønsegårdog hønsehus sidste sommer. Jeg kan sende billeder hvis du er interesseret.

Volierenet holder meget længere end alm. hønsenet/kyllingenet. Jeg vil derfor anbefale at I bruger lidt ekstra penge på udelukkende at bruge volierenet.

Jeg fik en god pris på alt tråd i den lokale xlbyg, så det matchede priser hos Harald Humbug, som ellers var billigst. Vores tråd er ført 80 cm. i jorden og godt 2 meter over jorden (3 baner á 1 meter).

Huset står inde i hønsegården, men således der er udgang til huset udefra. Huset er et træredskabsrum, som er hævet 50 cm. over jorden pga evt. rotter og mus. Vi fodrer og vander kun inde i huset. Hønsene kan så gå under huset i tøvejr. I forlængelse af huset har jeg sat eternitplade-tag op - også 50 cm. over jorden, så de har et større areal som er tørt.

- Martin

hoejberg

  • Gæst
Sv: Gode råd til etablering af hønsegård
« Svar #7 Dato: 26 Marts , 2009, 08:16 »
Hej Helle.
Vi købte vores hønsenet ved Land og Fritid.
Har ikke set priserne hos de andre, men endnu en mulighed ;)

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Gode råd til etablering af hønsegård
« Svar #8 Dato: 26 Marts , 2009, 16:42 »
Hej Helle

Husk at se efter om tråden er galvaniseret! Da vi skulle købe, kiggede vi også i Harald Nyborg, men der var den allerede rusten, så den ville vi ikke have... :-\
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Gode råd til etablering af hønsegård
« Svar #9 Dato: 26 Marts , 2009, 21:09 »
Jeg har får ikke så længe siden fået tråd hjem, minktråd 1"x1" i 1,75mm galvaniseret, til 918,75kr. incl. moms pr. 25m rulle plus fragt, har selvfølgelig kikket priser på nettet, det billigste sted var hos America Thisted, som har annonce her på siden.