Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Balanceproblem og underlig adfærd  (Læst 13579 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Balanceproblem og underlig adfærd
« Dato: 12 December , 2013, 09:33 »

I går aftes måtte vi desværre aflive vores lille Brahma høne "Gøg"  :'(

Da jeg ved 22 tiden gik jeg i stalden for at natte, kunne jeg høre en basken fra hønsegården.
Det var "Gøg" der væltede rundt på gulvet og kunne slet ikke holde balancen. Hun brækkede også hovedet bagover og roterede det fra side til side.

Det var stærkt ubehageligt. Og ved en søgning her på forum, fandt jeg en tråd med et billede af hvordan en anden forumbruger havde fundet sin høne på nøjagtig samme måde.

Her er et billed af den sølle stakkel...

Adfærden ligner en hjerneblødning. Men jeg kan jo ikke lade være med at tænke på om det dog ikke er en sygdom af en slags? (ja, det er en hjerneblødning jo også, men I forstår sikkert...)

Jeg synes ikke symptomerne passer må hønselammelse, men måske en anden har et bud?  <+

Alle de andre høns ser fine ud.

Håber nogen kan hjælpe os.

Mange triste hilsner
Mette




Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #1 Dato: 12 December , 2013, 09:42 »
var der ikk noget med nogle lunge luftvejsorm der kunne fremkalde sådan en adfærd

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #2 Dato: 12 December , 2013, 10:13 »
var der ikk noget med nogle lunge luftvejsorm der kunne fremkalde sådan en adfærd

Åh jeg aner det ikke.

Alle høns er virkelig flotte. Ingen fjer-, vejrtrækning-  eller afføringsproblemer. Ingen møg bagi eller manglende ædelyst.
Det rammer som lyn fra en klar himmel /d

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #4 Dato: 12 December , 2013, 10:23 »
Der står at gabesyge får dem til at kaste hovedet bagover for at befri luftvejene.

Det passer ihvertfald på min høne, men ingen fråde eller andet at se  :-\

Tror jeg for en sikkerhedsskyld vil give hele bundtet saltsyre og jod

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #5 Dato: 12 December , 2013, 10:25 »
hva dmed at undersøge den døde høne så du ikk famler i blinde, det må jo bare være skære luftrøret op i halsen

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #6 Dato: 12 December , 2013, 10:27 »
hva dmed at undersøge den døde høne så du ikk famler i blinde, det må jo bare være skære luftrøret op i halsen

Det var ikke nok at kigge i næbbet? Åh det bliver ikke sjovt, hun har ligget i posen hele natten...
Jeg er altså en tøs  /d

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #7 Dato: 12 December , 2013, 10:30 »
jeg har det heller ikk godt med selvdøde dyr, på med handsker og igang husk at ha et kamara klar ved siden at kan evt betjenes med en frostpose på hånden

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #8 Dato: 12 December , 2013, 10:41 »
Jeg har lige stukket hovedet ned i posen.
Det kan jeg simpelthen ikke  :-[ Jeg ville virkelig ønske jeg kunne, men det kan jeg ikke.

Det var rigeligt at skulle aflive hende i går. Det er jeg bare slet heller ikke god til, men jeg kan fordi dyret lider. Så vræler jeg som en stukket gris en tid.
Det er det at slå dem bevidstløse der tager livet af mig. Jeg kan "bedre" hugge når hun er slået ud.

Er ved at undersøge om jeg kan have noget bedøvende liggende, jeg kan give i næbbet og når så de sover, kan jeg slå hovedet af dem.

Hvis der er nogen der bor i nærheden af Guldborg, som kunne være interesserede i at kigge ind i min høne, skal de være meget velkomne til at komme forbi. Jeg har kaffe på kanden. Jeg kommer også gerne ud med hende...

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #9 Dato: 12 December , 2013, 10:49 »
spørg naboen
eller nogle 12 årige drenge, de tør vel alt.

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #10 Dato: 12 December , 2013, 11:03 »
spørg naboen
eller nogle 12 årige drenge, de tør vel alt.

Naboer eller modige drenge er desværre ikke på lager i vores nærmråde :(

Der står på dyrlægevagten:
Det mest almindelige er, at fugle i to til fem ugers alderen bliver inficeret med luftrørsorm. Det er sjældent luftrørsorm generer ældre fugle.

Angrebne fugle viser tegn på en luftvejslidelse, idet de ofte "kaster" hovedet opad og bagover, for at fjerne hindringen i luftrøret. Luftrøret kan blive så tilstoppet af orm, at fuglene dør under kvælning.


Min høne var fra april, så hun er jo ikke så ung som der står beskrevet. Men det med hovedet passer perfekt.

Mine høns går på friland, så hun kan jo let have spist en orm som er vært for lungeormene...  :(

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #11 Dato: 12 December , 2013, 11:05 »
Er der nogen der kan fortælle mig hvilken ormekur man vil behandle med? Min dyrlæge aner intet om høns.

Tilføjet kl. 11:53:
Ormemidlet til behandling af bl.a. Gabesyge er Flubenol.
Der er ingen tilbagehold på æg...
« Senest Redigeret: 12 December , 2013, 11:52 Fra Mette Kleist »

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #12 Dato: 12 December , 2013, 11:21 »
mener der er en dyrlæge på sydsjælland+- der ved alt om høns huske rbare ikk noget navn men tror andre gør i løbet af dagen så giv tid

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #13 Dato: 12 December , 2013, 18:34 »
jeg kan godt forstå du ikke kan skære hende op, det ville jeg heller ikke kunne. men kan godt hakke hovedet af når kæresten har givet gokket i hovedet  :)

jeg har haft en hane med luftrørsorm og det var slet ikke sådan at se på. ingen basken eller den vilde form for slåen hovedet tilbage.

han gjorde bare som der også står beskrevet. gaber på en lidt underlig/anderledes måde med trakt hals. han blev behandlet med ormekur.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Balanceproblem og underlig adfærd
« Svar #14 Dato: 13 December , 2013, 08:01 »
Først tak til Maja1981 og Kristiank for at hjælpe mig med mine spørgsmål. Det er rigtig rart, at der er nogen der kommer til undsætning med erfaring, når man har brug for det.
Dejligt - og vigtigt - vi har fjerkrae.dk

Maja skiver:
jeg har haft en hane med luftrørsorm og det var slet ikke sådan at se på. ingen basken eller den vilde form for slåen hovedet tilbage.

han gjorde bare som der også står beskrevet. gaber på en lidt underlig/anderledes måde med trakt hals. han blev behandlet med ormekur.

Efter at have talt med 2 dyrlæger, der samstemmende siger, at denne adfærd næppe kan skyldes Gabes, må jeg konstatere at det stadig er et mysterium hvad min høne fejlede.
Jeg har dog fået Panacur tabletter som jeg kan vælge at give dem for at udrydde orm hvis der skulle være nogen.

Men at se billedet af hønen fra "Lindebjergaard", bekræfter mig i, at dette ikke er et enkelstående tilfælde. Hvor ville jeg dog ønske, at jeg vidste hvad det var der plagede min "lille" Brahma høne  :'(

Men fordi vi har dette skønne forum, kan vi måske engang binde enderne sammen og løse gåden for os der har oplevet denne grimme sygdom.

Det skal dertil siges, at jeg holder omhyggeligt rent hos mine høns. Hver dag river jeg sandet for klatter, de får skiftet redemateriale og får rent vand i deres tårn. Ca en gang om ugen strør jeg nyt Hemexcide over siddepinde, redekasser og gulv.

De får Fuld af Pep, havre, hvede, skaller, Vispumin, Hønseguf, køkkenrester og så går de på friland (vi bor på en landejendom midt på en mark) og kan finde alskens gode sager. Jeg kan næsten ikke tro det kan være vitaminmangel. Og vi har ikke gift eller andet stående de kan komme til at æde.

Det eneste jeg kan se jeg har gjort anderledes op til "anfaldet" var, at sprøjte dem alle under hver vinge og i gumpen med "Staldchock" fra America, da jeg synes jeg var blevet bidt af et eller andet ude hos hønsene.

Jeg er ret fortvivlet  :'( For jeg blev med sikkerhed bidt af et eller andet derude i morges. Jeg tør jo næsten ikke bruge Frontline med alle de advarsler jeg kan læse herinde. Og nu tør jeg jo heller ikke sprøjte med Staldchock hvis det var det der fremkaldte dette anfald.

1. Har nogen oplevet problemer i forbindelse med staldchock???

2. Tør jeg bruge Frontline?

Tak for du læste til ende og forhåbentlig har et godt råd eller to til mig...