Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 5 ud af 24.....frustreret!  (Læst 15591 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #30 Dato: 24 Marts , 2009, 17:44 »
Kommer lige i tanke om ! Du har jo afprøvet at det indbyggede virker, så når du har fået maskinen indstillet til til 37,8° og den køre der, kan du jo prøve at lægge føleren ned i bunden af maskinen, den burde jo så måle det samme der.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #31 Dato: 24 Marts , 2009, 17:47 »
Nå ja for søren...hehe, du er da også så klog Bjørn. Det er godt vi har dig herinde :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #32 Dato: 24 Marts , 2009, 17:54 »
Hej

Da jeg starte med at ruge fik jeg at vide at æg skulle vendes ulige gang i døgnet, om der er 3-5 eller 7 er vist lige meget.

Min rugemaskine her rulle vending og den er ca 1 timer om at køre frem og tilbage, så de bliver vendt mange gang i løbet af døgnet hvilker ikke har gjort jeg få dårlig ruge resultat. en gammel hønse mand fortalte at en høne vender sine æg 7 gange i døgnet, det har jeg ikke kontroleret, men jeg har set den høne jeg skruk nu har vendt sig 3 gange på en efter middag, det er en lille nøk hvert gang.

Jo ældre æg er jo senere klækker de, jeg havde i den rugning der klække i weekenden 10 æg som der var 14 dage gamle og de klækkede 1-1.1/2 dag senere end dem som der kun var 7 dage gamle.

Dårlig klækning kan have noget at gøre med hønses kondition eller fodring, ikke at det gør det hele men jo bedre foder, en bleg ægge blomme, tror jeg ikke giver top ruge resultat. Men det er kun min mening.

Tommy    

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #33 Dato: 24 Marts , 2009, 19:01 »
Tak for rådene Tommy.
De æg jeg ruger på er ikke ældre end 14 dage.
Mne høns får æglægningsfoder fra Møllen plus køkkenaffald. Så får de engang imellem lidt hvede og så får de grøntpiller opblødt i vand da der ikke er så meget grønt i hønsegården lige nu.
De har fået vispumin i løbet af vinteren men er pt løbet tør. Vil det være en god ide at give dem det igen? De fik det ikke sidste år og der var rugningen ok.
Jeg har 11 høner og får ca mellem 8-11 æg om dagen, de fleste dage 10 æg.
Jeg vil ikke mene at blommerne er blege, men de er da helt sikkert mere gule om sommeren. Jeg vil prøve at ligge et billede ind næste gang jeg skal bruge et æg til noget.

Tror jeg vil sætte maskinen til at vende 7 gange i døgnet. Skal man lufte æggene i en motorruger? Det har jeg nemlig ikke gjort fordi der ikke stod noget om det i brugsvejledningen, og jeg troede kun det var fladrugere man luftede æggene i.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #34 Dato: 24 Marts , 2009, 21:04 »
Tak for rådene Tommy.
De æg jeg ruger på er ikke ældre end 14 dage.


Hvorfor får jeg sådan et sødt billede af dig i en stor kasse på nethinden Lisbeth  ;D ;D ;D

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #35 Dato: 24 Marts , 2009, 21:06 »
Hehe ja det kunne se sjovt ud.  :D Det kunne være man kunne gøre det bedre selv...en masse æg i en papkasse, mig ovenpå, med et termometer bagi.  ;D :D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #36 Dato: 24 Marts , 2009, 21:30 »
Hej

Jeg tror ikke det er nødvendig med vispumin når du giver grønpiller.
Når man bruger æglægningsfoder så prøv at kikke på indholdfortegnelsen, der skal være omkring 16-20 % protein i, hvis det er under så er det ikke godt nok, der for bruger jeg kyllinger startfoder til min høns, i det jeg bruger nu er der 19% protein og jeg få rigtig mange æg og jeg har rigtig godt klækning, når de er befrugtet, til tider op til 95% klækning. Hvilke jeg ikke altid har være forund, det kom først da jeg begyndte med det gode foder og fik lidt blodfornyelse.

Jeg bruge lidt hvede ind i mellem, men kun som lidt beskæftielse i hønsegården og så lidt inden for i huset om vinteren så de har lidt at skrabe efter, jeg har før brugt ca 1/3 hvede men da jeg så hvor meget korn der er i selv foderet, så har jeg skåret i hveden.

Jeg har før luftet æggen, men det gør jeg ikke mere, jeg lader døren stå åben når jeg kikker til ægge og når jeg lyser æg, så de får da frisk luft, der er helt åben for spjældet i toppen af maskinen, så jeg tror at den for frisk luft den vej.

Selv om jeg har haft den åben i 10 minutter, så er den oppe på tempratur igen inden for kort tid. 

Tommy

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #37 Dato: 24 Marts , 2009, 21:39 »
Jamen Tommy er det ikke noget med at der er medicin eller noget andet skadeligt i kyllingestarter? Eller var det bare noget af det der kunne være det i? Hvordan ser jeg om der er det i Møllens?
Problemet er lidt at jeg ikke ved om de virkelig spiser noget af grøntpillerne, de ser nemlig meget skeptisk på mig når jeg giver dem det. Sidst de fik det så det ud som om de bare havde skrabet rundt i det. Hvis jeg ikke er sikker på om de æder det er det så en ide at give dem vispumin? Eller er det stadig overflødigt?
Mine høns får også kun hvede som beskæftigelse i hønsegården, og de får det ikke så tit. De får det aldrig sammen med foderet.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #38 Dato: 26 Marts , 2009, 07:56 »
Kommer lige i tanke om ! Du har jo afprøvet at det indbyggede virker, så når du har fået maskinen indstillet til til 37,8° og den køre der, kan du jo prøve at lægge føleren ned i bunden af maskinen, den burde jo så måle det samme der.

Øv øv øv, har testet temperaturen i maskinen her de sidste par dage. Foroven hvor det er meningen at termometret skal sidde har jeg fået den instillet til 100 F. Men så tog jeg termometret og lagde i bunden af maskinen, og her viser den kun 93 F. Det kan vel ikke være rigtigt?? Jeg har lige nu lagt termometret i midten af maskinen, altså i klækkebakken. Glæder mig til at se hvad den viser når jeg kommer hjem.
Skal jeg kontakte Danki og sige at maskinen ikek fungerer, eller skal jeg bare forholde mig til temperaturen målt foroven?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #39 Dato: 26 Marts , 2009, 13:15 »
Temperaturen er i midten af maskinen altså i klækkebakken også 100F.
Så når der i toppen af maskinen, der hvor termometret rigtigt skal være og i klækkebakken/kipbakken er 100F, og når det kun er i bunden af maskinen der er 93F så fungerer den vel optimalt, vil I ikke også mene det??
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Kurt Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 94
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #40 Dato: 26 Marts , 2009, 13:28 »
Temperaturen er i midten af maskinen altså i klækkebakken også 100F.
Så når der i toppen af maskinen, der hvor termometret rigtigt skal være og i klækkebakken/kipbakken er 100F, og når det kun er i bunden af maskinen der er 93F så fungerer den vel optimalt, vil I ikke også mene det??


Når termometret i klækkebakken har den rigtige temperetur skulle den virke rigtig. Bunden vil altid være ledt koldere, man skal derfor passe på ikke at lægge æggene for tæt da det nedsætter cirkulationen.
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2009, 13:33 Fra Kurt Jensen »
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #41 Dato: 26 Marts , 2009, 15:04 »
Hej


Der er en vare mærkeseddel på posen, der kan du se hvad der er i den, det er som med menneskeføde, det er står først er der mest af.
Der er ikke ret meget medicin i foderet mere, hvis der er noget tilbage, det blev jo kaldt vækstfremmer og så stejlede folk, selv om det kun forhindre at kyllinger måske ikke blev syge. jeg har ikke kunne læse ud fra sedlen på kyllinge foderet hvor meget medicin der skulle være, for de bruges vist latin eller fagudtryk.

Grønpiller skal hvis hønse vil have det, blødes op i vand, jeg har prøvet men det var for stærkt til mine høns og de ville ikke spise det, jeg har prøvet med kanin piller, det var de heller ikke glade for, så jeg giver bare det grønne som der er i haven og det er de også glade for.

Varmen skal måles på over siden af æggene, selv om mange termometre sidder i toppen eller på siden af rugemaskinerne, da jeg har 3 bakker i min, så måler jeg midt i maskinen, jeg flyttet så rund på bakkerne når jeg lyser æggene og ligger nye i, så bliver de rykket nedad.

Tommy   

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #42 Dato: 26 Marts , 2009, 16:30 »
Temperaturen er i midten af maskinen altså i klækkebakken også 100F.
Så når der i toppen af maskinen, der hvor termometret rigtigt skal være og i klækkebakken/kipbakken er 100F, og når det kun er i bunden af maskinen der er 93F så fungerer den vel optimalt, vil I ikke også mene det??


Jeg syntes at der er en meget stor forskel på temperaturen fra top til bund 7 F = 3,9°, det er trods alt en motorruger, en lille forskel ville måske være ok, men ikke næsten 4°...
Er der andre med motorrugerer, der har den samme temperatur forskel ?