Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 5 ud af 24.....frustreret!  (Læst 15589 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #15 Dato: 23 Marts , 2009, 10:02 »
Hvor tit skal æggene vendes? For i min brugsvejledning står der at de skal vendes en gang i timen så det har jeg sat maskine til. Er det for meget?

Det vil jeg mene er for meget..
Jeg har aldrig hørt om andet end 2 gange i døgnet, altså med 12 timers interval.


jeg har også sindsyg svært ved at åbne æg der ikke er klækkede... yrk !

MVH Lene

gernsö

  • Gæst
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #16 Dato: 23 Marts , 2009, 10:28 »
Att vende ägene flere gånge i döjnet er ok men det skall väre omkring 4-6 timer emellem.
Jeg hade lyst den, och prövet och se om jeg kunde finde näben och gjort håll der och set hvordan det ser ud.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #17 Dato: 23 Marts , 2009, 11:54 »
Hvis man har en rugemaskine med automatisk vender, min er en vugge så går det stille og meget roligt med at vende fra side til side, jeg har ikke tal på hvor tit den vender i døgnet men det er så langsomt at man ikke kan se den bevæger sig,  :)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #18 Dato: 23 Marts , 2009, 11:58 »
Det går også langsomt i min, men man kan sagtens se at den vender Det tager nok ca. 10 sek at vende æggene.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #19 Dato: 23 Marts , 2009, 11:59 »
Jeg kom til at tænke på at jeg har brugt gummihandsker hver gang jeg har haft fat i æggene. Måske har der været noget på handskerne, da det er sådan nogle man bruger på plejehjem osv, noget talkum eller lign som har forurenet æggene.
Hvad bruger I andre når I rører ved jeres æg?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #20 Dato: 23 Marts , 2009, 12:03 »
Jeg bruger bare mine egne rene hænder. Jeg har gjort det til en vane ALTID at vaske hænder, når jeg har været i hønsehuset - just in case  :D
Jeg må dog indrømme, at da jeg håndterede Jensen II og hans kalkben havde jeg et par gummihandsker på (den slags fra Aldi til 40 kr for en pakke med 100)  8)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #21 Dato: 23 Marts , 2009, 12:29 »
Hvor tit skal æggene vendes? For i min brugsvejledning står der at de skal vendes en gang i timen så det har jeg sat maskine til. Er det for meget?

´Lisbeth@
Jeg snakkede med Danki i forbindelse med at min vender drillede. Den er sat til 1 gang i timen, for de kan ikke lave uret anderledes (altså den slags ur de bruger). Og så vender den det jo ikke, den vugger det  ;) og det har mine æg ikke taget skade af. Jeg bruger mine bare hænder (dvs. fingre, jeg har det aldrig helt i hånden  :)
« Senest Redigeret: 23 Marts , 2009, 12:31 Fra LisbethPilkjær »

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #22 Dato: 23 Marts , 2009, 20:24 »
Lisbeth: jeg kan jo indstille på min til at den skal vugge æggene som jeg vil have det. Jeg tror jeg vil prøve med færre gange om dagen næste gang.

Nu har jeg prøvet at åbne et par æg, det var ikke så klamt som forventet. Der var næsten helt udviklede kyllinger indeni. De var lidt spinkle, og de havde ikke opsuget hele æggeblommen.
Jeg har prøvet med et billede men ved ikke om det er muligt at se det.

Der var to æg som der stadig var liv i. Jeg har ladet dem ligge lidt endnu.

Hvad er så det næste jeg skal gøre for at få en bedre rugning næste gang??? Kloge råd modtages med kyshånd.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #23 Dato: 23 Marts , 2009, 20:46 »
Hvis der var liv i nogen af dem endnu og de generelt ikke havde optaget hele blommen så tror jeg at du har ruget med for lav temperatur.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #24 Dato: 23 Marts , 2009, 20:49 »
Er det så ikke bare mærkeligt at 2 af kyllingerne kom på 20. dagen? Eller er det meget normalt?
Ih altså næste gang må jeg fylde maskinen op med 20 forskellige termometre!
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #25 Dato: 24 Marts , 2009, 04:21 »
Ih altså næste gang må jeg fylde maskinen op med 20 forskellige termometre!

Med 20 forskellige termometre får du nok 20 forskellige temperature  ::) hvad er så den rigtige temperatur ?...

Du skal nok kontrollere dit termometer, det kan du gøre i et glas ca. 35 - 39° varmt vand og et godt gammeldags sygehus-termometer, put føleren fra maskin-termometret i vandet sammen med sygehus-termometret så kan du se forskellen, og kan regne dig frem til hvor maskin-termometret skal stå for at vise 37,8°.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #26 Dato: 24 Marts , 2009, 07:47 »
Super, det vil jeg prøve. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #27 Dato: 24 Marts , 2009, 17:25 »
Nu har jeg lige prøvet mit termometer af og når sygehustermometret siger 37.8 siger den 100 f. Det er jo godt nok. Men da jeg afprøvede det i maskinen vidste den mere når den var foroven i maskinen hvor det er meningen den skal sidde end da den lå i bunden. Dvs. at da det digitale termometer viste ca 38 viste den også 100 f. Men da jeg tog den op foroven steg den til 104 f mens den anden stadig stod på ca 38. Hvor skal jeg så ligge termometret?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #28 Dato: 24 Marts , 2009, 17:37 »
Jeg ville tro (uden at vide det) at det indbyggede termometer skal sidde i toppen som det gør, når så maskinen køre (blæseren) vil den jævne varmen i hele maskinen, det er det blæseren er til.
Prøv at lægge sygehus termometret i bunden af maskinen, start maskinen og stil temperaturen på 37,8° efter det indbyggede termometer i toppen, når maskinen så har nået temperaturen burde det nederste termometer også vise 37,8°.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: 5 ud af 24.....frustreret!
« Svar #29 Dato: 24 Marts , 2009, 17:39 »
Jeg har sådan en digital sygehustermometer og det virker ikke rigtig når man bare ligger den ind i maskinen og tænder den. Den viser bare L....men tror lige jeg prøver det igen, det skal vel virke :)
Venlig Hilsen
Lisbeth