Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Såning af græs.  (Læst 13277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Såning af græs.
« Dato: 18 Marts , 2009, 08:17 »
Mine høns er lige pt lukket inde i hønsegården så hønsehaven lige får en chance for at komme til sig selv. Men jeg kan se at der nok skal såes græs, for det ser noget bart ud.
Er det bedst at så græs i regnvejr, blæst, sol, sne.... ???
Skal man rive frøene ned i jorden? Kan man sprede kalk samtidig med man sår græs?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Såning af græs.
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2009, 08:52 »
Hej Lisbeth Kristine
- hvis det var mig, ville jeg nok så det op til en mild periode med regn, men ellers kan du bare strø det ud nu, det skal nok komme uanset, jorden er jo fugtig nu, men der går nok lidt tid før det kommer igang, for nætterne er endnu kolde. Jeg tror godt du kan strø kalk ud samtidigt (ikke alt for meget) og så igen senere, når græsset er groet lidt til.
Held og lykke.
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Såning af græs.
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2009, 09:12 »
Den allerbedste årstid for såning af græs er jo sensommeren, men jeg tror da bare, du skal så nu, det skal nok komme, for det er nogenlunde fugtigt for tiden. Lidt varme skal der også til  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Såning af græs.
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2009, 17:43 »
Jeg ville nok rive overfladen, før der spredes græsfrø ud, og så tromle det bagefter, så ligger frøene nogenlunde fast, og ligger ikke hos naboen med det første vindstød..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Såning af græs.
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2009, 18:39 »
jeg prøvede at indsætte et link ::):

prøv dette link - der er masser af gode råd og erfaring at hente.

http://www.havenyt.dk/soeg/?q=græsplæne&g=artikler
« Senest Redigeret: 18 Marts , 2009, 19:08 Fra Lone Nielsen »
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Såning af græs.
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2009, 18:43 »
Jeg ville nok rive overfladen, før der spredes græsfrø ud, og så tromle det bagefter, så ligger frøene nogenlunde fast, og ligger ikke hos naboen med det første vindstød..

Skal der tromles, så gør det på en tør dag... ellers sidder græsfrøene på tromlen   ::)

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Såning af græs.
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2009, 18:45 »
Troede ikke det smart at så inden alt frost var væk ? men så vil jeg da til og igang også :)

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Såning af græs.
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2009, 19:14 »
Jeg prøver igen- for tredie gang!  :)

Prøv havenyt.dk og søg på græsplæne! Der er masser af gode råd og erfaring at hente.

Nogen der ved, hvorfor jeg kan se mine svar, når jeg vil poste en besked - men ikke, når jeg er i tråden >:(?

Og kan I heller ikke se mine svar?
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Såning af græs.
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2009, 19:18 »
Lone, jeg kan se et tidligere indlæg uden tekst - og så kan jeg se det indlæg du lige har skrevet... ;)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Såning af græs.
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2009, 19:21 »
Tak Frk. Olsen - ja, nu lykkedes det - underligt! <A
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Såning af græs.
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2009, 19:31 »
Ja nu har jeg ikke lige en tromle, men hvad hvis man bare går på det i flade gummistøvler med små skridt?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Såning af græs.
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2009, 19:51 »
Det kan du sagtens Lisbeth, MEN det kommer da til at tage lidt tid... så hut jeg hvisker var det du der havde en have på 700 km2...  ;D ;D ;D

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Såning af græs.
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2009, 19:57 »
Hehe nej nej Bjørn, det er i æblehaven hvor ænderne skal være. Hønsehaven er kun ca. 50 km2  :D ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Såning af græs.
« Svar #13 Dato: 18 Marts , 2009, 20:03 »
Det er stadig en pæn stor hønsegård at skulle igennem med en str.38... m2, km2,m2,km2 ???  <H <H

Offline Frank Henriksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Såning af græs.
« Svar #14 Dato: 18 Marts , 2009, 21:00 »
Hej Lisbeth (og i andre)

Du kan såmænd sagtens så nu, men græsste vil ikke komme op det første stykke tid pga. kulden i jorden. Så personligt ville jeg vente til en gang midt i april. Der vil resultatet komme hurtigere og der vil derfor være mindre risiko for at "plænen" bliver ødelagt mens du venter på den.

Det vil være en god idé at tromle frøene ned, men du kan sagtens gøre det ved at "gå" på stykket også. Men stykket skal altså bagefter helst have fred og ro indtil græsset er kommet ordentligt op.
Villaejer med dejlig kone og 2 underskønne piger på 11 og 15 år. 1 hunkat, 1 bomuldshund og et ukendt, men stigende, antal dræbersnegle. 0,2 suxxes samt 4 høns af lidt blandet herkomst.